BAB 72

335 6 0
                                    

Skrin telefon bimbit ditekan. Berkali-kali Haura cuba menghubungi Juita namun tidak berjaya. Dari siang hari sehinggalah tengah malam satu panggilan pun tidak dijawab. Mesej juga tidak dibalas.

          "Apa yang dah jadi ni? Kenapa dia ambil cuti lama sangat." bisik Haura sendirian. Dia sungguh risaukan keadaan rakan sepejabatnya itu.

Melihat bateri telefonnya yang sudah merah dia terus menyambungkannya pada alat pengecas di atas meja. Haura kemudian merebahkan dirinya pada katil. Digosok kasar wajahnya itu.

          "Aww..!" Haura mengaduh kesakitan.

Dia segera bingkas bangun lalu mencapai cermin kecil di atas meja. Ditilik lama wajahnya itu di cermin. Melihat luka yang ditinggalkan oleh Rissa pada dirinya.

         "Kalau aku tahu ni 'hadiah' yang aku akan dapat awal-awal lagi aku taknak masuk campur. Biar dua orang tu main tarik rambut sampai botak." ujar Haura perlahan sambil menyentuh lembut luka dipipinya. Wajahnya berkerut.

          "Kau pun satu Haura, acah-acah nak jadi hero konon. Padanlah dengan muka kau tu." bebelnya lagi pada diri sendiri.

          "Rissa tu pun satu, kalau nak tampar tu tampar ajelah. Tak payah bagi dengan cincin sekali. Tak pasal-pasal rabak pipi aku. Dah kurang harga hantaran." omelnya lagi.

Kringgg! Kringgg!

Bergetar tubuh Haura kerana terkejut. Hampir terjatuh cermin kecil yang dipegangnya ketika itu dek deringan tersebut. Telefon bimbit yang sedang dicas di atas meja dijeling sebelum dia menjawab panggilan tersebut.

        "Hello, dah tidur ke?" tanya Mikael di sebalik telefon.

        "Belum lagi. Ada apa call tengah malam buta macam ni?" tanya Haura kembali kepada Mikael sambil duduk di birai katil.

         "Rindu."

Pendek sahaja jawapan dari Mikael namun sudah cukup membuatkan hati Haura berbunga-bunga. Dia bagaikan berada di awang-awangan. Haura menjerit tanpa suara sambil menggelepar di atas katil menendang angin.

         "Mengada-ngada." balas Haura manja.

         "Luka kau tu macam mana? Dah okay ke?" Mikael menukar topik.

         "Sikit je ni. Lepas dengar suara awak terus hilang rasa sakit." balas Haura nakal. Mikael tertawa kecil.

         "Lepas ni tolong jangan buat macam tu lagi. Aku tak suka." Haura mengangguk meskipun Mikael tidak dapat melihatnya.

         "By the way, apa yang Rissa buat dekat office tadi? Dia datang nak jumpa dengan awak ke?"

         "Entah, manalah aku tahu." balas Mikael selamba.

Setelah itu Mikael mendiamkan dirinya buat seketika. Haura berasa sedikit hairan. Dia merasakan ada sesuatu yang lelaki itu ingin sampaikan kepada dirinya.

         "Awak ada nak bagitahu saya apa-apa ke?" tanya Haura tanpa berselindung.

Mikael yang masih mengumpul keberanian agak terperanjat. Dia tidak menyangka wanita itu dapat meneka apa yang sedang bermain difikirannya pada ketika itu. Tanpa membuang masa Mikael terus memberitahu Haura perkara yang sebenar.

         "Tadi aku jumpa dengan ayah dan ibu kau?"

         "Hah? Jumpa dekat mana?" Haura tertinggikan suaranya dek terkejut.

         "Bukan terserempak tapi aku yang pergi berjumpa dengan ayah dan ibu kau. Aku bagitahu mereka yang hujung minggu ni family aku akan hantarkan rombongan." balas Mikael serius.

Jika Dia Untukku [COMPLETED]Where stories live. Discover now