الفصل 73

2.6K 82 20
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم
صلوا على من جلس علي ركبتيه يواسي طفل مات عصفورة.

*************

وفق الجميع بعدما انهو صفحة ذلك الحقير من حياتهم جميعا .. لتتقدم وتقفت عهد امام والدتها وهي تمسك يدها بقوة وهي تبتسم لها بهدوء وحب وتقول .

- حق وصل يا ايلي دلوقتي انا ارتحت جبت حقك وحق شهد الله يرحمها .

ابتسمت لها ايلين بحب وحنان وهي تضمها الي احضانها بقوة .
- كل ده مكنش هيحصل لولاكي انتي يا عهدي انا كنت متاكده انا سايبه ورايا نار هتاكل اليابس قبل الأخضر عشاني .. اتصدمت لما عرفتي بموضوع توامك اللي خلبيته عليكي لما وهموني بموتها من سنين .. وحرقت قلبي كانت أكبر لما كنتي بتحكيلي عنها بنتي كانت عايشة يا عهد خبتها عني عشان املاك ابوكي تكون ليها بس والله في سماه لندمها علي كل اللي عملته فيا وفي ابوكي وبنتي .

ضمتها عهد بقوة وهي تقول بوعيد .
-متقلقيش يا حبيبتي انا متوصيه بيها علي الاخر وهبعتها للي مبترحمش ابدا .

نظراتها كانت ينبعث منها المكر والخبث جعلتهم ينظرون لبعضهم بقوة وعدم فهم .. لتبتعد عهد عنها بهدوء وهي تقول .
- تحبي نكمل ولا كفاية كده انهاردة .

نظرت لها والدتها بقوة وهي تعلم بما تفكر صغيرتها لتقول ببرود وقوة .
- لا هنكمل هنكمل لحد انتي متقولي خلاص خلصنا يا كوبراا .

انهت حديثها بغمزة وهي تنظر لها جعلت عهد تضحك بشده وهي تقول .
- اهاااه منك يام عهد طلعها مش سهلة لعهد .

جملتها تلك جعلت والدتها تشاركها الضحك بقوة جعلت الجميع ينظر لهم بجهل شديد لتقول سوفانا ببلاهة.
- لو مكنتش هقطع روح الشر اللي جواكم دي ممكن نعرف بتخططي لايه انتي وهي يا حجة.

التفتت لها والدتها ايلين وهي ترمقها بقوة جعلتها تترجع الي الخلف وهي تقول بخوف مصطنع .
- انا مش عايزة اعرف بس هما حبين يفهمه بس .

ايلين ببرود - حالا كله هيفهم وانتي حسابك معايا بعدين يا يا معشوقة .

قالت آخر جمله بنبرة ملتوية جعلت ابتسامه سوفانا البلاها والبريئة تتسع بشده لتكتم ضحكاتها عليها بشدة لتقول عهد ببرود وغموض بعدما كانت تتابع والدتها بتسلية .

- لو حابين تكملوا معانا تعالوا وانتوا هتفهموا .

هيلينا جارديان ببرود - اكيد طبعا احنا معاكي للنهاية يا عهد .

جاسر وقصي معا - اكيد طبعا مش محتاجة كلام يا عهد .

لتنظر لهم عهد بامتنان وهي تهز رأسها ببرود لتنظر ةلي والدتها التي بدلتها بقوة وصلابة .. لتتجه عهد الي احد الغرف الاتنين التي أمامها ليفتح الحارس لها بسرعة واحترام .. لتتجه الي الداخل وخلفها اندروس والجميع معاد والدتها التي جلست باريحية بالخارج وهب تتابعها علي الكاميرات فلم يأتي وقت تلك الحقيرة الان وهي تريد ان تري كيف ستأخذ صغيرتها حقها ممن اذاها ... تقدمت عهد وهي تنظر الثلاث المكبلين امامها ويظهر علي وجوههم آثار الدماء لترمقهم ببرود وخبث وهي تقول بفحيح أفاعي جعلهم يرتعبون منها بقوة فهم تعرفوا عليها فورا منذ دلوفها .

هوس العهد (مكتملة)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن