"Waalaikumussalam eh, Qilah."
Aqilah membalas pelukan Mak Nia. Lama tak jumpa wanita tua itu. Rindu sangat nak membawang dengan orang tua.
Tengku Hazziq yang berada di belakangnya hanya tersenyum. Angan-angan dia akan tercapai tak lama lagi !
"Assalamualaikum, boss dan Cik Aqilah." Tegur seseorang yang berada di sebelah Mak Nia.
Aqilah baru perasan ada orang lain juga yang menjadi teman Mak Nia di rumah lelaki ini. Tengku Hazziq menundukkan kepala, tanda hormat pada orang tua. Lantas itu, dia terus pergi memberi ruang untuk Aqilah berkenalan dengan adik Mak Nia.
"Waalaikumussalam err makcik..."
Seakan faham dengan nada Aqilah, wanita tua itu menjawab. "Panggil je Mak Hana."
Aqilah mengangguk faham.
"Ni ke adik Mak Nia yang Mak Nia cakap haritu?" tanya Aqilah.
Mak Nia mengangguk.
"Yelah. Dia selalu teman Mak Nia kat sini masa Qilah belum kerja sini dulu," jawabnya.
"Ohh, jomlah duduk. Borak sekejap, boleh? Qilah takde kawan kat sini."
"Eh, Mak Nia buat kerja dulu. Korang berborak lah ye," pamit Mak Nia.
Dia terus meninggalkan Aqilah dan adiknya di ruang tamu itu. Aqilah berdehem. Tak biasa sangat dengan adik Mak Nia.
Lah, baru kenal hari ni. Memang lah !
"Mak Hana sihat ?" tanya Aqilah.
Adik Mak Nia mengangguk. Entah kenapa, lihat saja wajah Aqilah, dia rindukan semuanya. Nak balik, takut nanti semua tak boleh terima.
"Sihat. Cik Aqilah sihat?"
"Sihat je. Tak payah panggil cik. Panggil je Qilah hehe sebab pelik je bunyinya," balas Aqilah.
Adik Mak Nia hanya tersenyum saja. Aqilah sebenarnya nak bertanya tapi kalau banyak tanya nanti wanita tua itu tak selesa pulak.
"Mak Hana kerja apa selain datang sini teman Mak Nia?" tanya Aqilah.
Dia memberanikan diri untuk bertanya.
"Kerja biasa-biasa je, tolong orang. Qilah pula kerja apa? Nampak macam muda, umur berapa ye ?" Kini, adik Mak Nia pula yang bertanya.
Aqilah tersengih. "Sebenarnya, lepas habis U, Qilah nak cari kerja tapi mommy tak suruh dulu sebab dia nak Qilah enjoy tanpa masalah. Nak apa pun, minta je dengan dia. Tapi bila Qilah bosan, Qilah berkeras nak cari kerja sebab nak berdikari sendiri dan dia pun setuju so kerja jadi maid sini sekejap pastu buka kedai bunga sendiri. Tak sengaja jumpa dengan Haz," jawab Aqilah.
"Oh, umur baru 24 tahun," sambungnya lagi.
Puan Hana tersenyum kelat. Kerja, kerja, kerja. Dia rindukan anak perempuan dia yang ingin mencari kerja masa mereka dalam kesusahan.
"Baguslah. Dah takdir dan jodoh, Qilah pun nak kahwin dengan boss Tengku Hazziq nanti. Kira okey kerja jadi maid, asalkan halal je. Tak sangka, ada bisnes bunga sendiri ye," ujar Puan Hana.
Aqilah tersenyum sambil mengangguk setuju. Bila diperhati balik, wajah Puan Hana macam nampak familiar.
Siapa ek ?
"Err, Qilah nak tanya boleh?"
"Tanya lah. Teman Mak Hana borak sikit," balas Puan Hana.
"Qilah masih ingat lagi, Mak Nia cakap dulu, Mak Hana dah kahwin, ada anak dua. Betul ke?" soal Aqilah.
YOU ARE READING
My Extraordinary Husband
Romance⚠️PROSES PENGEDITAN SEMULA⚠️ [ Karya Pertama : Hara ] ✔️ •Luqman Hakimi × Shaza Zahirah• Sebaik apa pun orang baru, orang lama tetap pemenang. Orang lama yang menjadi penyeri yang pertama dalam hidupnya. Seperti itu yang dia rasai, tujuannya untuk m...