Phone yang berbunyi aku capai dengan mata tertutup. Tanpa tengok siapa yang call, aku terus slide ke bawah untuk jawab. Ni mesti Zara takpun Sara.
"Hm?"
"Misya?"
Jap. Kenapa suara lelaki? Adik dorang main phone ke ape ni?
"Oi kau tidur lagi eh?" katanya lagi.
Terus aku duduk tegak dengan mata terbuka luas. Ilham Mikael!
"Eh..eh taklah. Kenapa?" sesekali tipu takpe en.
"Ha turun ah cepat aku da ada kat ruang tamu ni ha. Kata nak keluar harini?"
Shoot! Cemana boleh lupaaa
"Serious ah kau? Ha jap weh jap aku siap nanti aku keluar. Kejap je ni ha tengah pakai tudung."
Ok tu penipuan terbesar. Mandi pun belum, tudung tak gosok lagi. Duh. Kenapa takde sapa kejut?!
Aku terus capai tuala lepastu lari masuk bilik air. 20 minit lepastu aku sarung je mana-mana blouse yang tak payah gosok. Sekarang tinggal gosok tudung je. Aku capai tudung sarung warna hitam lalu bergegas turun bawah.
"Am, sorry lama sangat. Aku nak gosok tudung jap tau. Kejap je." kataku sambil menuruni tangga.
Sampai je kat ruang tamu, Mazni pandang aku dengan pelik. Ibu dari dapur tupun dah terjegul dengan jag air teh kat tangan.
"Apa kamu merepek ni kak?" Mazni tanya.
"Eh,Ilham mana? Dah pergi ke?" aku balas dengan soalan.
"Oh tadi Am baru call ibu dia cakap dia on the way." ujar Ibu sebelum berlalu ke dapur kembali.
Ciskek punya Ilham! Berani dia tipu aku! Tapi kalau dia tak tipu hm memang tak bangun lah. Aku naik atas balik untuk gosok tudung. Rumah dia dengan rumah aku takdelah jauh mana so lepas aku pinkan tudung ni...
"Kakak!! Kawan kamu datang ni ha" suara Mazni kedengaran.
Ha kan da kata. Aku tengok reflection diri sendiri dekat cermin. Hm lawalah jugak ada rupa manusia takdelah macam bawang je. Aku capai beg dari atas katil lalu segera turun bawah. Harini Ilham jadi driver aku keluar beli barang. Tak sia-sia dia ambik lesen awal-awal.
Aku terus pergi dapur sebab macam bising je kat sana. Heh patutlah semua dah berkumpul kat sini rupanya. Termasuklah si Ilham ni. Aku tarik kerusi sebelah Mazni, berhadapan dengan Muaz manakala Ilham duduk sebelah ayah, berhadapan dengan Mazni. Ibu duduk sebelah Muzammil sebab budak kecik tu makan kena bersuap.
"Jemputlah makan,Am. Makcik masak nasi goreng je tu ha. Si Misya ni pun baru bangun."
Ilham sengih je dengar ibu cakap. Aku yang baru nak senduk nasi ni terbantut pulak niat. Last-last Mazni yang sendukkan nasi untuk semua orang. Ayah borak sikit-sikit dengan Ilham, tanya pasal hala tuju lepas SPM lah apalah aku cuma duduk diam dan dengar.
"Seronoklah makan ramai-ramai macam ni." Mazni tiba-tiba menyampuk.
Eleh macamlah aku taktau dia seronok sebab ada Ilham. Duhh. Ayah angguk kepala tanda bersetuju.
"Rasa macam makan dengan menantu."
Allahuu. Tersedak jap weh. Bersungguh Mazni tepuk belakang aku manakala ibu dah hulur segelas air teh. Ilham boleh sengih-sengih aje dengar. Aih ayah ni, malu tau tak?
"Eh kamu kenapa ni Misya? Tulah makan gelojoh lagi."
Eh eh ayah ni. Main serkap jarang aje. Kalau iyepun nak cakap camtu tunggulah aku habis telan dulu. Aduh perit tekak.
YOU ARE READING
Crush
Teen FictionMenurut Kamus Oxford Fajar Dwibahasa,crush bermaksud menghancurkan,renyuk-crumpled. Well,kita semua tahu apa maksud crush. Jangan buat-buat tak tahu pulak.