Zara

4K 310 9
                                    

"Misyaa! Kitorang dah datang ni!" Laungku dari depan pintu bilik Misya. Aku betulkan kedudukan beg galas ayah aku. Yeah,harini aku dengan Sara tidur kat rumah Misya. Sebab nak release segala tension sebelum struggle untuk final yang ada lagi 2 bulan lebih.

"Masuklah woi cam tak biasa je." Jerit Misya dari dalam bilik.

Ceh bukan nak bukak kan pintu. Aku punyalah bersopan santun berbudi pekerti bahasa jiwa bangsa taknak serbu bilik dia,itu yang dia balas? Kalau tau tadi aku robohkan je terus pintu tu. Sara masuk dulu diikuti aku dari belakang.

Maka terpampanglah bilik Misya yang dicat warna pink tu. Aiseh gegerl betul. Lepas letak beg dan borak-borak ringkas,mak dia pun panggil untuk makan malam. Disebabkan kitorang ni selalu gaklah bermalam rumah Misya tu yang mak dia pun tak kisah sangat.

Lebih kurang pukul 9 kitorang naik bilik balik untuk solat and sambung gossip. Nasib baik si Maya ni kena temankan Muiz tido kat bilik sebelah jadi bilik ni kitorang lah yang punya mwehehe.

Kitorang memasing online kat phone sendiri sambil cari benda untuk digosipkan selain membahan orang. Tiba-tiba aku terbaca satu tweet kelakar ni. Tapi pasal crush dialah.

"Weh dengar ni. Tweet ni lawak. "Kenapalah crush aku suka orang lain? Duduk diam diam suka aku balik tak boleh ke haa" " Ujarku membacakan dengan kuat tweet tersebut.

Terus Sara siku aku. Aku pandang dia dan Misya. Damn. Kenapalah aku lupa pasal si Misya ngan Syazwan. Oh my god. Sekarang Misya dah stop scroll twitter kat phone dia dan tunduk je. Sara dah buat muka nak marah aku dengan mata yang dikecikkan. Memang pokerface habislah.

"Misya..sorry." Kataku.

Dia angkat kepala balik dengan muka redho pasrah tawakkal tawadhuk ha semualah.

"Lek ah. Aku okay je. Lagipun hm betullah kata dia. Rasa macam awkward bila suka kat kawan sendiri. Tapi,entahlah. Malas nak fikir." Balasnya.

Alahai,kesian Misya. Nak suruh Syazwan suka Misya balik pun takleh gak sebab soal hati dan perasaan mana boleh paksa kan? Ibarat macam kau taknak kentut tapi kau paksa jugak diri kau kentut. Last-last tak keluar pape. Buat sakit rektum je.

Ok mari kita abaikan analogi mengarut aku tu.

Sara mengusap bahu Misya tanda memberi semangat. "Takpelah Misya,kumbang bukan seekor." Ujarnya.

"Tapi kumbang yang lain takkan sama dengan kumbang yang pergi." Balas Misya.

"Syazwan tu bukan kumbang,tu ulat tahi namanya! Eish geram pulak aku. Lagi-lagi bila teringat muka dia yang bajet macho. Puih ah." Sara meluahkan rasa tak puas hatinya.

Misya senyum aje. Suasana jadi senyap balik. Okay awkward gak ah lagi-lagi baru lepas geram pasal Syazwan dengan Mia.

"Oh ya kata malam ni nak tengok kdrama. Dramathon ayuh!" Ujarku. Gasaklah pukul berapa pun sekarang ni.

"Sekarang baru pukul 10.30. Macam awal lagi je hahah." Balas Sara. Misya mengangguk.

"Alah jom jelah. Aku baru download She Was Pretty haritu. Tak tengok lagi tau. Dahlah ada Park Seo Joon dengan Choi Siwon omg." Aku buat-buat excited.

"Ha yelah-yelah. Pergi onkan laptop aku tu. Pasangkan charger sekalilah takut tetiba low battery. Aku nak turun gi ambik jus dengan snek sikit. Baru gempak. Sara teman aku." Kata Misya.

Aku terus ambik laptop Misya dan aku onkan. Lepas dah on,aku pasangkan charger pada laptop. Kalau ada warning low battery boleh terus tekan suis kat tepi katil ni ha. Lepastu aku copy masuk laptop dia. Wehehe~

Tiba-tiba aku dapat chat daripada Syazwan. Ape lagi dia ni haih aku maki kang menangis pulak anak orang.

S : weh

Z : pe

S : haha apa trend tudung sekarang? Kaukan perempuan mesti tau en

Z : kau nk pakai tudung ke? Alhamdulillah trbukak jugak pintu hati kau nak bertaubat ye :')

S : pale otak kau haha adelah

Z : oyeke

S : yelah. Cepatlah gitau

Z : gitau ape?

S : trend tudung sekarang

Z : tudung saji!

Aku terus tinggalkan last seen. Orang kat sini sibuk tak puas hati dengan dia boleh pulak nak beramah mesra nak beli tudung. Ingat aku stokis tudung Fareeda ke apa?

Movie marathon kitorang habis pukul 3 pagi. Hoho tak ingat dunia dah sebab asyik fangirling. Lepas off segala bagai,aku rasa aku tido dulu kot sebab Sara dengan Misya sembang kat penjuru sana katil.

Huargh ngantuk. Goodnite.

Beberapa jam lepastu.

"Bangunlah! Bangun!" Aku rasa ada main tepuk-tepuk guna bantal kat badan aku. Jangan kacaulah aku nak tido. "Bangun Subuh nak." Kata suara itu lagi.

"Ha ye. Ye." Balasku dengan mata terpejam.

"Weh syaiton bangunlah cepat dah subuh ni kau nak subuh dinasour ke baru nak bangun sembahyang haa!" Tepukan tu lagi kuat.

"Syaiton mana solatlah ngok ngek. Dinasour dah jadi fosil. Tinggalan sejarah." Balasku lagi.

"Sebelum Subuh kau pun tinggal sejarah baik kau bangun. Dah pukul 7 ni!"

Aku bingkas bangun. Bapak ah ni namanya subuh dihujung tanduk. Lepas aku gelabah-gelabah ambik wudhu' tetiba dengar azan. Ha sudah. Takkanlah dah masuk waktu Zuhur kot. Aku tengok jam dinding Misya.

6.15 pagi what the hell. Aku pandang Misya. Dia gelak-gelak. Eh jap. Rasanya harini aku 'cuti'. Cis ni lagi biadap eyy!

Aku terus panjat katil lepastu sambung tido. Tapi baru je nak lelap suara Misya dah bingit balik. Aku pandang dia.

"Aku dah jumpa cinta baru gais!" Ujarnya. Kejadahnyalah dia ni.

Bila takde sesiapa bagi respons terus dia angkat sebuah komik separas muka dia. Komik tu terbukak pada satu muka surat yang tak berapa jelaa gambarnya. Yelah mata mengantuk.

"Natsume!"

Aku tepuk dahi lalu memandang Sara. Parah dah ni.


CrushWhere stories live. Discover now