BAB 69

339 6 0
                                    

Pang!

Satu tamparan kuat hinggap di pipi Juita. Dia jatuh terduduk. Air matanya mula mengalir. Sungguh bengis pandangan Suri kepada Juita.

          "Kau tak faham bahasa ke? Aku dah cakap yang aku tak akan keluarkan duit satu sen pun untuk kau anak beranak. Tak cukup ke kau dah lahap duit mak aku dulu?" tengking Suri. Mukanya merah dek rasa marah yang teramat kuat.

          "Tapi kak, ayah memang betul-betul perlukan rawatan tu. Kalau tak bayar bil tu nanti pihak hospital akan stopkan rawatan tu."

         "Ah, lantak dia la. Nak stopkan rawatan ke apa ke, pergi mampus. Aku tak nak ada apa-apa kaitan dalam urusan kau dengan bapak kau tu. Eh, baik mati jelah bapak kau tu. Tak habis-habis menyusahkan orang." balas Suri kasar.

          "Akak......"

          "Lagi sekali kau ungkit pasal benda ni, mampus kau aku kerjakan. Faham!" tengkingnya lagi. Dia kemudian mencapai kunci kereta lalu meluru keluar.

Juita tidak mampu bersuara. Dia benar-benar buntu. Mana dia nak cekau duit untuk bayar bil hospital ayahnya itu. tangisannya makin kuat kedengaran.

          "Juita minta maaf ayah."

*****

Haura kembali ke ruang tamu sambil membawa dua gelas air coklat panas buat Mona dan dirinya. Dia mengambil tempat di sebelah sahabatnya itu.

          "Nah." Haura menghulurkan gelas kepada Mona. Mereka kemudian menghirup perlahan menikmati minuman tersebut.

          "Mona, kau ingat tak aku ada cerita pada kau pasal kes ragut hari tu."

          "Ragut? Yang kau first time jumpa dengan Mikael tu ke? Kalau yang tu aku ingat la. Kenapa?" balas Mona bersahaja. Matanya tidak beralih dari skrin televisyen yang sedang menyiarkan drama kegemarannya itu.

          "Tadi masa dekat hospital aku terserempak dengan akak yang aku tolong tu. Kak Rosie." ujar Haura. Sepantas kilat Mona berpaling memandang sahabatnya itu.

          "Hospital? Kau buat apa dekat sana? Kau tak sihat ke?" Tanya Mona sedikit risau. Haura menggelengkan kepala menidakkan perkara itu.

          "Aku hantar budak office aku." balas Haura ringkas.

          "Ish kau ni, buat takut aku je. Lain kali cakap tu biar terang." bebel Mona. Dia berasa sedikit lega.

Namun air muka Haura berubah apabila dia teringatkan keadaan Juita. Wanita itu benar-benar dalam kesusahan. Muka Haura berkerut memikirkan hal tersebut. Mona perasan perubahan sikap Haura itu dan berasa sedikit pelik. Dia mencapai alat kawalan jauh lalu menutup televisyen. Pandangannya kini tertumpu pada Haura.

          "Kau ada masalah ke? Cerita la dengan aku." ujar Mona. Haura sekadar memandangnya tanpa suara.

          "Memang ada benda yang tengah ganggu fikiran aku sekarang ni tapi aku tak tahu macam mana nak bagitahu pada kau." balas Haura.

          "Pulak dah. Lepas tu macam mana aku nak tolong kau. Straight to the point je, bagitahu aku pasal apa. Tak payah nak berkias ke apa ke."

          "Apa kau akan buat kalau kenalan kau perlukan duit untuk bayar kos perubatan ayah dia? Tapi kau kenal gitu-gitu je dengan dia."

          "Oh pasal duit ke? Kau nak minta pendapat aku la ni?" tanya Mona sekali lagi. Haura mengangguk.

          "Pada pendapat aku kalau dia memang memerlukan dan kita pun mampu, bagi jelah. Tak luak pun duit tu kan. Tapi pastikan dia memang betul-betul guna untuk benda tu la. Nak lagi afdal kau bayar terus untuk kegunaan apa, jangan bagi cash. Maklumlah sekarang ni banyak sangat scammer. Ada yang sanggup menipu cakap nak beli susu dan pampers anak. Bila kita cakap nak bagi barang pada dia tak nak pulak." panjang lebar Mona memberikan pendapatnya. Haura masih lagi berkerut.

Jika Dia Untukku [COMPLETED]Where stories live. Discover now