نتعرف علي الشخصيات الي فاتت دي...
كريم منير البحيري: لقبه الحوت، دا بسبب حبه للبحر طبعا غير انه غامض شويه ويعني بيحب الحوت جدا لدرجه انه رسم وشم علي كتفه اليمين للحوت، شاب ف 27من عمره طويل بعض الشيء لديه جسد رياضي وعضلات بارزه جدا عيناه بلون العسلي متداخل بالاخضر مما يجعل عيناه مميزه ولكن عند غضبه تصبح باللون الاسود وكأنه نسر غاضب، شعره بني غامق كثيف ابتسامته جذابه جدا ولديه سحر خاص علي الفتيات حلمه ان يصبح لديه سلاسل من المطاعم والكافيهات حول العالم باسم وشعار الحوت وبالفعل يسعى لذلك...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
انچي منير البحيري: اخت كريم فتاه مرحه للغايه تدرس بكليه التجاره لانها تريد ان تصبح business woman جميله جدا مثل والدتها عيناها زرقاء كالبحر شعرها قصير يصل الي كتفها فقط بلون الاصفر المائل الي البني عمرها 19سنه....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اياد منير البحيري: اخو كريم الاكبر رجل اعمال ماهر جدا صلب بعض الشيء ولكن ليس كصلابه كريم الذي يظن الجميع انه لا يمتلك قلب.. عمره 29سنه..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
نرجع تاني بقا للجامعه...
بعد انتهاء محاضره دكتور نادر الي طرد منها كيان وصحابها....
ذهبت كيان الي غرفته كما امرها ومعها روضه ونور وشهد... طرقت علي الباب لتسمع صوته..
نادر: ادخل....
دخلت كيان وخلفها اصدقائها...
نادر: اهلا بدكاتره المستقبل ولا اقول عصابه المستقبل...
شهد: لا عصابه اهو علي الاقل فلوسها اكتر هههه
ضحكت روضه ونور ولكن كيان كانت تلتزم الصمت...
نادر بغضب: اخرسوووووو 😡
كتمت الفتيات صوتهم ووقفوا بجوار كيان بصمت...
اخذ يتحرك امامهم بغضب....
نادر: انا مش فاهم والله ازاي اربعه زيكم بالتفاهه دي ومن اشطر الناس ف الجامعه لا والي استغربه اكتر انتي ي كيان بتدرسي بمنحه عشان دايما متفوقه بدراسه ازاي مصاحبه المجانين دول...
كيان بغضب لتقليله من اصدقائها: بعد اذنك ي دكتور نادر احنا معملناش حاجه تقل مننا عادي يعني حصل موقف ضحكنا عليه احنا مش الالات يعني... وبعدين زي ما حضرتك قولت متفوقين ف الدراسه مش انا بس احنا الاربعه وكل الدكاتره تشهد بكدا ومن حقك تاخد اي اجراء عقاب عايزه لينا من غير اهانه بعد اذنك...
نادر بصدمه لان كيان اول مره تتحدث معه بهذه الطريقه حتي انها المره الاول التي يرتفع فيها صوتها امامه....
نادر: اممم مش شايف حد غيرك بيتكلم يعني ي كيان ولا انتي المتحدث الرسمي....
روضه: دكتور نادر احنا بجد اسفين بس يعني محصلش حاجه لكل دا...
نادر وهو يجلس امامهم: تمام اتفضلي انتي وهي وهي قولولي ايه الي حصل يخليكم تضحكو وانا بشرح اهم جزء ف المحاضره...
كيان بتوتر: اييي اييي... اصل يعني حاجه خاصه...
نادر: عشان انتم اخواتي الصغيرين بس الموضوع هيعدي اتفضلي انتي وهي وبالنسبه للمحاضره اتصورت بكره بعد المحاضره هديلكم الCDتقدروا تشوفوها تمام...
نور بمرح: والله انا قولتلكم دكتور نادر دا عسل محدش صدقني...
شهد بضحك: تسلم ي دكتاره... نخلع احنا بقا يلا ههه😂😂
نادر بضحك: اقسم بالله لما بتتكلمي ي شهد بحس اني قاعد مع سرسجي ع القهوه هههه🤣
كيان وهي تسرح بضحكته: يخربيت جمالك الي مجنني دا...
نادر بعدم فهم: كيان بتقولي حاجه...
ضربت روضه كيان لتعود من شرودها: ها لا مفيش بقول شكرا ي دكتور نادر...
نور: يلا ي بنات عشان المحاضره التانيه مش ناقصه طرد من دي كمان ههههه
نادر: يلا عشان دكتور ماهر لو دخل وانتم لسه برا هيولع فيكم انتم عارفينه....
روضه: لا و علي اي كفايه انت.. ايي ايي اقصد كفايه حضرتك يلا ي بت انتي وهي...
خرجت الفتيات من المكتب متجهين الي محاضره دكتور ماهر....
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
اما بكليه الاداب...
شمس بمرح: يلا يعم ابسط هنسقط سوا اهو هههه🤣
خالد بضحك: ي شيخه قولي كلمه حلوه منك لله ههه
شمس: اكدب عليك يعني... خالود ي حبيبي احنا سايبين نص الامتحان فاضي ي باشا انت فاهم الوضع..
خالد: انا مش فاهم حاجه غير اني ميت جوع يلا اخلع انا اروح اكل...
شمس وهي تمسك يده بسرعه: استنا بس...
نظر خالد اليها ف تركت يده بسرعه...
شمس: يعني اقصد ممكن نروح سوا...
خالد: لا بلاش ي شمس انتي عارفه كلام البنات والشباب مش بيخلص وانا مش عايز حد يقول حاجه عليكي... يعني بلاش نزود ف مشينا مع بعض ف الكليه اشطا...
شمس بحزن: اممم تمام ماشي خلي بالك من نفسك، هروح انا اقعد مع البنات...
خالد: خلاص ماشي ي شموسه
تركها خالد وذهب....
احلام: اي سابك ومشي برضو...
شمس: احلام مش وقتك خالص مش فيقه ليكي نهائي...
احلام: ي شمس افهمي بقا هو شايفك اخته بس مش زي مانتي فاهمه...
شمس بحزن: طب اعمل اي يعني اعمل اي بحبه اوي برضو اعمل اي... هو مش حاسس او بيستهبل بقا معرفش...
احلام: طب تعالي نشرب حاجه ف الكافيه ونحكي شويه....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد انتهاء محاضرات كيان بالكليه نظرت بالهاتف لتجد الساعه واحده ظهرا...
كيان بصدمه: ي نهار ابيض اي دااا
روضه: في اي ي كيان مالك...
كيان: الساعه واحده يلهووي.
نور بمرح: واحده وشايله عيل ههههه
كيان بغضب: هي ناقصه هبل انتي كمان انا اتاخرت اوي..
نور: اتاخرتي علي اي مش فاهمه...
كيان: لا دي حكايه طويله رايحه شغل جديد لازم امشي بسرعه المقابله الساعه واحده ونص واكيد مش هلحق اوصل ف الزحمه دي هجري بقا انا سلااام...
نور: شغل شغل اي دا....
جرت كيان دون ان ترد عليها...
نور: هي بتجري ليه انا مش فاهمه حاجه...
شهد وهي تاكل لب: تعالى ي ستي وانا هقولك...
روضه: اي دا مانا كمان معرفش...
شهد: تعالي انتي كمان ولا تزعلي يلا بينا...
نور: علي فين...
شهد: يلا بس نروح عندي البيت وانا هشرحكلم كل حاجه...
تحركت الفتيات الي منزل شهد بسياره نور....
اما كيان كانت تجري مسرعه لتلحق معاد مقابله العمل...
واثناء جريها بهذا الشكل كادت ان تخبطها سياره لتصرخ وتقف السياره قبل ان تصدمها بقليل...
كيان وهي مصدومه وتحمد الله انها بخير... لينزل من السياره...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كريم بصراخ: دا اسمه استهتار دا... يعني اي لحد دلوقتي اللحوم تتأخر لا والسمك كمان اومال فاتحين المطعم دا ليه... 😡
احمد: ي كريم اهدى مش كدا انا كلمت صاحب المزرعه وقالي ان في حد لغى الطلبيه ودفع كمان المبلغ بتاع الشرط الجزائي... انه عطلنا شغلهم...
كريم بصدمه: نعم اي الجنان دا ازاي يعني مين دا...
احمد وهو ينظر الي كريم بنظره فهمها كريم...
كريم بغضب: بابا صح... ماشي هو فاكر ان كدا يعني انا هقف صح.... تمام هنشوف مين فينا الي هيكسب ف الاخر...
احمد بمرح: طب خلاص حلينا مشكله الماتريل نشوف بقا الغزلان الي جوا دول😉
كريم بضحك: تعرف يلااا انت صحبي بجد انت الي فاهمني لا واحسن حاجه انت عملت الاعلان للموظفين كلهم بنات هههه ملعوبه😉
احمد: عيب عليك... تربيتك لا وفي جوا شويه حريم يلهوووي دا انا حاسس اننا فاتحين كباريه مش مطعم.. هههه 😂
كريم: لا مش اوي كدا احنا برضو عايزين شغل بجد هنختار بنات تكوت حلوه و مدلعه كدا ع الهادي مش واحده باين عليها لامواخذه يعني***
احمد بضحك: فاهم ي حوت عيب عليك 😉
كريم: طب يلا بقا اتحمست😉😂
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كيان: الحمدلله ماموتش الحمدلله ماموتش.. اوووف يلهوي...
نادر: كيان انتي كويسه...
كيان: دكتور نادر...؟؟؟
نادر: ي بنتي انتي كويسه.. حصلك حاجه..
نظرت كيان لتجده يمسك ذراعها بقلق... ف ابتسمت تلقائي... ولكن هنا ابتعد عنها فورا وتحدث باسف...
نادر: اسف مش قصدي بس يعني كنت بشوف كويسه ولا اي...
كيان: اه انا كويسه...
نادر: انا اسف بجد كنت بطلع الفون من جيبي وانا سايق مخدتش بالي معلش...
كيان: لالا ولا يهمك انا الي غلطانه كنت بجري بسرعه بس..
وبنفسها: ياريته كان خبطني بقا و روحنا المستشفى وتبدأ قصه الحب من هنا بقا زي المسلسلات ليه كدا يارب...
نادر: الحمدلله حصل خير انتي رايحه فين كدا ممكن اوصلك...
هنا تذكرت كيان وقتها والعمل...
كيان: نهار اسود انا اتاخرت اووي
امسكت يده تنظر بالساعه التي يرتديها...
كيان: احيه الساعه وربع...
جرت بسرعه من امامه تاركه اياه مذهول مما فعلت..
نادر بضحك: اقسم بالله الشله دي ضاربه كلهاا هههه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
كريم: كدا دول سته فاضل اربعه بس وكدا حلو اوي..
احمد بمرح: انا لو عليا عايز اشغلهم كلهم بذات البت غاده الي مشتها دي فرسه انما اي عايزه خيااال...
كريم بضحك علي صديقه الذي يعض شفتيه: يخربيتك مانا عارف عشان كدا رفضتها انا لو شغلت دي هلاقي الزباين عايزه اوض نوم مش ترابيزات ههههه
احمد: وماله حلو برضو 😉
هنا دخل البوليس عليهم....
الضابط: فين كريم البحيري...
احمد: احيه دول بيسمعونا ولا اي حضرتك الضابط انتم بتعاقبو علي الناوياا دلوقتي
الضابط: نواياا اي وهبل اي في امر بأننا نخلي المكان دا وانا جاي اقول لاستاذ كريم انه معاه يومين يخلي المكان...
كريم: بلاغ من مين معلش وامر اي دا...
الضابط: اتفضل دا الامر اهو معاك يومين...
خرج الضابط من المكان... تاركا كريم بصدمته...
كريم بغضب: لااااااا كدااااا كتييير بقاااا والله ما هسكت علي كدا كله الا شغلييييي😡😡😡😡
هبط من مكتبه الذي بدور الثاني من المكان...
اما هي كانت تجري بسرعه الي المقابله....
اخرج هاتفه ليجري اتصال اثناء سريه بسرعه وغضب..
وهنا كانت تصعد السلم وهو يهبط بغضبه ليصطدم الاثنان ببعضهماااا..... وقع الهاتف من يده ليتحطم تماما.....
كيااان بصدمه: انا... انا اسفه ااسفه جدا والله...
كريم بغضب: انت غبيه ولا عاميه اي الي هببتيه دااا😡
كيان: انا اسفه والله مكنتش اقصد ... وكمان حضرتك كنت نازل بسرعه مخدتش بالي...
كريم: وهو يمسك هاتفه الايفون... وانا اعمل اي باسفك ان شاء الله والفون باظ خلاص اعمل فيكي اييييي😡
كيان: تعمل فيا اي هو اسمه اي دا ما قولت اسفه انت عايزني ابوس ايدك كمان ولا حاجه...
كريم بغضب وهو يقترب منها: تبوسي ايدي انتي اصلا تطولي تقفي معايا.... دا انتي اخرك تبوس تراب جزمتي كداااا...
كيان بصدمه من كلامه: انت انسان قليل الادب علي فكره ابوس جزمه مين ي حيوان انت...
كريم: انتي بقولي لمين حيوان ي بنت***، دا انا امسحك من السجلات ي بنت***....
لم يكمل كلامه لانها فورا نزلت بصفعه علي وجهه حتي انه صدم ونظر اليها بعين دمويه...
كيان: انا مشفتش احقر منك...، انا غلطانه اني بتاسف لواحد زيك.... زباله... دي حتي الزباله ليها قيمه عنه..
جرت مسرعه من امامه ولم تلاحظ انها اوقعت هاتفها الشخصي ومحفظتها ايضا....
بعد ان اختفت من امامه نزل بقدمه واخذ محفظتها وهاتفها ونظر باثرها بغضب واشتعال مما فعلت...
كريم: برافو....واضح في لعبه جديده هتبدأ😉
يتبع.....
رايكم بقا🌚♥
أنت تقرأ
لعله القدر
Romanceليس كل ما نريده خيرا لنا ولكن هل ندرك هذا قبل ان نحصل عليه؟ نرغب باشياء وندعو ان تكتب لنا دون ان نعلم ما الذي ستترتب عليه تلك الاشياء، والدليل علي هذا كلام الله عز وجل (وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم ) 💙