TERHENTI SAAT INI I

1.8K 90 8
                                    

Dari jauh, Mikayla melihat figura seseorang yang sibuk membuat kerjanya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dari jauh, Mikayla melihat figura seseorang yang sibuk membuat kerjanya. Sungguh fokus lelaki itu langsung tak terusik. Bibirnya melakar senyuman lebar. Hilang beban rindu di dada melihat wajah kekasihnya.

Lama dia duduk di dalam kereta menjadi pemerhati. Akhirnya, Mikayla buat keputusan untuk bersua empat mata dengan lelaki itu. Lagipun dia memang tengah lapar sekarang. Sebab itu dia datang ke gerai burger Mateen. Mana tahu kekasih hati dia boleh belanja burger satu untuknya malam ini.

Sampai di hadapan gerai burger Mateen, Mikayla matikan langkah. Memerhati keadaan sekeliling. Ada tiga pelanggan yang menunggu pesanan mereka siap dimasak.

"Ya kak. Nak order apa?" Mateen langsung tak angkat wajah. Mata dia menunduk ke tempat masak burger. Tangan dia lincah sekali memasak.

"Saya nak order..." Tak sempat Mikayla nak habiskan ayat, Mateen dah memintas dengan wajah terkejutnya.

"Sayang! Awak buat apa dekat sini?" Soal Mateen tidak percaya melihat Mikayla datang ke gerainya malam ini. Tadi dia hanya tunduk pandang ke bawah. Perasan bayang pelanggan yang datang itu yang dia tanya pesanan. Tapi tak sangka pula yang datangnya Mikayla lepas dengar suara yang dirindukannya itu.

Mikayla menyengih melihat riak wajah Mateen. Sudah di agak yang kekasihnya akan terkejut dengan kedatangannya. Empat hari mereka tak bertemu gara- gara Mikayla sibuk dengan urusan belajarnya. Dia masih sedang belajar dan dalam tempoh untuk habiskan pengajiannya di semester akhir ini.

"Saja. I bosan dekat rumah. Perut lapar. Tak boleh fokus nak belajar. Itu yang I datang gerai you." Adu Mikayla. Dia kalau perut tak bagi kerjasama, kerja pun dia tak boleh nak selesaikan. Kena cari sesuatu yang boleh diisi baru tenang dia nak sambung belajar.

"As your wish, princess. Pergi duduk dulu. Nanti I bawakan burger special untuk you." Perkataan 'special' ditekannya kuat.

Semakin melebar senyuman di bibir Mikayla. Agak- agak malam ni dia dapat makan percuma tak? Mestilah! Dah nama kekasih hati tauke burger. Takkan belanja dia sekali sekala tak boleh.

Sepuluh minit menunggu, terhidang di depan mata burger daging double special untuknya. Menu kegemaran Mikayla sejak kali pertama Mateen buka gerai.

Mateen tarik kerusi berhadapan tempat duduk Mikayla. Mujur pelanggan sudah tiada. Boleh dia luangkan masa sedikit buat gadis itu. Mikayla pula datang lewat ke gerai, dia pun hampir nak tutup gerai.

"Sedap tak?" Soal Mateen, mata tunak memandang Mikayla berselera menikmati burgernya. Terangguk- angguk kepala Mikayla menjawab.

"You punya burger the best in town tahu tak. Mana pernah tak sedap. Sebab tu ramai pelanggan datang."

"Alhamdulillah rezeki sayang. Rezeki saya nak kahwin dengan awak."

Sejujurnya awal- awal buka gerai burger Mateen tak yakin sangat sebab risau tak ada pelanggan yang datang. Tapi hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, Mateen tak sangka semakin ramai yang datang ke gerainya. Lagi pula kawasan tempat dia berniaga tiada lagi orang yang menjual burger.

KOMPILASI CERITA PENDEK [EDISI 2]Where stories live. Discover now