Bab 27

3.2K 168 4
                                    

"Awak serius ke, Carlo?" soal Laikha saat mereka kembali duduk di tepi pantai yang tak kelihatan satu pun umat manusia berlegar di sana. Sunyi. Hanya ada mereka berdua.

"I never cheated on my own feeling, Laikha." kata Carlo bersungguh-sungguh.

Laikha menunduk. "Adakah awak...awak..." bersusah payah Laikha ingin bertanya. Dia takut sangkaannya terhadap Carlo salah.

Belum sempat Laikha menjawab, Carlo terlebih dahulu bersuara.

"Yes, Laikha. I have feeling on you."

Bumi bagaikan berhenti berputar. Jam masa juga seakan-akan berhenti berdetak. Laikha terkedu tatkala telinganya menangkap pengakuan daripada Carlo.

"Carlo, saya..." Laikha ketap bibirnya. Dia juga tak tahu nak kata apa dengan lelaki itu. Nak diterima tapi dirinya sendiri belum bersedia.

Menyedari sikap Laikha, Carlo menggeleng dengan senyuman yang tersungging di wajah tampannya.

"I understand, Laikha. Saya tak akan paksa. You deserve a more better man other than me." Carlo senyum. Wajahnya nampak sedikit kecewa namun wajahnya juga nampak begitu ikhlas.

Laikha tersontak. "Eh tak maksud saya...saya..." Laikha menggeleng beberapa kali sebelum dia kembali tertunduk dengan nafasnya dihembus lelah.

"Saya perlukan masa yang untuk fikir tentang ni dulu." putus Laikha, membalas tatapan hangat daripada lelaki disampingnya itu.

Carlo, lelaki tampan yang sangat baik hati dan suka membantu orang yang berada dalam kesusahan. Tahu menggalas tanggungjawab dan sangat menghormati orang tua. Berjaya membuatkan hati Laikha naik berbunga dan hangat setiap kali bertatapan mata dengan lelaki itu.

Jujurnya, Laikha dah jatuh hati dengan Carlo dalam diam. Tipulah kata kalau dia tak gembira atau teruja bila Carlo kata dia pun mempunyai perasaan yang sama terhadapnya.

Tapi dia belum bersedia hendak terima. Dia perlukan masa. Dia perlu bertanya dan meminta persetujuan dengan ayah terlebih dahulu.

"Don't worry, Laikha. No matter how long it takes, I'll always here waiting for you."

Ayat Carlo itu berjaya masuk tepat ke hati Laikha. Menumpang dan menyimpan debaran yang semakin lama semakin laju berdetak. Suara garau Carlo yang berbalut kelembutan itu akan sentiasa Laikha abadikan dalam pita ingatan.

"Thank you, Carlo."

Carlo mengangguk sebelum tangannya mencapai sebuah kotak di samping. Laikha jadi tersontak. Sejak bila Carlo bawa barang?

Laikha kalih memandang kotak itu lagi. Tapi kali ini matanya sedikit membulat bila sedar kotak yang berada ditangan lelaki itu seakan nampak begitu familiar. Di mana ya?

Tangan kekar itu mula bergerak membuka kotak tersebut. Laikha masih diam menjadi pemerhati. Dan saat isinya mula kelihatan, Laikha tekup mulut. Mata bulat. Liur ditelan sekali.

"You want it?" Carlo kerling Laikha yang nampak terpaku hebat melihat kek cawan yang dibawanya kini.

Laikha tatap Carlo. "Bila awak beli?" tanyanya.

"Waktu awak tidur tadi." balas Carlo. Satu kek cawan dicapai lalu diserahkan kepada Laikha.

"Seriously?" Wah, aku tidur mati ke tadi? Kenapa tak perasan?

Carlo mengangguk.

"Tapi kenapa awak beli cupcake ni?" soal Laikha lagi sembari merenung kek cawan coklat yang kelihatan begitu menggiurkan itu. Tak sanggup menahan lagi, kek cawan tersebut langsung dimakan.

| C | CARLO : THE SILENT DESTINYWhere stories live. Discover now