70

372 34 4
                                    

"Cantik betul kad diorang ni. Kita bila lagi?"

Aqilah menjulingkan matanya. Dia merampas kad undangan perkahwinan yang berada di genggaman Tengku Hazziq.

   "Kan mommy yang uruskan. Sabar lah," balas Aqilah. Tangannya memegang kad undangan perkahwinan tersebut lalu diletakkan ke dalam begnya.

  "Eh apahal pulak you yang simpan?" tanya Tengku Hazziq.

"Sebab saya pandai jaga. Kalau awak pegang pastu hilang macam mana? Tak dapat lah masuk. Faham?" jelas Aqilah.

Tengku Hazziq mencebik bibir. Dia kembali menonton televisyen yang menyiarankan drama melayu. Macam takde drama lain, rampas laki orang lah, tu lah.

Haih.

   "Haz, awak nak ajak Mak Nia dan Mak Hana sekali tak? Saya rasa kekok lah kalau datang sana tanpa diorang. Awak senang lah, ada Shaza, pastu kenal-mengenali dengan lelaki." Aqilah menatap wajah Tengku Hazziq.

Dia inginkan jawapan.

   "Diorang nak ke? Cuba lah tanya diorang," jawab Tengku Hazziq tanpa menoleh memandang wajah Aqilah.

Aqilah tersenyum lebar. Dia mengangguk faham sebelum berdiri bergegas menuju ke arah dapur. Tengku Hazziq hanya menggeleng kepala apabila melihat tingkah-laku gadis itu.

Sampai saja di dapur, susuk tubuh dua orang wanita sedang membuat kerja masing-masing menjadi tumpuannya. Aqilah terus menerjah mereka.

"BAAA!"

"Oh mak.."

"Astaghfirullah.."

Mak Nia dan Mak Hana terus mengurutkan dada mereka. Keluhan dilepaskan dengan perlahan. Aqilah hanya tergelak kecil melihat Mak Nia dan Mak Hana sebegitu.

"Sorry Mak Nia, Mak Hana," gumam Aqilah.

"Ish Qilah ni. Kenapa kacau orang buat kerja? Dah habis dating dengan boss Tengku Hazziq?" Mak Nia tersenyum tipis.

Aqilah tersengih. "Hmm Qilah nak cakap something boleh?" minta Aqilah.

"Nak cakap dengan siapa?" tanya Mak Nia.

Aqilah memandang wajah wanita tua itu secara bergilir-gilir. Kemudian dia tersenyum kecil.

   "Dua-dua. Mak Nia dan Mak Hana," kata Aqilah.

Mak Nia mengangguk perlahan. "Ha cakap lah."

"Kalau Qilah nak ajak Mak Nia dan Mak Hana pergi wedding someone, nak ikut tak?" tanya Aqilah.

Mak Nia dan Mak Hana memandang wajah sesama sendiri. Lantas itu mereka menoleh ke arah Aqilah.

   "Kaya ke?" tanya Mak Nia.

"Kaya lah kot. Wedding kat hotel private. Cuma kat situ hanya ada yang dijemput dan berkaitan dengan perkahwinan tu. Pelancong tak dibenarkan, kira tutup lah," jawab Aqilah.

Mak Hana menggeleng kepala dengan laju. Begitu juga dengan Mak Nia. Aqilah terus mengerutkan dahinya.

   "Tak nak lah. Orang kaya kot. Mak Nia dan Mak Hana ni orang rendah je. Baju pun macam baju kampung," ujar Mak Nia.

"Ha'ah, nanti apa pulak kata orang," sampuk Mak Hana.

Aqilah mengeluh kecil. Dia menyentuh bahu Mak Nia dan Mak Hana. Kemudian dia mengukir senyuman tipis.

   "Nanti baju tu Qilah yang belanja. Teman lah, Qilah kat sana. Takut nanti boss berbual dengan pihak lelaki tapi Qilah nak berbual dengan siapa? Tu pun perkahwinan kenalan boss." Pujuk Aqilah.

My Extraordinary Husband Where stories live. Discover now