الفصل 76 الجزء 1

2.4K 80 9
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم
صلوا علي خاتم الأنبياء والمرسلين ❤

***************
وصل بها الي المنزل ودلفوا معا الي الداخل ليقف أمام الشرفة وهو ينظر للخارج ويقول ببرود .

- سامعك .. دلوقتي تقدري تتكلمي وتقولي كل اللي كنتي عايزة تقوليه من قبل .

نظرت له بهدوء وهي تعلم أن القادم سئ وسئ للغاية .. لتتقدم من الأريكة وتجلس عليها بهدوء واريحيه وتعيد رأسها للخلف وتغلق عيونها بهدوء وتقول بهدوء .

- عارفة ان اللي هقوله ممكن ميكنش مهم بالنسبة ليك بس ارجوك اسمعني للاخر يا غيث .. انا عهد عبد الرحمن السيوفي .. وحيدة امي او زي ما كنت متخيله بس طلع كدب وغلط عشت حياتي كلها وانا متاكده اني مليش غير امي بس .. كانت ومازالت أكبر سيدة اعمال في العالم ومصممة ازياء عالمية كانت بالنسبة لي شي كبير جدا كانت مصدر فخري كانت مثلي الأعلي كانت أمنيتي اكون زيها ونسخه منها او علي الاقل أطلع شبها في شي اتعلمت منها كل شي من الصغيرة للكبيرة حبيت كل حاجة هي بتحبها بقيت نسخها منها بس علي أصغر كنت بخاف من فقدانها كنت بترعب من فكرة اني اصح في يوم متكنش موجودة فيه بحياتي او بتتنفس نفس الهوا اللي بتنفسه كنت دايما بنام في حضنها واكلبش في ايدها بقوة ولم كانت تصح الصبح وتشوف ايدي معلمه في ايدها بقوة كانت تضحك وتقولي مالك يا عهدي انتي ليه محسساني اني ههرب منك يا روحي انا معاكي وعمري ما هسيبك ابدا في حياتي ده وعد يا روحي .. لحد ما في يوم اتحققت أبشع واسوء كوبيسي ..كنت في امتحانات اول سنة ليا بالجامعة لم رجعت علي البيت ولقيتها لقيتها مقتوله قدام عيني او مدبوحه .
Flash back.
دلفت تلك الشقية الي المنزل وهي تصيح بفرحة ومرح.

- ايليييي انتي فين يا لولو انا جيت وخلصت يا بشر .. يا ماميي يا ايليي.

دلفت الي الداخل وهي تبحث وتفتش عنها بكل مكان وهي تصيح مناديه باسمها .. لتتثمر بمكانها بصدمه وهي تجد والدتها وحياتها بذلك الوضع وهي فاقده للحياة والدماء تسيل من عنقها بقوة لتسرع بالهروب بعيونها كأنها رافضة رويتها هكذا كأنها ستجدها كالعادة تستقبلها بسعادة ومرح كعادتها لكنها لم تجدها هكذا لتعود بنظرها إليها.. لتركض اليها بسرعة وهي تهمس باسمها .

- مامي .. ماميييي مالك انتي انتي فيكي ايه ايليين .. انتي اكيد بتهزري معايا اكيد زعلانة مني عشان كده بتخضيني عليكي صح طيب طيب يلا خلاص قومي وانا وعد مش هزعلك تاني ابدا قومي انتي وعدتنيني انك مش هتسبيني صححح انتي مستحيل تمشي صح انتي وعدتيني ودايما بتوفي بوعدك يا عنقاء .. يلا قومي قومي كلميني زي ما بكلمك انتي مش هتسبيني مش هتسيبي طفلتك لوحده صح .. ايللللللليييييين .

أتوا جميعا من الخارج علي صراخها القوي .. ليتسمروا بإمكانهم كان علي روسهم الطير ينظرون الي ما يحدث بتوهان وصدمه كبير لا يصدقون ما يحدث وما يرونه وكان اول من آفاق منها هو سراج الذي اسرع الي شقيقته وهو يري وضعها ويتفحصها بسرعة ليصرخ بعهد  .

هوس العهد (مكتملة)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن