Kereta yang dipandu Haura tiba diperkarangan rumah ibubapanya. Kelihatan Puan Hafizah dan Encik Zamzuri sedang menunggu di hadapan rumah untuk menyambut kepulangan anaknya, Hanna. Sejurus Haura memberhentikan keretanya Hanna segera keluar dan terus berlari ke arah Puan Hafizah dan Encik Zamzuri. Dipeluk erat kedua ibubapanya itu kerana terlalu rindukan mereka setelah 2 tahun tidak berjumpa.
Haura sekadar tersenyum melihat gelagat tiga beranak itu. Dia kemudian membuka bonet kereta lalu mengeluarkan 2 buah beg bagasi milik Hanna untuk di bawa masuk ke dalam rumah.
"Kenapa lambat sangat kamu berdua sampai ni. Buat ibu dengan ayah risau je."
"Soalan ni ibu kena Tanya Kak Haura. Dia datang lambat sangat, lama tau Hanna tunggu." Adu Hanna manja sambil memeluk ibunya.
"Sorry ibu tadi masa Haura nak pergi airport ada emergency sikit. Tapi semua dah settle and Hanna pun dah selamat sampai ke pangkuan ibu tersayang." Usik Haura sambil matanya mengerling ke arah Hanna.
"Ibu masak apa hari ni? Hanna laparlah." Hanna menukar topik.
"Udang masak sambal dengan kerabu pucuk paku." Balas Puan Hafizah
"Wahhh! Feveret Hanna tu."
"Dah anak kesayangan dia balik mestilah ibu kamu masak yang sedap-sedap. Betul tak Haura?" Encik Zamzuri berseloroh menyakat isterinya
Haura mengangkat kening dan menganggukkan kepala tanda sokong dengan kenyataan Encik Zamzuri tadi. Seraya dengan itu Puan Hafizah memukul manja bahu suami. Haura dan Hanna tersenyum melihat telatah orang tuanya itu.
"Dahlah jom kita naik makan. Dah lewat ni. Sejuk pulak lauk tu nanti." Pelawa Encik Zamzuri sambil melangkah masuk ke dalam rumah. Mereka bertiga berjalan mengekori hero hati mereka itu menuju ke ruangan makan.
***
"Amboi jauhnya anak ayah termenung. Fikir pasal apa tu?" Encik Zamzuri menyapa Haura dari belakang.
"Eh tak adalah ayah, Haura saja je lepak dekat luar ni. Dah lama tak hirup udara malam dekat sini."
"Yeke ni? Ke anak ayah termenung rindukan orang jauh?" Sakat Encik Zamzuri sambil menghulurkan kopi suam kepada Haura.
"Terima kasih ayah. Kopi suam ayah memang the best!" Haura tersenyum lantas mengambil cawan di tangan Encik Zamzuri. Dihirupnya perlahan kopi tersebut sambil menutup mata cuba melupakan memori pahitnya bersama bekas tunangnya Syed Syahmi. Walaupun sudah hampir dua tahun berlalu Haura masih lagi tidak dapat melupakan apa yang telah Syahmi lakukan terhadapnya.
Masih segar diingatannya seolah-olah peristiwa itu baru sahaja terjadi semalam. Betapa dalam luka yang tergores dihatinya hanya tuhan saja yang tahu. Meskipun secara luaran Haura kelihatan ceria seperti sudah move on dari kisah lampau namun jauh disudut hati masih sukar untuk melupakan. Hampir setiap malam dia akan duduk sendirian mengenangkan kisah lalu.
"Haura masih fikirkan Syahmi lagi ke?" soalan Encik Zamzuri mematikan lamunan Haura yang sedang asyik menikmati kopi. Bapanya itu seperti ahli nujum yang boleh membaca fikirannya.
Haura terdiam kaku. Dia sungguh terkejut dengan soalan itu. Dia tidak menyangka ayahnya akan bertanyakan soalan itu. Haura tidak memberikan sebarang respon. Matanya yang bundar itu mulai berkedip laju dan berkaca.
"Ayah tahu Haura sangat cintakan Syahmi tapi semua tu dah lama berlalu. Ayah terlalu sayangkan Haura. Janganlah kamu menyiksa diri kamu lagi. Ayah dan ibu tak sanggup melihat Haura menderita. Ayah tak pernah berhenti mendoakan kebahagiaan anak-anak ayah. Ayah nak sangat tengok Haura bahagia seperti orang lain."
YOU ARE READING
Jika Dia Untukku [COMPLETED]
Romantik[DALAM PROSES EDITING] Jannatul Haura telah mengambil keputusan menutup rapat pintu hatinya kepada mana-mana lelaki selepas cintanya dikhianati oleh tunangnya sendiri. Hancur luluh hatinya hanya tuhan saja yang tahu. . Kerana wasiat arwah datuknya...