65

330 38 5
                                    

Encik Shariff mendekati Shaza yang sedang duduk termenung di taman permainan yang tak jauh dari rumah mereka.

  "Shaza." Shaza kenal suara itu. Dia hanya menoleh sekilas ke arah ayahnya.

Dalam perasaan sakit hati, dia tetap perlu hormat ayahnya. Khairul hanya menjadi pemerhati saja di situ. Biar Shaza dan Encik Shariff yang berbincang.

   "Ayah rasa dia memang buat tu untuk kebaikan kita. Mak kamu memang baik. Ayah sangat cintakan dia sampai sekarang lagi. Ayah kenal dia, tak mungkin dia buat semua tu kalau takde alasan yang kukuh untuk kebaikan kita." Encik Shariff memulakan perbualan.

Shaza hanya mendiamkan diri. Dia tekun mendengar cerita dari ayahnya. Dia biarkan semua penjelasan yang keluar dari ayahnya.

Biar kedua-dua pihak adil.

   "Apa bukti ayah cakap macam tu?" soal Shaza.

Matanya hanya fokus memandang kanak-kanak sedang bermain tetapi hati dan telinganya mendengar jelas tutur kata ayahnya.

   "Bila teringat balik, ayah yakin dia buat semua tu, ada sebab," jawab Encik Shariff.

Shaza mengukir senyuman sinis.

"Sebab ? Dia pernah pukul Shaza guna rotan, tu apa?" Sengaja perkataan pukul itu dikuatkan lagi nadanya.

   "Ayah tahu itu salah tapi dia buat macam tu sebab dia tak nak Sha balik lambat lagi. Sejak dua tiga hari tu, dia selalu risau dengan Sha. Ayah sendiri tengok, dia takkan tidur kalau Sha masih tak balik lagi. Sha dah balik lewat banyak kali sebab jumpa kawan je tapi semua tu dia sabar dan terima. Tapi satu kali tu, Sha tipu dia, cakap balik jumpa kawan perempuan tapi dia tertengok Sha jumpa dengan lelaki. Memang lah dia marah," jelas Encik Shariff.

   "Tapi lelaki tu Luqman. Dia bukannya boyfriend Sha. Dia kawan Sha. Kawan je. Sha terpaksa tipu dia sebab kalau Sha jujur nak jumpa dengan lelaki pun, dia takkan setuju," balas Shaza.

Encik Shariff mengeluh. "Dia cuma risaukan kamu je."

Dan suasana kembali senyap. Hanya bunyi suara kanak-kanak yang sedang bermain. Tidak lupa juga, angin sepoi-sepoi bahasa menyejukkan lagi di kawasan itu.

   "Mungkin dia ada sebab, kenapa dia tinggalkan kita," kata Encik Shariff setelah beberapa minit suasana menyepi.

Shaza dan Khairul setia mendengar. Mereka inginkan kepastian dan penjelasan yang sebenar dari cerita ayahnya.

Flashback

  "Saya minta maaf kalau saya ada buat salah dengan awak," ujar Puan Hana.

  "Apa...mak..sud awak..?" Encik Shariff benar-benar tak faham apa yang dimaksudkan oleh isterinya.

Tak pernah-pernah wanita itu meminta maaf kepadanya. Puan Hana seorang yang baik dan penyayang kepada keluarganya. Kalau ada salah pun, dia meminta maaf tapi bukan dengan cara ini.

   "Takde apa. Saja je minta maaf. Mana tahu kalau selama ni saya ada buat salah tanpa saya sedar," balas Puan Hana sambil tersenyum.

Encik Shariff tersenyum. Sejak dia sakit, dia susah melakukan kerja. Kalau ada masa, Puan Hana yang kerja tetapi hanya sekejap masa je.

Telefon berdering. Lantas saja Puan Hana berdiri mendekati meja lalu mengambil telefon itu. Matanya tertancap pada nama pemanggil yang dia sangat geruni.

Perlahan dia menekan butang yang berwarna hijau. Dia mengaturkan kotak suaranya. Kepalanya menoleh ke arah Encik Shariff yang sedang baring merenungnya.

My Extraordinary Husband Where stories live. Discover now