Misya

3.9K 325 16
                                    

Aku gigih tekan kalkulator. Haraplah formula yang aku guna ni betul. Fuuh.

Bismillahirahmanirahim. Aku bukak mata untuk tengok paparan kalkulator.

WEH KENAPA JAWAPANNYA 0.6 AKU DAPAT -0.4 APEBENDA NI WOII. Propaganda yahudi mana pulak ni. Haa ni yang nak giveup ni eyy.

Tiba-tiba ada selambak kertas atas meja aku. Aku pandang atas. Ilham. Dia tunduk sambil pandang aku yang tengah duduk sambil menyiapkan latih tubi soalan daya graviti ni. Fizik ni pun satu,bola tu nak jatuh,jatuh jelah. Apa masalahnya sampai nak suruh aku kira kelajuanlah vakumlah rintangan anginlah heii.

"Apa ni?" Soalku,hairan.

"Selaklah." Jawabnya ringkas.

Aku pun selak ajelah kertas tu en. Kot-kot dia pi curikkan kertas periksa fizik ke bagi aku en. Macam cerita 3 idiots tu. Ehehe.

Eh? Kat mukasurat pertama je dah berlambak huruf dan nombor. h¶g , P = F/A , m¹v¹ = m²v² dll.

Aku selak page seterusnya pulak. Ada tajuk momentum, inertia, forces, light,heat dan apetah lagi. Dahlah nota yang disediakan pun warna-warni di aidilfitri gittew. Dengan keyword penting dihighlight kan. Cara penyelesaian yang bagus dan memudahkan aku faham. Daebak gila!

"Mana kau dapat ni? Bagus gila kot scrapbook ni. Nampak baru." Ujarku sambil membelek sebelum memulangkannya kembali kepada Ilham.

"Tu kau punya. Ambiklah jelah buku tu." Jawabnya.

"Eh?! Seriouslaa?" Soalku tidak percaya.

Ilham balas dengan anggukan beserta senyum comel lagikan innocent dia tu yang khabarnya boleh cairkan hati titanium gadis-gadis diluar sana. Luar okay,nasib baik aku kat dalam. Takdelah cair. Kahkah.

"Waa terima kasih weh! Aku speechless ni rasa nak nangis dah ni."

"Takyah nangislah. Buruk tau kalau orang tua menangis. Lagi-lagi kau. Huii nauzubillahiminzalik."

Balas Ilham sambil menggeleng.

Belum sempat aku membalas,dia terus pergi tempat duduk dia dengan muka poyo. Dahlah tak handsome,poyo pulak tu! Aku penyek-penyekkan nanti baru tau.

Ilham yang perasan aku tenung dia macam nak telan,pandang belakang. Aku perhatikan ajee dia ni kecik besar kecik besar. Tetiba dia senyum lepastu kenyit mata kat aku.

EW WHAT THE HELL. NAK MUNTAH AKU TENGOK. EI YUCKS.

********** **********

Petang tu aku,Zara dengan Sara study group sama-sama. Buat homework yang menimbun tu kat rumah Zara.

"Weh apa formula sesuai untuk soalan nombor 5 yang KBAT tu?"

Soal Sara sambil menekan kalkulator guna formula dia yang aku rasa mengamalkan prinsip trial and error tu.

"Heii aku tak suka betullah nak kira displacementlah velocitylah apelah. Tanyalah pasal heat ke light ke. Bolehlah jugak aku jawab."

Kalini Zara pula bersuara. Great nampaknya kitorang stuck kat soalan last yang K lagikan BAT ni. Tetiba aku teringat scrapbook yang Ilham bagi.

Cepat-cepat aku keluarkan dari beg dan aku letak kat depan kitorang. Mata Sara dan Zara tertumpu pada buku tu. Kitorang scan page tu macam Cyborg. Ok sebenarnya aku taktau pun Cyborg tu natang apa,main sebut aje.

"Oh okay dah dapat!" Ujar Sara. Lepas je dia dapat jawapan,terus dia share ngan kitorang.

"Whoaa thank god dah siap weii esok nak kena hantar." Ujar Zara menarik nafas kelegaan.

"By the way,mana kah dapat scrapbook tu. Tak cakap pun eh kau ada. Aku nak gak." Kata Sara.

"Aku dapat benda ni pun dari Ilham weh. Aku taktau mana dia jumpa,mana dia beli." Balasku.

Zara yang masatu tengah banding jawapan keseimbangan kimia dia dengan buku sape tah terus tegak macamlah buku tu Jumanji yang boleh sedut segalanya.

"Misya,Ilham ke yang buatka buku tu?" Soalnya.

Aku angkat bahu tanda tak tahu. Zara ambik scrapbook tu dan letak bersebelahan dengan buku chemistnya.

"Samalah weh tulisannya! Cepat tengok ni." Ujarnya lagi.

"Oh my. Haah do. Sama gila kot handwriting nya. Bapak ah!" Sara turut terkejut.

Aku? Jangan cakaplah. Speechless frozen ha semua ada. Masa aku tanya dia haritu dia kata bukan dia yang buat.

"Ingat tak masa dia pengsan tu? Dr kata dia kurang rehat kan? Mungkinkah dia buat nota ni sampai tak cukuo tido?" Soal Sara.

"Haritu dia kata tak. Dia kata dia tak cukup tidur sebab dia leka main game dengan abang dia." Jawabku.

"Hei dia mana ada abang. Dia ada kakak jelah dol." Balas Zara pula.

Eh? Mana satu yang betul ni? Syazwan! Yess. Baik aku tanya Syazwan.

M : weh ilham ada abng ke?

S : nope. Kakak je. Nape?

M : oh dia selalu main game dota ke apa ke ngan kakak dia tj?

S : lawaklh dia main dota. Budk tu mana main online game. Jrg ah

M : yakin?

S : 100%. Ilham tu kalau addict pun ngan skateboard dia aje.

M : oh kk sorry ganggu kau ngan Mia. Thanks. Hye.

S : hye? Ok hye

M : BYE. Ahaha typo lak

Lepas dia kata bye,aku bluetick aje. Sakit hati aku nak taip nama Mia tak guna tu.

Syazwan kata,Ilham jarang main game. Dia suka main skateboard. Takkanlah dia nak main skateboard tetengah malam en? Memang mak dia patahkan skateboard tulah nanti.

Tapi dia tido lambat. Tak cukul tido. Badan dia penat sampai pengsan 2 hari lepas. Handwriting kat buku chemist dia yang Zara pinjam sama dengan handwriting scrapbook ni.

Dia ke yang buatkan..buku formula fizik ni?

CrushWhere stories live. Discover now