Aku dengan Ilham berjalan pulang dari kelas tambahan. Hui skema gila ayat. Harini ada perjumpaan dengan tutor so aku dengan Ilham kan jadi mentor kepada beberapa orang classmates yang lain so ada stayback.Masing-masing diam je sepanjang perjalanan nak ke bus stop. Nasib baik harini pakai tshirt biasa je. Nama pun perjumpaan hari Sabtu so takkan nak pakai baju sekolah pulak. Bila difikirkan balik ada lebih kurang 5 minggu je nak pakai baju kurung putih dengan kain biru ni.
Nak rasa apa? Happy sebab habis sekolah? Tak kot. Budak-budak yang underage umur 14-16 tahun je biasa cakap camtu. Heh aku taulah sebab aku pun pernah fikir camtu masa form 3 dulu.
Aku pandang Ilham kat sebelah kiri. Dia tengah makan aiskrim yang kitorang beli masa singgah kedai runcit kat area sekolah tadi. Aku beli air isotonik je sebab nanti makan aiskrim comot pulak.
"Am."
Dia pandang aku. Kening diangkat kalau boleh nak cecah rambut.
"Lepas SPM nanti kau nak confess kat Misya ke?" Aku tanya dia.
"Uhuk..uhuk..huk"
Ha kau! Tersedak terus. Dia tepuk dada dia banyak kali nak hilangkan rasa tersedak tadi kot.
"Ya Allah. Alhamdulillah panjang lagi umur boleh jawab SPM." Ujarnya.
Aku tayang sengih tak bersalah. "Am. Jangan cuba lari topik eh."
Dia geleng kepala. "Amende lah kau ni. Eloknya tanyalah apa function unsur peralihan ke dy/dx punya formula ke."
Dia tukar topik lagi hm. Aku pandang dia dengan muka serious. Tak berkedip pun. Ilham pandang tempat lain,masih gigih mengelak. Aku tau dia tak selesa.
"Am! Dengan aku pun nak berkira ke duh. Atleast aku tak bocorkan rahsia kau kat sesapa en. Bagitau la."
"Apa kau merepek ni Sara. Dah dah." Dia elak.
Ni kalau main dodge ball confirm ah kejuaraan berturut. Aku pandang dia dengan cara pandangan yang sama macam tadi. Tahu kan kalau perempuan ni cemana? Ha kalau dia nak tau yang tu,dia nak jugak. Ada jelah akalnya. And she'll find out eventually so give up jela. Perempuan memang camni gais.
50 saat lepastu dia macam mengalah. Dia pandang aku balik.
"Selagi takde RM 50,000 aku takkan sesekali confess. Not even a slightest clue."
Lepas je dia cakap camtu dia terus pandang tempat lain. Aku speechless. Ilham memang betul-betul suka Misya weh.
That is the real definition of 'weh aku suka kau'.
Taknak sia-siakan orang yang kau sayang dengan harapan palsu. Instead of saying it,you work for it! So that one fine day,kau boleh dengan lek je bawak BMW pi rumah bakal pak mentua and ask for hand in marriage gittew. Dah stabil weh siapa je tanak terima lelaki stabil.Serious aku terpaku sekejap. Untung weh siapa dapat Ilham Mikael ni. Tapi tiba-tiba aku perasan sesuatu. Telinga Ilham merah.
"Weh Am kau blushing ke hahaha menyampahnya!" Aku gelak tak ingat dunia dah time tu.
"Ish diam lah." Dia baling batang aiskrim kat aku setepek kena dahi.
Kuajak punya Ilham. Aku bocorkan jugak rahsia dia ni mau pergi dewan periksa pakai baldi nanti.
Tengah aku bergelak ketawa membahan Ilham yang macam tomato je muka dia tu,aku ternampak seseorang yang aku kenal. Dengan beanie kelabu dan skateboard dekat jalan raya. Aku kerut dahi.
"Am tu bukan kawan kau ke?" Soalku sambil mata tak lepas dari memandang susuk tubuh yang macam zombie tu.
Aku alihkan fokus ke arah jalan raya pulak dan nampak ada kereta tengah meluncur laju straight kearah Syazwan.
Tak sempat aku jerit apapa,Ilham dah pecut kearah Syazwan. Aku tunggu jalan clear baru melintas dengan selamat. Aku nampak Ilham dengan Syazwan dah terbaring kat tepi jalan. Siku Syazwan luka sikit manakala belakang tangan Ilham berdarah jugaklah sebab nak halang kepala Syazwan dari terhentak kat batu bata.
MALAUN MANA YANG BUANG BATU BATA KAT TEPI JALAN NI SYAITON BETUL.
"Korang okay tak?" Aku tanya, cuak pulak tengok luka-luka ni.
Ilham angguk dengan kerutan di muka. Ha memang sah tipu. Manade okay duhmak. Aku nampak ada teksi tengah on the way ke sini jadi aku cepat-cepat tahan teksi tu. Lepas bagitau lokasi,aku bukak kan pintu untuk dorang masuk.
# # #
Lepas settle bersihkan luka jejaka-jejaka bertuah ni,aku call ayah untuk mintak tolong ambik. Lepas cakap beberapa minit,panggilan ditamatkan. Dalam 15-20 minit sampailah.
Aku masuk kedai serbaneka lepastu belikan air mineral untuk Syazwan. Orang sakit kena minum air kosong je. Tak boleh mengada.
Aku berjalan menghampiri dorang. Syazwan tunduk,ekspresi sama. Zombie. Ilham pulak pandang Syazwan macam nak telan je. Aku terus passkan air tu kat Syazwan. Dia ambil sambil cuba tarik pipi untuk senyum. Halah tak bermaya betul.
"Apa jadi?"
Aku pun pandang Syazwan. Teringin jugak nak tau apa jadi sampai otak letak kat lutut,mata letak kat perut.
Keselamatan jalan raya pun tak tau ke. Nasib baik tak mati. Kalau mati cemana?
Nauzubillah. Aku tahan je rasa nak maki. Mungkin dia ada masalah sendiri. Tapi tulah,Ilham dah tanya tapi dia diam je tak jawab.
"Syazwan,aku tanya kau ni. Kau ada apa-apa masalah ke? Kau tau tak perbuatan kau tadi tu bahaya?" Tone Ilham dah lembut sikit.
Syazwan makin tunduk.
"Am tanya tu. Jawablah. Kau ni, nasib baik kitorang ada tau. Kalau tak? Pergi ICU lah kau." Aku menambah.
"Dia..."
Finally dia bukak mulut. Tapi suara dia tak jelas sangat. Aku duduk depan dia manakala Ilham rapatkan diri pada Syazwan.
"Mia,Am. Dia.. Dia game aku selama ni. Baru harini dia bagitau aku."
Ilham nampak terkejut.
Haih. Ha kan Zara dah kata kau taknak dengar. Tulah,degil lagi. Buat lagi perangai kepala batu kau tu.
"Aku serabut do Am. Aku rasa macam bodoh sangat. Aku.. Aku.."
Aku mengetap bibir.
Selain malaun yang buang batu bata kat tepi jalan,spesies malaun macam Mia tu pun patut kena campak bagi ikan jerung makan.
Syazwan nampak sangat sangat kecewa. Heartbroken. Macam tak terurus. And worse,
SPM is in just two weeks.
{ A.N }
Pls dont hate me for a months and 2 weeks of not updating. Writers block teruk. So insyaAllah akan ada update lagi minggu ni. Btw i cant thank you enough untuk kekalkan berada di ranking. Last time I checked,cerita ni dah keluar ranking but tadi dah naik ranking ke #900 something.
Thank you so much! xoxo
YOU ARE READING
Crush
Teen FictionMenurut Kamus Oxford Fajar Dwibahasa,crush bermaksud menghancurkan,renyuk-crumpled. Well,kita semua tahu apa maksud crush. Jangan buat-buat tak tahu pulak.