Sara

3.7K 305 13
                                    

Aku selak satu lagi muka surat buku past year chemist. Trial nak dekat dah dan cikgu chemistry aku dah cakap awal-awal yang anak-anak dia semua memang kena dapat sekurang-kurangnya gred B dan keatas. C+ tak dibenarkan LANGSUNG. Walaupun dah biasa dapat A tapi ni trial okay gais,takde apa yang confirm kalau trial.

Ilham kat depan aku gigih menekan kalkulator menyiapkan module addmath untuk dihantar minggu depan. Zara pulak pergi toilet. Misya dengan Syazwan jangan harap nak munculkan diri. Misya masih dalam fasa 'tak boleh tengok muka Syazwan' lagi. Studygroup harini 3 orang jela.

"Sara."

Aku pandang Ilham. Dia tunjuk module dia dan tunjuk nombor soalan guna pensel. Oh,ini.

"First kau kena cari beza sepunya,d. Lepastu kan ada sebutan ni,kau guna formula yang teacher ajar tu. Dah dapat semua benda,kira jelah." Aku menerangkan.

Dia angguk faham. Beberapa minit lepastu dia letak pensel dia dengan muka penuh bangga dan terharu macam dah berjaya selamatkan dunia.

"Sara,kau tak penat ke buat past year dari tadi?"

Aku pandang dia dengan reaksi muka pelik. Dia senyum pandang aku dengan muka comel dia. Beanie kelabu pun dah elok terletak atas kepala. Kalau tak,ada je terdampar atas meja ni ha. Stress buat addmath punya pasal.

Aku letak pensel dan tutup buku chemist. "Straight to the point."

"Great. This is why i like you. So,apa jadi dengan kita punya circle of friends ni?" Soalnya.

"Circle of friends?" Aku soal balik.

"Misya dengan Syazwan gaduh ke? Asyik kita bertiga je ke hulu ke hilir."

Uh oh. O...kay nak jawab apa ni? Ilham tak tahu lagi ke? Syazwan tak cerita ke? Zara mana Zara? Hesy budak ni patutnya dialah yang cerita. Aku dahlah tau klimaks je.

MANA ZARA NI DIA PERGI TANDAS KE PERGI BUAT TANDAS?!

"Em Misya ngan Syazwan? Aku tengok okay je."

Ilham mengecilkan mata,cuba nak psiko aku. Aku buat muka biasa sambil tekan-tekan kalkulator. Acah je ni entah apa yang aku tekan pun aku taktau.

"Iyeke ni? Ingat tak masa aku nak belanja aiskrim tu? Lepastu masa Cikgu Amir nak belanja kita pizza sebab kita tolong dia kemas bilik kebitaraan dengan stor uniform? Ha masa.."

Dia asyik ungkit je pasal Misya taknak jumpa dengan Syazwan. Duh ingatkan perempuan punya memori je kuat boleh main ungkit-ungkit. Lelaki pun boleh ke? Aku mentally facepalm.

"Sara dengar tak ni?"

"Iyee."

"Faham tak?"

"Iyee."

"Apa yang jadi?"

"Iyee."

Aku decide nak balas sepatah-sepatah je untuk mengelakkan terlepas cakap.

"Kau memang nak jawab tu je ke sepanjang masa?"

"Iyee."

"Serious?"

"Iyee."

"Misya dengan Syazwan bergaduh,kan?"

"Iyee."

"Gaduh sebab Mia ke?"

"Iyee."

"Gotcha!"

"Iy-- apa kau tanya aku tadi?" Aku dah gelabah. Aku terlepas cakap ke?

"Hoi ssup!" Zara datang.

"So Zara,MiSyazwan bergaduh sebab apa?" Ilham tanya Zara.

Zara bagi pandangan maut kat aku. Habislah aku lepasni.

"Kau cakap apa kat Ilham?"

"Aku cakap iyee je."

"You.. what?"

"Sara tak salahlah. Aku yang psiko dia." Ilham back up aku. Nak berterima kasih ke? Tak payahlah. Dia yang menjebakkan aku.

Zara menghela nafas panjang. "Okaylah,it all started when.."

Zara bercerita. Ilham beri tumpuan sepenuhnya. Aku? Mengelamun lah nak jawab apa dengan Zara nanti. Bukannya aku sengaja pun. Dah tahu situasi merbahaya lagi kau tinggalkn kembar kau yang comel lagi naif ni lama-lama ha siapa suruh.

Mata aku tertangkap kelibat seseorang yang mengintai dari jauh. Budak perempuan tu tutup muka dia dengan buku so mata je boleh nampak. Jap. Aku je ke yang perasan atau dia memang pandang ke arah sini? Hmm. Perasaan aku je kot.

"Hmm? Macamtu sekali? Apa kenalah dengan kawan aku yang satu tu." Balas Ilham.

Aik? Itu je ke reaction dia?

"So nak buat apa ni? Takkanlah nak biar friendship ni hancur macamni?" Sambungnya.

"Bro,Misya tu dah lama suka Syazwan tapi dia ambik risiko nak jadi kawan Syazwan dengan harapan satu hari nanti Syazwan terbuka hati. Ended up he hooks up with Mia." Zara juling mata keatas.

Ilham masih diam. Mungkin memikirkan solusi yang terbaik. Aku dan Zara bertukar pandangan. Haih apalah nak jadi dengan Misya ni. Bila nak move on tah. Syazwan pun sama je. Tak nampak ke keikhlasan (ecey) si Misya ni?

But that is how things work. Once it is gone,it will be missed. Jangan sampai Misya dah move on baru nak terhegeh sudahlah.

CrushWhere stories live. Discover now