بسم الله الرحمن الرحيمصلوا على رسول الله صلى الله عليه وسلم
~~~~~~~~~
اولا .كل سنة وانتم طيبين بمناسبة عيد الأضحى المبارك .ثانيا .ياريت التفاعل يزيد وبلاش القراءة الصامتة دي تمام يعني ياريت تتفاعلوا .
ثالثا .قراءة ممتعة ويارب البارت يعجبكم .
~~~~~~~~~~
وقفت أمام شاهد قبره وهي تنظر له بنظرات حزن وندم وشوق ليس كزوج ولكن كصديق وفي وصادق قرات له الفاتحة وآيات من القرآن وانتهت وهي تقول :-وحشتني اوي يا رامي وحشتني اوى سامحني يا رامي سامحني لاني مش عارفه انا عملت كده ازاي بس مش هقولك كان غصب عني لا كان برضايا هو كان بالنسبة ليا حلم حلم مش عارفه هلاقيه ولا لا فضلت احلم بيه سنين وانا فاكره مجرد وهم وخيال في عقلي بس بس انا كنت غلطانة ده مش بس حقيقة ده بقي حقيقة وواقع بالنسبة لي هو بقي كل حياتي هه وشوف الصدفة ده كمان يبقي حبيب اعز صديقة ليا من بعدك يااااه يعني احساس الذنب بقي كبير ومضاعف يا رامي بس هو خلاص بقي جوزي وواقع كبير في حياتي صعب ومستحيل اني اسيبه بسهولة يروح مني حقك قرب يجي يا رامي انا مش نسياك ولا هنساك ابدا انت مش بس كنت جوزي وابو ابني لا انت كنت اغلي صديق في حياتي حقك وحق ابني اللي ملحقتش افرح بيه هيجي قريب اوي فات الكتير وباقي بس خطوات بسيطة واخليه يدوق جهنم علي الارض قبل ما يشوفها في السماء .
انهت كلامها والقت نظرة اخيرة علي قبره وغادرت وغادرت وداخلها تصميم كبير علي كتابه النهاية قريبا وقريبا جدااا
صعدت الي سيارتها وقادتها إلي وجهتها التي أصبحت معروفها اليها من ثلاثه اشهر منذ ان رأت عليها وأصبحت زوجته نعم انها عهد السيوفي لتعود وتتذكر ما حدث من ثلاثه اشهر تقريبا وحينما كانت في السجن.
Flash back
كانت تجلس بذلك المكان الذي لم تغادره لحظة منذ ان خطت قدمها بذلك المكان المقزز وهي تتابع كل شي يحدث حولها ببرود شديد جدا لتنظر أمامها وهي تري تلك المراة التي تتقدم منها وهي تمضغ علكة بفمها وهي ولك المراة التي كانت دائما تنظر لها بنظرات شر وحقد منها وعليها لتتابعها عهد بهدوء ببرود وهي تقف أمامها وتقول :-هي الحلوة مش ناوية تعبرنا ولا ايه ياختي بقالك اربع اسابيع قاعدة مكانك مبتتحركيش ابدا ولا حتي قلتي كلمة واحدة ايه مالك.
نظرت لها ببرود وقالت .
-حاجة متخصكيش ويلا ارجعي مكانك بقي يا حلوة .
شهقت تلك المدعوة شادية وهي تضع يدها بجانبها وتقول .
-هه الحلوة نطقت يا نسوان بس قالت كلام هي مش قده اسمعي يا بت انتي انا هنا كبيرة المكان ده يعني كلمتي انا اللي بتمشي وانتي تقولي بس سمعا وطاعة فاهمة .
رمقتها عهد بنظرات ساخرة وهي تتامل جسدها الممتلي كثير وتلك العباء المهتريه التي ترتديها وحالتها المزرية بسخريه شديدة وبرود أشد جعلت تلك المراة تغضب وتتقلص ملامح وجهها بشدة وهي تقول .
-جرا ايه يا بت شايفة نفسك علينا ليه ده انتي حته بت ... وبنت .... وسخه وحنا هنربيكي .
إلي هنا واختفي البرود من علي وجه عهد وقد تصاعد الغضب بداخلها الي منتهاه بينما صدم ذلك الذي يسمع كل شي وغضب أيضا وترحم علي تلك المراة ومن معها.
لتنهض عهد بهدوء عكس غضبها الكبير واقتربت من تلك الشادية بهدوء جعل تلك المراة ترتعش رعبا وخوفا وهي تراقب الأخرس بحزر لتقف أمامها عهد بهدوء عكس الغضب الذي بداخلها وقالت بعد صمت كبير وهي تطالع تلك المراة المرتعبه أمامها :
-اممم بقي انا حته بت ..... وبنت ..... وسخه يا زبالة حلو اوي اظاهر انكم اتغريتوا فيا وشوفتوني بنت هاديه وغلبانه وطيبه ويا عيني في حالها فقولتوا تتكاتروا عليا مش كده .
انها حديثها وهي تطالعها هي وتلك النسوة التي التفوا حولهم مع تلك المقززة
-حلو اوي وانا بقي هعرفكم دلوقتي بنت ...... الوسخة دي بتعمل ايه مع الأشكال الوسخة بنت .... اللي زيكم دي .
قالت ذلك وهي تخلع ذلك الجاكيت الصغير الذي ترتديه وترفع أكمام قميصها الاسود اللامع وهم ينظرون لها بخوف ورعب .
-تعالي بقي ياروح امك منك ليها .
لتهجم عليهم عهد بغضب حارق وهي تضربهم بشده ...
لتقف بعد نصف ساعة وهي تنظر إليهم وتراهم متكومين في كل جهه يبكون وينتحبون بشده واحده كسرت ذراعها والآخري الدماء تغطي وجهها كاملا والآخري تتلوي من فتح رأسها وقفت تنظر لهم وهي تتنفس بشده مصدرها يعلو ويهبط بغضب شديد لتقول بصوت عالي ارعبهم :
-دي مجرد قرصه دون بس ليكم لانكم اتجراتوا واتمديتوا في بس الكلام مع عهد السيوفي سامعة يا روح امك منك ليها كنتوا فاكريني ضعيفة وهتتكاتروا عليا لااااا اوي يا بت منك ليها يكون غركوا اللبس الغالي ولا الشكل اللي انا فيه لا ياروح امكوا ده انا تربيه شوارع تربيه شوارع ايه انا متربتش اصلا تسامح قلبي معاكوا غركوا فيا بس بعد العلقة دي هتفضلوا فاكريني دايما ....
انها حديثها وهي تري نظراتهم المرتعبه من تلك الفتاة الهادئة التي تحولت إلي وحش غاضب في لحظة ..
توقفت وهدات ونصتت عندما وصل الي مسمعها ذلك الصوت الذي يقول ....
~~~~~~~~~~~
استووووووب
يلا اتفاعلوااااااااااسفة لاني مقدرتش انزل غير البارت ده النهاردة معلش سامحوني بس زحمة العيد دايما صعبه خاص عيد الأضحي ..
يلا اشوفكم يوم الخميس ان شاء الله
عيد أضحي سعيد عليكم 😍❤
أنت تقرأ
هوس العهد (مكتملة)
Romanceهي. قوية وشجاعة وجريئة يهابها الجميع كهيبه والدتها الراحلة أقسمت ع الإنتقام تحلم به من سنوات ولم تراه أصبحت رسماته معها دائما وهي حتي لم تعرف انه موجود اصبح ملازم لحياتها باحلامها لم تراه بالواقع ولكن تراه هل ستراه يوما ام هو فقط وهم لا وجود له الا...