"Mânia poate fi smintită și absurdă; te poți supăra pe nedrept, dar nu te revolți decât atunci când de fapt ai dreptate." ~ Victor Hugo
Houston, Texas
1853— Padre, crezi că bucuria are formă?
Ochii de jad priveau curioși bărbatul care zâmbea din spatele biroului de mahon. El lăsă stiloul pe maldărul de hârtii și fetița se apropie de scaunul tapisat pe care stătea acesta.
— De ce mă întrebi asta, mía cara?
Pentru câteva clipe, obrajii trandafirii doar se jucară cu nuanțe stacojii.
— Madre spune că bucuria mea ar trebui să se manifeste mai uniform...
Bărbatul îi zâmbi călduros, îi aranjă o șuviță după ureche și îi ridică ușor bărbia.
— Uită-te la mine, cariño. Bucuria care este în tine, te definește. Să interzici acelei bucurii să se manifeste liber, ar însemna să te limitezi ca ființă umană, să renunți la cele mai simple drepturi pe care le ai și să devii... o marionetă.
— Madre spune că asta înseamnă controlul de sine, își roti micuța căpșorul înțesat de bucle.
— Sau frica de a încălca un set de reguli, șopti bărbatul în barbă.
Se uită la ea și, ridicând-o pe birou, se așeză comod în scaun.
— Tu ce crezi?
Fetița îl privi ezitant.
— Ar trebui să spun ce cred? Doar mă... gândeam dacă...
— Da, Grace. Ar trebui să spui ce crezi. Opinia ta contează.
— Nu și în fața unui domn, recită aceasta un vers din cele o mie de poezii.
— Ascultă, pequeña. Ceea ce gândești tu, ceea ce crezi, reprezintă existența ta. Dacă nu ai gândi, nu ai putea exista ca om. Acțiunea de a gândi, e un proces în sine, și nu poate fi dobândit de alte ființe. Vezi tu, dacă nu ți-ai exprima opinia, ai acționa mecanic, pe baza etichetei impregnate în mintea ta, denotă că te bazezi pe instinct. Dar omul nu a fost creat ca să acționeze instinctiv, ci pentru a putea gândi. Tot ce reprezinți tu contează, așadar și ce gândești. E la fel de important să vorbești cum e să rămâi tăcut. Nu lăsa pe nimeni să te convingă de contrariu, nu renunța la tine, la valorile tale. Atunci când ți se cere o părere sau, fără să sfidezi buna-cuviință, ai putea să o expui, ar trebui să spui ce gândești, altfel rămâi într-un loc standardizat, limitat și foarte gol. În plus, nimeni nu ar știi ce inteligentă e fetița pe care o cunosc eu!
Accentuând ultimele cuvinte, bărbatul sări de pe scaun și prinse micuța în brațe, printre chicotelile multicolore, amestecându-se cu propria-i voce.
CITEȘTI
Inimă rebelă
RomanceO promisiune nerostită în sufletul unei sudistei. O libertate condamnată. Un tâlhar legat de ea. În ruinele unei societăți răvășite de războiul civil, urmele lăsate asupra Texasului nu sunt de ajuns de adânci pentru a-și uita nelegiuiții, iar pe...