Misya

3.5K 325 34
                                    

  Aku turun tangga sambil heret bantal penyu yang Encik Rizman beli kat Pulau Perhentian dulu. Sejuk gila kot semalam lagi-lagi si Mazni tu pasang aircond 16°C. Aku pegang hidung aku. Huih sejuk dia macam ais.

       "Ei kakak pergi mandi teruslah. Dahlah baru bangun." Mazni dah bising bila aku duduk atas sofa menghadap televisyen.

       "Bisinglah kamu ni nanti kakak mandi lah. Kamu tu pasang aircond memang tak boleh sejuk lagi ke? Nasib baik tak keras kejung tau." Aku balas balik.

      Dia menggeleng sebelum berlalu ke dapur. Ha si Mazni rajin sikit dari aku. Sikit jela tapi sebab aku lagi rajin. Rajin terbongkang. Hekhek.

       "Muaz cerita apa kamu tengok ni? Tukarlah cerita thai tu." Aku capai remote namun cepat je dia ambil balik. Cis punya adik!

       "Kakak janganlah kacau Muaz nak tengok Spongebob ni."

       K adik k.

       Tiba-tiba aku terdengar bunyi loceng rumah. Siapa pulak yang datang pagi-pagi macam ni?

       Ibu dan Mazni terus bergegas mendapatkan si tetamu. Kawan ibulah tu. Si Mazni pun menyibuk. Heh ni mesti kes nak ngorat anak kawan ibu yang handsome tu. Aku alih pandangan kearah tv. Tiba-tiba je pandanganku gelap.

       Aku tarik tudung yang Mazni campak atas kepala aku tu lalu aku pandang dia dengan tajam.

       "Pakai tudung. Kawan kau datang." Ujarnya dengan selamba.

       Tudung aku sarung dan aku intai. Ibu menjemput orang tu masuk. Maka terserlah lah wajah tampan lagikan menawan namun menyakitkan hati milik Syazwan. Dia senyum je pandang ibu. Aku tahan rasa nak halau dia keluar. Kan tetamu datang bawa seribu rahmat. Tapi aku rasa si Syazwan ni bawa seribu bala bencana kot. Heh jahat betul aku ni.

       "Hoi! Mengelamun je."

      Aku kelip mata berkali-kali. Jap sejak bila dia duduk kat sofa sebelah aku ni? Aku pandang je dia.

       "Ha nak apa?" Soalku dingin.

       "Kakak cuba cakap baik-baik sikit kat kawan kamu tu." Mazni menyibuk.

       Aku terus buat muka. Kawan aku en lantaklah sukahati akulah! Eh astaghfirullah. Jangan biar marah menguasai diri,Misya.

       Ibu datang membawa sepinggan mee goreng sarapan pagi tadi kut. Syazwan senyum sambil ucap terima kasih.

       "Aku cadang nak ajak kau keluar harini." Ujarnya.

       "Mak aku tak kasi." Jawabku ringkas.

      "Makcik,saya nak bawak si Misya ni keluar teman saya boleh tak?" Syazwan tanya ibu yang kebetulan memang menuju ke ruang tamu.

      "Berdua je ke?" Soal ibu.

       "Kakak ada janji dengan Ilham harini,ibu. Nak study sesama." Jawabku bela diri.

       "Eh taklah makcik. Haa kan Misya ada janji ngan Ilham,saya bawak dia sekali nanti."

       Syazwan pandai-pandai suka hati Ninja Turtle dia je tolong jawabkan. Bila masa tah aku nak keluar ngan dia haktuih betul. Pergilah ajak Misya kesayangan dia tu!

      Eh akulah Misya tu HAHA.

      Heh ni mesti kes nak ajak Mia tu date tapi minah tu busy pastu nak cari aku. Huh! Dah sebatang kara baru nak cari.

     "Misya? Yang kamu angguk-angguk kepala tu kenapa? Iyelah ibu izinkan. Ajak si kembar tu sekali. Balik awal."

       Eh? Bila masa aku angguk? Bila masa aku setuju? Weh aku blurr ni!

CrushWhere stories live. Discover now