Rissa Arianna dilihat sedang menunggu seseorang di sebuah cafe. Dia duduk di meja dengan kaki kirinya disilangkan di atas kaki kanan. Sebelah tangan memegang straw. Sambil-sambil itu dikacau perlahan iced americano miliknya. Manakala sebelah lagi memegang telefon bimbit.
Sesekali dia mengangkat mukanya melihat jika orang yang dinantikan telah tiba. Lebih kurang 10 minit kemudian seorang wanita tinggi lampai persis model datang menghampiri Rissa yang sedang ralit bermain telefon.
"Hello." sapa wanita itu pendek. Rissa Arianna mengangkat wajahnya. Dia kemudian mempelawa wanita itu untuk duduk bersamanya.
"Excuse me. Order please." Rissa bersuara sedikit lantang memanggil pekerja cafe tersebut untuk mengambil pesanan. Salah seorang pekerja segera berlari ke arahnya.
"You nak minum apa? I belanja."
"Iced americano please."
"By the way, nama you Lynda kan?" tanya Rissa setelah pekerja tersebut berlalu pergi. Wanita itu menganggukkan kepalanya.
"I'm Rissa. You salah seorang model yang terlibat dalam show GINA G di Khazzan Hotel nanti kan?" tanya Rissa.
"Stella call I dan bagitahu yang you ada benda nak bincang dengan I. Pasal apa ya?" balas Lynda tanpa menjawab pertanyaan tersebut.
"Nothing serious lah." balas Rissa pendek apabila pekerja cafe tersebut tiba dengan membawa segelas iced americano yang baru dipesan sebentar tadi.
"Thank you." ucap Lynda sambil tersenyum.
Setelah pekerja tersebut pergi barulah mereka menyambung kembali topik perbualan yang telah terputus sekerat jalan. Sebelum memulakan bicara Rissa menyedut air di hadapannya bagi membasahkan tekak yang terasa kering.
"Actually I nak minta tolong sikit dengan you. Itupun kalau you tak keberatan."
"Tolong apa? Kalau benda tu tak salah di sisi undang-undang I okay je." balas Lynda. Rissa tersenyum namun sedikit kelat.
"Eh bukan main kekwat lagi minah ni. Dia lupa ke dengan siapa dia tengah bercakap sekarang ni." desis hati Rissa.
"I nak you jangan datang masa event tu nanti. Tapi you jangan risau, I akan bayar pada you double dari payment yang you dapat dari show tu nanti." tutur Rissa memberitahu tujuan sebenar dia bertemu dengan wanita itu.
Mata Lynda terbuntang luas. Dia sangat terkejut dengan permintaan yang diajukan oleh wanita di hadapannya itu. Kredibilitinya sebagai seorang model antarabangsa sangat gah tapi adakah ini sikap sebenarnya?
"You nak I sabotaj show tu nanti? You dah gila ke?" balas Lynda berbaur marah.
"Yang tu you tak perlu risau sebab I akan handle semuanya. You just tak perlu datang pada hari tersebut."
"You sedar tak apa yang you cakap ni? Kalau I setuju dengan cadangan you ibaratnya I tutup periuk nasi I sendiri tau. For your information modelling ni lah satu-satunya punca rezeki I tau. Kalau I buat taik dekat sini sah-sah la reputasi I akan tercalar." Lynda dengan tegas membantah cadangan tersebut.
Rissa mula panas hati apabila wanita itu dengan keras menolak untuk melakukan apa yang telah dirancang olehnya. Nafas yang dalam ditarik lalu dihembuskan dengan perlahan-lahan bagi menurunkan suhu darahnya yang kian menggelegak.
"I minta you buat benda simple je tapi you bagi alasan macam benda tu rumit tau. Susah sangat ke you nak ikut arahan I tu? I dah cakap yang I akan bayar bukannya free." ujar Rissa. Suaranya sedikit bergetar menahan amarah. Riak wajahnya yang ceria juga telah berubah menjadi suram.
YOU ARE READING
Jika Dia Untukku [COMPLETED]
Romance[DALAM PROSES EDITING] Jannatul Haura telah mengambil keputusan menutup rapat pintu hatinya kepada mana-mana lelaki selepas cintanya dikhianati oleh tunangnya sendiri. Hancur luluh hatinya hanya tuhan saja yang tahu. . Kerana wasiat arwah datuknya...