الفصل السادس

3.8K 101 3
                                    


صلوا علي النبي💖

                       

توقفت السيارات وهبط الجميع ليقول سراج :يلا غيروا ونمشي علي طول انا مش عارف ايه لازمة الأوتيل .

عهد :معلش يا بابا مانا قولتلك هنا احسن وبعدين خلينا نرتاح الأول وبعدين نمشي هنرتاح كام ساعة بس .

حمزة :تمام كده احسن .

عهد :تمام يلا .
ليدلف الجميع الي غرفة تحت نظرات سوفانا الغامضة تجاه عهد دلف الجميع الي غرفته وابدلوا ثيابهم ومنهم من غط بنوم عميق إثر التعب ومنهم من يفكر ولم يعثر علي تلك الراحة ...
انقضت خمس ساعات بسرعة الرياح لتنهض سوفانا بسرعه تتجه الي غرفة عهد لتطمئن عليها لتطرق عليها ولكن لا من مجيب وبدأ القلق يلعب بها أسرعت بفتح الغرفة بالمفتاح البديل لتدلف بسرعة وكانت الصدمه انها وجدت الغرفة فارغة افاقت سريعا واسرعت تبحث عنها ولكن بلا فائدة فقد تأكد شكوكها وأصبحت يقينا عهد قد غادرت الي المجهول ولم تخبر احد لفت نظرها ورقة علي الفراش أسرعت إليها بلهفة وفتحتها وبدات بقراءتها لتجدهة رسالة من عهد نظرت لها بقلق وغضب معا وبعد قليل من الوقت هدات وقامت بالذهاب الي غرفتها لتدلف وتجد سراج وحمزة يضحكان ليقول سراج عندما رآها :ها صحيتي عهد كنت عارف انك رحتلها هي فين ؟!.

نظرت له سوفانا بصمت وجمود ليعود سألها ولكن نفس الصمت قابلة ليقلق هو وحمزة ويقول حمزة بقلق :سوفي فين عهد هي فين ؟!..

سوفانا ببرود :مشيت .

صدمه وقعت عليهم ليقول سراج بصدمه :مشيت راحت فين يعني رجعت علي البيت صح ؟..

سوفانا ببرود :لا هي مشيت مشيت من باريس من فرنسا كلها عهد بدأت انتقامها هي راحت عشان تنتقم .

صعقه وقعت عليهم ماذا هل حان وقت انتقامها لما لم تخبرا احد ليبقي بجانبها ..

سراج بصدمه :عرفتي منين ؟!

سوفانا :لقيتها سايبة الجواب ده .

حمزة :فيه ايه ؟.

سوفانا :هقراه تاني ... فتحت سوفانا الرسالة وبدات بقراءتها مرة ثانية(بابا حبيبي وسوفانا وحمزة احلي اخوات في الدنيا لم هتقروا الرسالة دي يبقي انا وقتها هكون مشيت وسبت فرنسا كلها انا رايحة عشان اجيب حق اغلي اتنين علي قلبي سامحوني عشان مابغلتكمش بس عايزة اجيب حقهم لوحدي من غير حد ما يكون معايا انا هكون كويسة صدقوني بابا حبيبي عايزاك متزعلش مني واهتم بصحتك كاني موجودة تمام حمزة وسوفانا انا مش هوصيكم علي حاجه عشان عارفة انكم هتعملوا كل شي عارفة أنكم أكيد زعلتوا مني بس كده احسن ليا وليكم قبلي انا مش هقدر اتواصل معاكم لفترة لحد ما اظبط اموري وبعدها هكلمكم فورا اهتمه بنفسكم اللي بتحبكم جدا ... عهد)
انهت سوفانا قراءة الرسالة وعم الصمت والسكون لتقطعه سوفانا قائلة :بابا عهد معاها حق هي مش هترتاح غير لما تنتقم واوعوا تكونوا فاكرين ان سكوت عهد طول السنين دي معناه انها نسيت تؤتؤتؤ ده كان هدوء ما قبل العاصفة احنا لازم نكون فرحانين لعهد ..

هوس العهد (مكتملة)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن