EPILOG

913 5 0
                                    

Puan Sri Normah tiba di sebuah restoran di Kuala Terengganu. Panjang lehernya seolah-olah mencari kelibat seseorang. Melihat ada tangan yang melambai dia tersenyum lebar. Dia segera menghampiri wanita tersebut.

Mereka saling berbalas pelukan. Pipi dilagakan kiri dan kanan. Datin Safiah sangat teruja bertemu dengan sahabat lamanya itu.

"Kau apa khabar, sihat?" Puan Sri Normah membuka bicara.

"Alhamdulillah, sihat orang tua." Balas Datin Safiah.

"Dah lama kita tak berjumpa, kan? Adalah dekat 10 tahun." Datin Safiah sekadar mengangguk. Sudah begitu lama tidak bersua muka. Namun mereka masih lagi berhubung melalui telefon.

Hampir satu jam mereka berbual barulah teringat tujuan sebenar mereka bertemu. Bukan atas urusan kerja seperti yang diberitahu kepada Mikael dan Dazrin ketika mereka disuruh pergi ke Pulau Redang terlebih dahulu. Tetapi ada satu agenda yang telah mereka berdua rancang.

Datin Safiah mengeluarkan sekeping gambar dari beg tangannya. Begitu juga dengan Puan Sri Normah. Mereka kemudian saling bertukar gambar. Masing-masing tersenyum melihat wajah yang terdapat dalam gambar tersebut.

"Ini cucu yang kau maksudkan tu?" Tanya Puan Sri Normah. Datin Safiah mengangguk.

"Cantik."

"Cucu kau ni pun tak kurang segaknya."

"Cucu aku kan, mestilah elok." Jawapan Puan Sri Normah mengundang tawa sahabatnya itu.

"Kau yakin ke mereka ni boleh ngam? Aku bukan apa tapi cucu aku ni lain sikit. Keras kepala tapi hati dia lembut. Biasalah perempuan." Soal Datin Safiah ragu-ragu.

"Samalah dengan si Mika ni. Kita biarkan dua ketul kepala batu ni bertemu. Kita tengoklah nanti kepala siapa lagi keras." Balasnya sambil ketawa kecil.

*****

Berbekalkan info dari sahabatnya, Puan Sri Normah mencari bilik Haura di resort yang turut didiami oleh cucunya. Sengaja mencuba nasib manalah tahu boleh bertemu mata dengan wanita tersebut.

Bagai bulan jatuh ke riba. Sedang dia asyik mencari tiba-tiba dia ternampak seorang wanita yang wajahnya seperti Haura. Untuk kepastian dia cuba melihat gambar Haura yang diberikan oleh Datin Safiah kepadanya.

Malang tidak berbau apabila tanpa dia sedar tiba-tiba ada seorang kanak-kanak yang berlari lalu melanggarnya. Tubuh tuanya tidak kuat melawan tolakan dari anak tersebut menyebabkan dia jatuh terjelepok. Gambar Haura terlepas dari tangannya. Puan Sri Normah mengaduh kesakitan.

Menyedari Haura sedang bergegas ke arahnya sepantas kilat dia mengambil gambar di lantai lalu dimasukkan semula ke dalam beg tangan. Puan Sri Normah tersenyum nipis.

"Nenek tak apa-apa ke?"

Jika Dia Untukku [COMPLETED]Where stories live. Discover now