Mona dan Haura dilihat sedang berbual-bual di sebuah restoran makanan barat yang sering menjadi port lepak mereka berdua sejak dari zaman belajar lagi.
"What? Kau keluar dinner dengan Dazrin?" Mona sangat terkejut apabila Haura memberitahunya tentang perkara itu.
"Ha'ah." balas Haura pendek sebelum menyedut jus oren sejuk miliknya.
"Dah tu apa masalahnya? Kau keluar makan je kan. Bukannya kau balik rumah dia." balas Mona yang beranggapan tiada yang pelik mengenai perkara tersebut.
"Aku pun fikir macam tu jugak. Tapi yang jadi masalah sekarang ni satu office aku dah tahu pasal tu. Tak tahulah siapa yang bawa cerita." ujar Haura lemau. Dia juga kelihatan tidak bersemangat.
"Kenapa? Mak dia serang kau lagi ke? Yelah sebelum ni pantang nama anak dia kena sebut terus datang serang kau." Mona cuba meneka.
"Masa aku tengah makan di restoran lagi dah kantoi dengan datin. Entah macam mana tiba-tiba pula dia pun ada dekat situ. Memang huru-hara la sekejap keadaan dekat restoran masa tu."
"Dia tomoi kau lagi ke?" tanya Mona selamba.
"Tak, kali ni dia guna mulut je. Kau tahukan mulut dia macam mana. Tapi lepas Dazrin heret dia keluar terus tak masuk dah."
"Macam sesuatu je." Mona mula berasa ragu-ragu namun dia sendiri tidak pasti tentang apa.
"Mungkin Dazrin berjaya pujuk dia kot. Yelah anak kesayangan dia kan." balas Haura.
Selepas itu mereka berdua diam buat seketika. Mona khusyuk menjamah makanannya Haura pula duduk termenung sambil tangannya menguis chiken chop yang ada di dalam pinggannya.
"Ha, kuis lagi lagi makanan tu, kuis. Kenapa kau tak terbalikkan je pinggan tu terus. Kan senang macam tu." perli Mona yang sakit mata melihat keadaan Haura yang sebegitu. Haura menjeling tajam ke arah Mona.
"Benda dah settle kan. Yang kau nampak macam susah hati sangat ni kenapa?" tanya Mona. Dia sungguh risau melihat keadaan sahabatnya itu.
"Tak adalah, Mikael tu tiba-tiba mood dia swing hari ni. Layan aku nak taknak je. Sakit hati aku tau." luah Haura setelah seharian dia memendamkan rasa tidak puas hatinya itu.
"Oh pasal Mikael rupanya. Patutlah muka tu monyok je. Aku ingatkan sebab kau kena sound dengan datin semalam." Mona menyakat Haura.
"Ish, kau ni Mona. Patutnya kau support la aku yang tengah ada masalah ni. Bukannya sindir aku macam tu." balas Haura separa merajuk.
"Yelah... Kali ni apa pula masalah korang berdua ni?"
"Itu yang aku buntu sekarang ni Mona. Pagi tadi elok je dia bercakap dengan aku. Tapi lepas dia keluar dari bilik Puan Sri Normah terus berubah. Bila aku tanya nak taknak je jawab. Pandang muka aku ni apatah lagi." beritahu Haura panjang lebar.
"Hmmm, pelik. Tapi kenapa Puan Sri panggil dia? Pasal apa?" tanya Mona.
"Manalah aku tahu. Kalau aku tahu tak adanya aku stress macam ni." balas Haura selamba.
"Kau tak try tanya dia ke?" tanya Mona lagi.
"Macam mana aku nak tanya kalau bercakap dengan aku pun tak mahu. Dia siap bagi warning lagi dekat aku jangan call dia." jawab Haura berbaur kecewa.
Haura betul-betul ingin tahu kenapa sikap lelaki itu tiba-tiba sahaja berubah. Perasaan itu sungguh mengganggu dirinya.
"Macam besar je masalah korang kali ni. Aku pun tak tahu apa yang aku boleh tolong." ujar Mona. Haura mengeluh panjang.
YOU ARE READING
Jika Dia Untukku [COMPLETED]
Romance[DALAM PROSES EDITING] Jannatul Haura telah mengambil keputusan menutup rapat pintu hatinya kepada mana-mana lelaki selepas cintanya dikhianati oleh tunangnya sendiri. Hancur luluh hatinya hanya tuhan saja yang tahu. . Kerana wasiat arwah datuknya...