Zara

3.3K 319 46
                                    

       Aku letak buku-buku aku atas tembok yang dekat dengan kelas. Aku kirim mee goreng kantin dekat Misya sebab aku pergi tolong Techer Suhaili angkat barang. Aku hayun langkah menuju ke arah toilet. Haah toilet yang Misya gaduh dengan Mia tu.

       Yeee tepat sekali. Scene yang Misya kena marah kaw-kaw punya dengan Syazwan. Heh. Aku geleng kepala bila teringat. Kalau aku jumpa lagi budak tak cukup akal tu,aku sagat sagat muka dia kat jalan tar sana tu. Huh!

       Time aku dah settle dengan hal aku,tetiba ada orang masuk tandas. Ok ni tandas awam en suka hatilah siapa yang nak masuk pun. Tapi masalahnya suara ni macam aku kenal je. Macam.. Em jap. Macam siapa ye?

       "Haah Kak Maira."

       "So Syazwan tu tolak Misya? Wow bagus!"

       Maira dengan Mia.

       Aku batalkan hajat aku untuk keluar time ni. Jadinya aku duduk situ diam-diam dan curi dengar perbualan dorang. Aku raba poket baju sekolah.

       YES! Ada phone. Huahua. Jangan bawak phone gi sekolah ye adik-adik. Aku on kan recorder. Sebab boleh jadi bahan bukti. Mariler kita dengar.

       "Okay macamni tau Kak Maira. Masatu Mia confront dengan si Misya tu. Lepastu.."

       Okay ni pasal kes gaduh tu. Hmm lagi?

       "Baguslah Mia ni. Kak Mai tak sangka Mia ni boleh diharap jugak. Tapi.. Mia tak jatuh cinta kat dia kan?" Suara Maira.

       "Huh! Apa Kak Mai merepek ni? Mestilah tak. Oh god siapa je nak dekat dia tu? Tolonglah." Balas Mia.

       Cis cake betul perempuan ni! Kalau aku celup muka dia dalam lubang jamban ni bagus jugak. Takde beza je mulut!

       "So sekarang ni Misya dan Syazwan macam mana?" Soal Maira lagi.

       "Ruined." Mia jawab.

       Heh aku boleh bayang dia tengah senyum bangga. Sakailah aku serious rasa nak hantuk kepala dorang ni doh!

       Maira tergelak. "Ingat. Deadline bila. Pastikan Misyazwan dah takde sebelum deadline tu. Hadiahnya lumayan tau. Heh sakit betul hati aku bila perempuan tu berkepit dengan Syazwan!"

       Terangkat kening aku. Tak lama lepastu,pintu ditutup. Siaplah korang. Aku bongkarkan segala kejahatan korang dasar hati busuk!

       Aku keluar dari tempat persembunyian aku. Tapi tetiba je aku ternampak Mia tengah cuci tangan. Oh tak keluar lagi? Aku senyum sinis.
Aku basuh tangan sebelah dia. Saja nak gertak.

       Aku angkat muka sambil pandang cermin. Pandangan kitorang bertemu. Aku senyum sinis bila nampak muka dia dah pucat.

       "Hi Mia." Sapaku.

       Dia berdehem. Nampak gelisah je. Hehe nape ni? Cuak ke? Dengan Kak Zara pun nak cuak? Puih geli tekak aku.

       "D-dah lama ke dalam toilet? Patutlah orang nak masuk pun tak boleh." Balasnya.

       "Oh really? Maaflah. Toilet ni pun bukan bapak kau yang bina." Jawabku.

       "Huh! Apa-apa jelah." Dia bersedia nak melangkah keluar.

      "Em Mia?"

      Dia berhenti melangkah tapi sikit pun tak toleh belakang. Amboih sombong nak mampuih.

       "Cakap siang,pandang-pandang. Cakap malam,dengar-dengar. Lagi-lagi dekat tandas awam ni." Perkataan 'awam' aku tekan.

       "Biasanya yang suka bergossip dalam tandas ni syaitonnirajim je. Tapi bila aku tengok perangai kau pun,macam adik beradik syaitan jugak. Eh terlepas pulak." Sambungku.

       "Apa masalah kau hah?!" Dia meluru nak serang aku.

       Tangannya aku cengkam dan aku pulas ke belakang.

       "Kalau cakap dengan orang lebih tua,hormat!" Bisikku ke telinga dia. Lutut kanan aku tujah ke arah belakang kaki menyebabkan dia jatuh terduduk.

       Lepas je aku jatuhkan dia,aku pun terus keluar dengan cool nya. Fiuh!

       Masa on the way nak masuk kelas,aku terserempak dengan Sara yang err berkemungkinan nak masuk tandas? Hehe.

       "Wei Sara. Nanti kau tolak je pintu tandas tu kuat-kuat tau. Wahaha"

      "Kenapa?" Sara tanya aku.

      "Em takpela kang dia mengadu pulak. Ha nanti lepas balik sekolah jangan pergi mana-mana tau. Aku ada hal nak cakap." Ujarku.

       Dia angguk sebelum terus berlalu. Aku usya dia sampai dia dekat depan pintu tandas. Belum sempat dia tolak, pintu tu ditarik dari dalam. Muncul Mia dengan muka takut-takut bila ternampak Sara. Heh. Tau takut!

       (&)

       Sara mengelap rambutnya yang basah menggunakan tuala kecil. Aku tepuk katil untuk suruh dia duduk dan bertenang. Handphone yang dah fully charged aku unplug dan letak kat tepi.

       "Apa yang penting sangat tu?" Soalnya.

       "Pasal Syazwan." Ujarku ringkas

       Dia mengeluh. "Penatlah pasal Mia dengan Syazwan tu. Letih tau tak? Dengan Syazwan yang tahape-hape. Mia yang tak cukup akal dia ingat ni novel ke ape ha?!"

       Wuish wuish. Tenanglah kak.

       "Ha tulah dia. Budak tak cukup akal lagikan miang keladi terlepas cakap tadi."

       "Pasal?"

       "Aku rasa Syazwan dipergunakan lah." Jawabku sambil mencari balik rakaman suara tadi.

       Sara mendengar dengan teliti. Bulat matanya mendengar perbualan tersebut. Terus dia pandang aku.

          Diam seketika. Sara tengah berfikir kot.

       "Oh ya. Nak tau tak? Aku pun ada dengar pasal Ilham."

       Aku angkat kening. Dah pulak? Cerita apa pulak pasal Ilham ni?

      

CrushWhere stories live. Discover now