Today is the day~ Hari Memanah peringkat negeri. Will be held at Gombak. Takdelah jauh mana pun. Aku get ready depan cermin sambil membetulkan tudung hitam berlencana sekolah. Yezza sekolah kitorang memang ada tudung khas warna hitam untuk dipakai time koko dan yang sewaktu dengannya.
Aku berjalan mengundur menjauhi cermin. "Hek" Dengan pantas aku buat gaya memanah. Uhukhukhik rasa macam Katnis Everdeen ahaks. Tiba-tiba rasa macam ada sebiji bantal menghentam kepala aku dari belakang. "Hoi sakitlah. Habis tak betul tudung aku." Kataku kepada Sara yang elok menyendeng kat pintu bilik dengan muka jahat nya tu.
"Tak payah nak acah Hunger Games sangatlah. Siap pakai button Mockingjay eh me gerd kau budak darjah berapa? Jangan nak malukan akulah hahaha." Kecik besar je aku tengok Sara ni. "Shut up fatty cheek. I'm on my way to claim my medal." Balasku. "Puih lah. Mama panggil turun sarapan. Nanti lambat pergi sekolah. Baik kau cepat kalau tak aku suruh abah tinggal kau." Ugutnya.
Last touch up. Okay let's go grab our medal!
Sekolah.
"Goodluck Zara! Make us proud." "All the best,dude." "Kalau kau tersasar walau satu mata,maksudnya mata kau yang juling." "Bring home the trophy,babe." "Break a leg."
Aku sengih je dengar ucapan mereka. Eheh rasa terbeban pulak bila satu sekolah mengharapkan kau. No joke. Bila pergi peringkat tinggi-tinggi ni kena ingat kita bawak nama sekolah.
"Zara,cikgu suruh ready kat Taman Sains. Pukul 8 kena gerak." Syazwan tetiba menyelit. Aku angguk je. "Okay bye gais. Doakan kitorang tau." Ujarku sambil melambai.
So in the end,aku sorang je kat situ. Tengok orang lalu lalang masuk kelas,keluar kelas,ponteng kelas. Bosanlah pulak. Mana tah perginya si Syazwan ni. Masa aku sibuk mengusha entah sape-sape tah tu,tetiba nampak kelibat Syazwan dengan senyuman menawan dia tu sedang berjalan ke sini.
Aku kerut dahi je pandang dia atas bawah. Gaya macam baru lepas cakap dengan catalyst je. Ha entah-entah betul. Ha siapakah?
"Hui dia punya seri,kalah seri bunga kat taman ni." Aku saja je usik. "Apehal kau? Hahah" balasnya. Ha engkorang tengok tu dia punya sengih ha. Mesti ada apa-apa ni. "Camnilah kau kan. Mana nak cerita dah sekarang ha macamnilah." Ujarku.
"Nak cerita apa? Cara-cara memanah? Ha meh sini abang ajar." Eyy dia punya loyar buruk. Aku kerek je dia ni atas bawah. Dia ketawa. Pikir aku terjatuh hati lah? Maaf sikit ye. "Okaylah okaylah. Nanti kalau dah sampai masanya kau tau sendiri kot?" Jawabnya.
Ceh. Okay fine. Kita tunggu je. Ni Zara Firasha okay? Heh. Aku kerling jam ditangan. Almost 7.40 so where is Cikgu Amir ni? Tak lama lepastu Syazwan panggil aku. "Pe kau?" "Um aku nak tanya kau ni. Since kau bff Misya kan? So.." Kening aku terangkat dengar dia punya so tu panjang sangat. "Dia..um. Misya tu dah ada,well you know.."
Ufufu. I know where this conversation heading to. Tapi aku simpan je muka excited. Aku tunjuk muka blurr. "Yess?" Muka dia pun macam dah malu-malu. Dia garu belakang leher. Lelaki kalau malu memang buat camtu ke? Hoho. Lama gaklah dia ni fikir. "Kenapa ngan dia?" Soalku lagi.
"Ah takde papelah." Jawabnya ringkas. Alamak malu-malu pulak dia ni. Aku lempang kang. Pikir comel lah? Puih.
"Boyfriend?" Ujarku sepatah. "Pardon?" Dia terus pandang aku. Aku senyum penuh makna. "Kau nak tanya Misya ada boyfriend ke tak eh? Haaaa?" Soalku lagi. Dia melarikan anak mata kebawah. "Um..sort of?" Jawabnya. Busted. Heh. Tak usah berdalih lagi wahai Aidil Syazwan.
Aku senyum lagi. "Creepy do kau senyum." Katanya. Baru je aku nak bukak mulut untuk menjawab pertanyaannya tadi,Cikgu Amir dah sergah.
"Ha kat sini korang eh. Cikgu baru call. Katanya acara start pukul 10 untuk round pertama. Harini ada sampai peringkat separuh akhir pertama je. Lusa baru separuh akhir kedua dengan final." Terang cikgu panjang lebar. Kitorang angguk. "Jadi marilah kita sarapan dulu. Cikgu lapar ni."
Erk? Heh. Iyelah cikgu,iyelah. "I'll take roti bakar jelah sebab tadi dah sarapan." Ujarku. "Kamu pulak Syazwan?" "Cikgu belanja saya nasi lemak ayam pun dah okay. Dengan kopi panas. Hehe" jawabnya. Lepastu kitorang pergi kantin.
About 15 minutes or so baru nak gerak. "Eh kejap. Cikgu nak ambik gambar kamu berdua. Nak post kat Telegram dan WhatsApp guru-guru." Eh? Pulak? Aku pandang Syazwan,Syazwan pandang aku. So kitorang pun posinglah dengan bow kat tangan acah The Hunger Games. Hoho boleh gak nak tunjuk kat Misya ke en.
Finally,pukul 8.10 baru gerak pergi Gombak. Wish us luck,guys. "Wan." Panggilku dengan nada perlahan. Taknaklah cikgu dengar. "Ape?" "Soalan tadi tu,kau tanya sendirilah kat Misya. Aku pun tak tahu cemana nak jawab." Balasku.
I can see how puzzled his face are now. Kuikui.
YOU ARE READING
Crush
Teen FictionMenurut Kamus Oxford Fajar Dwibahasa,crush bermaksud menghancurkan,renyuk-crumpled. Well,kita semua tahu apa maksud crush. Jangan buat-buat tak tahu pulak.