صديقي ما هو الفرق بين المفاجأه والامر الواقع؟ اممم اتنتظر مني اجابه، لا عزيزي انني انتظر منك انت الجواب... انني لا اعلم ولكن سنرى معاً... 🍂
__________________________________
كانت تقف والصدمه علي ملامحها لتنظر حولها وتجد جميع من بالجامعه ينظر اليها ومنهم من اتجه اليها..
شهد: كيان يلا نجري دلوقتي عشان البنات دي ي هتقتلك ي هتموتك...
نور: علي فكره بقا لا هيحبوها...
كيان: اقولكم انا فكلتا الحالتين...مرعبوه...
كادت ان تجري هي واصدقائها...حتي اوقفها صوته الذي تعالى بمكرفون الكليه...
كريم: كيان... او عشان اكون مقنع اكتر بالمكان دكتور كيان...ومع ان سألت وقالولي مفيش غير بنت واحده اسمها كيان ف الكليه الا اني هكون دقيق اكتر واقول دكتوره كيان المختمره الي لبسه دلوقتي بنفسجي..
نور بصوت عالي: اسمه لافندر علي فكرااااا...
كيان بصراخ: هو دااا وقتوووووو....
ضربت شهد نور: اخرسي شويه...
نور: الله... يعني اسيبه يغلط...
ليكمل كريم: انا كريم البحيري طبعا الكل عارف انا مين... بس اكيد قليل اوي الي عارف انا بعمل هنا اي..
عشان مش كله شاف الاعلان الموجود ف الكليه ف انا احب اوضح قدام الكل... واطلب من كيان حبيبتي وخطيبتي قدامكم كلكم انها تسامحني... عشان زعلتها واتعصبت عليها امبارح... ولو وافقت وسامحتني...طبعا الي قرى الاعلان عارف اني كتبت ف الاخر شرط.. انها لو وافقت وقبلت الخطوبه رسمي.. هتطلع رحله علي حسابي لاي مكان هي تختاره...والرحله هتطلع بالسفينه بتاعتي الي سمتها باسمها كيااان.....
كانت تستمع اليه بصدمه ودهشه تشعر بالسعاده ولكن ايضا لا تعلم ماذا تفعل الجميع ينظر اليها.. حتي انه هناك صحافه تصور ما يحدث.. هل لها ان ترفض.. كيف...
هنا ترك كريم المايك واتجها الي سيارته وفتحها واخذ منها بوكيه ورد واتجها اليها وهو يحمل بيده بوكيه الورد الاحمر وعلبه صغيره.
وقف امامها بكل ثقه ونظر بعيناها وبصوت عالي...
كريم: كيان حبيبتي انا اسف.. متزعليش مني.. تقبلي تكوني شريكه حياتي ي حياتي...
جلس علي ركبتيه امامها تحت اندهاش الجميع حتي هي.. والجميع يلتقط صورها ويصور فيديو للمشهد..
فتح العلبه التي بيده واعطاها اياه....
لتفتحها كيان وتنظر اليها...
كيان بصدمه: دا اي....
كريم: خاتم الماس اقل حاجه ممكن اقدمهالك ي روحي.. واخترت القلب عشان انتي خطفتي قلبي...
اخذت كيان الخاتم من العلبه وهي منصدمه وتنظر اليه بشده...
أنت تقرأ
لعله القدر
Romanceليس كل ما نريده خيرا لنا ولكن هل ندرك هذا قبل ان نحصل عليه؟ نرغب باشياء وندعو ان تكتب لنا دون ان نعلم ما الذي ستترتب عليه تلك الاشياء، والدليل علي هذا كلام الله عز وجل (وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم ) 💙