BAB 43

390 8 1
                                    

Puan Hafizah sedang duduk di kerusi meja soleknya. Matanya sesekali di alih memandang suaminya yang sedang ralit membaca buku di katil melalui pantulan di cermin.

          "Abang, Izah ada benda sikit nak bagitahu abang." tanya Puan Hafizah. Encik Zamzuri berpaling ke arah isterinya.

          "Pasal apa?" tanya Encik Zamzuri kembali. Dia  kemudian menyambung membaca buku yang ada di tangannya. Usai menyapu losyen pada tangannya dia bingkas bangun lalu mengambil tempat di atas katil.

          "Pasal anak kita, Haura." balas Puan Hafizah sambil menatap wajah suaminya itu. Serta merta Encik Zamzuri menghentikan bacaannya untuk memberikan perhatian kepada isterinya itu. Buku di tangannya ditutup perlahan lalu diletakkan di atas meja di sisi katil. Dia turut membetulkan kedudukannya.

          "Apa pulak yang tak kena dengan Haura tu?" Encik Zamzuri menyoal Puan Hafizah.

          "Izah tak sedap hati la bang dengan kelakuan anak kita tu. Lepas kejadian hari tu lain macam perangainya." ujar Puan Hafizah. Dari raut wajahnya jelas kelihatan dia risaukan tentang anak sulungnya itu.

          "Kenapa? Dia ada buat benda yang pelik-pelik ke?"

          "Nak kata pelik tu tak jugak bang. Hari tu Haura ada datang jenguk umi dekat hospital. Dia datang dengan kawan lelaki dia." Puan Hafizah membuka cerita. Encik Zamzuri sekadar mendengar.

          "Lepas tu dia bagitahu Izah yang lelaki tu bakal suami dia. Dah berbulan dia orang berdua kenal." tambahnya lagi. Encik Zamzuri menghela keluh pendek.

          "Hanna ada jugak bagitahu abang dengan ayah pasal ni. Dia cakap budak tu senior dekat tempat kerja Haura." Puan Hafizah laju menganggukkan kepalanya apabila mendengar kata-kata yang keluar dari mulut suaminya itu.

          "Siapa dah nama yang Hanna asyik duduk sebut tu? Abang lupa pulak." tanya Encik Zamzuri kepada Puan Hafizah.

          "Kalau tak silap Izah nama dia Mikael. Luth Mikael." balas Puan Hafizah. Suaminya menganggukkan kepala. Nama Mikael segera muncul di benak fikirannya.

          "Mikael... Macam pernah ku dengar nama ni tapi di mana ya?" Encik Zamzuri melawak dengan isterinya. Dahinya berkerut manakala tangan kanannya mengusap dagu ala-ala detektif.

          "Ish abang ni main-main pulak." balas Puan Hafizah sambil mencubit manja lengan suaminya itu. Encik Zamzuri tertawa kecil.

          "Abang tak boleh nak buat andaian sendiri sebab abang belum bertemu mata dengan teman lelaki Haura tu. Tapi...." ujar Encik Zamzuri. Dia berdikir sejenak.

          "Tapi apa bang?"

          "Abang ada rasa sedikit ragu dengan cerita Haura tu sebab setahu abang luka yang Syahmi dah toreh di hati Haura tersangatlah dalam dan masih belum sembuh lagi. Abang sangat yakin akan perkara tu walaupun Haura tak pernah ungkapkan dengan kata-kata."

          "Itulah yang Izah maksudkan. Baru je berapa hari lepas dia  bagitahu yang dia susah nak move on. Tak mungkin secepat tu Haura dah ada pengganti." balas Puan Hafizah. Encik Mikael mengangguk.

           "Izah rasa bersalah sangat sebab asyik paksa dia untuk kahwin tanpa fikir akan perasaan Haura waktu tu. Macam mana Izah boleh tak nampak  betapa rapuhnya jiwa anak kita tu." ujar Puan Hafizah separa sebak apabila terkenangkan perkara itu. Encik Zamzuri hanya mendiamkan diri.

          "Kita semua ada silap masing-masing. Haura tu pandai sorok emosi dia sampai kita tak tahu kondisi dia yang sebenar. Lagipun saya tahu awak buat semua tu demi kebaikan Haura jugak. Jadi awak tak perlu salahkan diri awak." balas Encik Zamzuri memujuk isterinya.

Jika Dia Untukku [COMPLETED]Where stories live. Discover now