Bab 6

5.1K 265 21
                                    

Dengan kekuatan yang ada, dia memberanikan juga diri melangkah masuk ke dalam lif itu.

Dup! Dap! Dup! Dap!

Untuk kali keberapa, Laikha menelan air liur. Kering. Mungkin saliva dia dah habis diteguk rakus sejak tadi.

Jantung berdegup kencang. Keringat pula sudah merenek di sekeliling dahi. Bukan cuma di situ, telapak tangan dan belakang tubuh juga terasa basah.

Dengan tangan yang menggigil hebat, Laikha menekan punat yang akan membawanya ke tingkat sepuluh.

Sedalam-dalamnya, nafas ditarik. Kau boleh Laikha! Atasi fobia pertama kau ni!

Tak semena-mena, sewaktu lif baru hendak naik ke atas...

Tup!

Lampu tiba-tiba tertutup. Suasana yang sungguh gelap gelita mula mengepung dirinya. Bunyi sistem lif juga tidak kedengaran. Bermakna bekalan kuasa tiba-tiba terputus!

"Arghhhh!"

Laikha tersungkur jatuh. Nafasnya bagaikan tersekat dicelah kerongkong. Tolong...

Dia...lemas!

Poket seluar langsung diraba-raba. Ingin mencari...

Ya Allah!

Baru ingat, dia mana ada telefon!

"Tolong! Sesiapa tolong!" Laikha menumbuk pintu lif dari dalam itu sekuat hati, mengharapkan ada orang mendengarnya.

"Sesiapa tolong saya!"

Buk buk buk!

"Carlo!!!"

Serentak itu, telinganya kembali berdesing. Kejadian beberapa tahun lalu langsung terimbas dalam minda.

Didalam stor bawah tanah.

Laikha menjerit minta bantuan.

Suara halus mula berbisik di telinganya.

Bayangan hitam yang menyeramkan.

Satu persatu terpampang jelas di pita ingatan.

"T...tolong!!!" Sekali lagi Laikha menumbuk pintu lif.

"Carlo, tolong saya. Saya terkurung dalam ni!" laung Laikha dengan suara yang hampir habis.

"AAAAAAAAA!!!" Laikha menekup telinga saat ada bunyi berdesing lagi.

"Diam. Diam. Diam." Dia menggeleng sambil menepuk cuping telinga. Cuba menepis ketakutan yang semakin hari semakin tak terkawal.

Kepala dibawa ke atas lutut. Air matanya laju mengalir membasahi pipi.

Dia takut. Dia fobia.

"Carlo, tolong saya!"

*****

"So, the suite room is for her?" Kening Han naik menunggu jawapan Carlo.

Tanpa perlu berbasa-basi, Carlo langsung mengangguk.

"Saya jumpa dia kat luar hospital tadi. Dan bila saya pelawa dia balik ke rumah dia, dia kata dia tak nak. Sebab dia kata rumah dia tak ada orang." jelas Carlo.

Sesekali dia menoleh belakang. Dadanya berdebar laju. Otaknya melayang memikirkan Laikha. Dia tak apa-apa kah?

"You're worried about her, don't you?" soal Han bila menyedari sikap Carlo sekarang ni. Pelik, tak pernah-pernah si Carlo ni risau tahap begini.

Carlo kembali pandang Han.

"I don't know but I think so. She looks innocent. Dan saya dapat rasa dia sebenarnya tengah ada masalah."

| C | CARLO : THE SILENT DESTINYWhere stories live. Discover now