Syazwan

4.4K 333 109
                                    


Aku tekan-tekan kalkulator sampai dah nak terbenam setiap digit tu. Kenapa jawapan dalam buku dengan jawapan kalkulator ni lain? Ke aku salah jalan kira? Ke jawapan buku yang salah? Musykil ni. Aku tunjuk jawapan tu kat Najmi.

"Weh ngok,sini negatif lepastu yang 5 ni ada kuasa dua. Ni pindah sini kan kuasa. Careless lah kau. Bahaya do." Dia membebel.

Aku tepuk belakang dia. Haahlah aku careless. Tak lama lepastu Najmi turun pergi rehat. Tinggal aku dengan beberapa orang dalam kelas ni. Malas nak berasak-asak. Tengah aku syok buat addmath,tiba-tiba ada budak mana entah datang kelas aku. Gaya macam masuk acara larian 4×100 je.

"Syazwan!"

Aku pandang dia yang tercungap-cungap mengambil nafas. Macam mana dia boleh tau nama aku entah.

"Mia.. Kak Misya.. Gaduh. Toilet"

Whaat? Gaduh? Mia? Misya? Junior dengan senior?

Aku terus bangun dari tempat duduk aku dan bergegas ke tempat tersebut. Tak jauh pun toilet tu dengan kelas aku. Betullah. Aku tengok Misya tengah ugut Mia. Mia nampak ketakutan. Zara pun ada?! Zara tengah kunci pergerakan kawan Mia.

"Misya!" Jeritku.

Zara terlepas pegangan. Misya dengan muka terkejut manakala Mia kelihatan trauma. Ini dah lebih! Aku berjalan ke arah Misya dan Mia.

"Belakang blok A. Sekarang. Semua yang terlibat. Kau pun Zara." Ujarku perlahan sebelum berlalu.

Belakang Blok A.

Aku tak tahu nak start dari mana. Benda ni mengejutkan aku.

"Mia are you okay,sayang?" Aku tanya Mia.

Mia angguk. Takut-takut.

"Misya what is wrong with you?" Aku pandang muka Misya.

Muka Misya macam terkejut. "Me? What is wrong with me? What the hell is wrong with your goddamn girlfriend?!"

"Jangan berani cakap macamtu! Kau berapa tahun nak bergaduh hah? Matanglah sikit!"

"Masalah sekarang siapa yang cari pasal dengan siapa? Hah?! Hah?!!" Misya tinggi suara.

Aku pandang Mia. Dia geleng kepala,masih menyorok di belakang aku.

"Habis yang kau tampar muka dia tu kenapa? You have no right to lay a hand on her."

Mulut Zara ternganga sikit. So do Misya. Jelas muka tak puas hati mereka. Dah buat salah lepastu nak tegakkan benang yang basah. Huh! Dah form five perangai macam budak-budak.

"Zara,sini jap." Zarah datang dekat Misya.

Misya tepuk perlahan muka Zara. Zara biarkan je. Dorang cuba untuk buktikan apa ni?

"Zara,mati tak? Takkan? Aku tampar perempuan tu macam ni kan?" Ujar Misya.

"Dude,sekarang ni yang cari gaduh,awek kau ni. Salah ke pertahankan diri? Salah ke?" Zara menyampuk.

"Taklah. Aku masuk toilet dengan Mia. Lepas Mia tegur Kak Misya,Kak Misya terus melenting. Marah kitorang tanpa sebab. Mia tertolak Kak Misya lepastu Kak Misya mengamuk." Kawan Mia bersuara jugak.

"Whoa whoa budak. Kau fitnah apa ni? Sekarang siapa putar belit cerita? Dasar penipu! Jangan panggil aku kakak lah. Aku geli. Budak biadap macam korang semua tak layak panggil aku kakak." Misya tinggi suara lagi.

Aku baru bukak mulut nak bersuara,Mia tahan aku.

"Takpelah Wan. Mia dah maafkan Kak Misya. Kak Misya tak sengaja tampar Mia kot. Mungkin Kak Misya badmood."

Kalini Misya meluru ke depan.

"Hey perempuan! Propa apa kau ni hah?! Kau yang cari pasal dulu kenapa kau nak tuduh aku?! Kenapa kau nak play victim,sakai?!! Penipu!" Misya cuba menolak Mia.

Kalini aku hilang sabar. Aku tolak Misya jauh dari kitorang. Misya hampir jatuh tapi Zara sempat sambut. Muka Misya jelas menunjukkan dia terkejut. Matanya berkaca.

"No one touch my girl. Aku kecewa dengan kau,Misya." Kataku.

"Go to hell." Balas Misya sebelum beredar.

Zara pandang aku gaya macam nak bunuh. Heh backuo kawan. Dia berjalan mendekati aku dengan Mia.

"Aku kecewa dengan kau." Katanya sebelum turut sama beredar.

Aku pusing menghadap Mia. Mukanya kembali tenang.

"Mia are you okay? Nak pergi bilik kebajikan tak? Ada luka-luka?" Soalku. Risau jugak kalau serious.

Dia tersenyum manis. Tenang aku melihat senyumannya.

"Mia okay. Jangan risau eh? Terima kasih sebab mempertahankan Mia. Kalau Wan tak datang,Mia tak taulah apa yang jadi."

"Jangan takut okay? Kalau dia cari pasal lagi bagitau Wan. Nak Wan hantar balik kelas tak? Dah makan ke?"

"Takpelah. Tak lapar. Mia boleh balik kelas sendiri. Kawan Mia kan ada. Wan balik je kelas Wan. Mia okay jangan risaulah." Balas Mia meyakinkan aku.

Aku tersenyum. Aih boyfriend material tak aku? Ehehe. Aku pandang kawan Mia seramai tiga orang tu.

"Jaga Mia baik-baik tau. Tengok-tengokkan eh?"

Mereka mengangguk.

"Okay Mia,Wan balik kelas dulu. Take care,bye. I love you." Aku buat flying kiss.

Pipi Mia merah. Malulah tu. "I love you too!" Balasnya.

Haih Mia ni. Comel betullah.

Pasal Misya dengan Zara tu patut ke bagitau Ilham? Tak payah lah. Buat semak je. Tahun ni SPM tapi perangai budak-budak. Apa nak jadi entah.

{A.N}

Heyy gais salam ramadan to all muslims out there! Mungkin ni last update sebab cuti sekolah dah nak habis huhu. Enjoy your ramadan and happy iftar with family. Kirim salam kat mak tau ;) xoxo. Ramadan kareem.

CrushWhere stories live. Discover now