HANS HAURA VI [END]

2.2K 115 7
                                    


Sedar dari tidur, tangan terus meraba ke sisi. Melihat ketiadaan penghuni di sebelah, laju saja mata mencelik besar. Kosong. Serta merta, Hans bangun dari pembaringan. Jantung terasa berderau melihat ketiadaan Haura di sisi.

"Sayang..." Mata Hans meliar ke sekeliling ruang bilik. Pandang pintu bilik air, bergegas Hans ke sana.

"Sayang... ada dekat dalam ke?" Hans mengetuk pintu bilik air yang tertutup. Hanya sepi menjadi balasan.

Makin hati Hans jadi gelisah. Bukan apa, Haura sedang menunggu hari untuk bersalin. Dia risaukan keadaan Haura. Kalau terjadi apa- apa pada isterinya tentulah dia paling risau.

Tak bertangguh, Hans atur langkah keluar dari bilik. Setiap bilik dibuka untuk mencari si isteri. Langsung tak ada juga.

'Mana awak pergi ni sayang?' Desis hati Hans dengan kerisuaan berganda. Di atas tiada, Hans turun ke bawah. Kakinya semerta berhenti melangkah saat mendengar bunyi besi berlaga. Telinga cuba mengecam dari arah bunyi itu.

Dapur yang bergelap.

Laju saja Hans menuju ke arah dapur. Tiba di ruangan dapur, Hans meraup kasar wajahnya. Terpejam mata buat seketika apabila mengecam tubuh itu.

"Sayang..." Nak luruh jantung dia dibuatnya. Dia punya risau pada Haura, si isteri boleh pula menikmati kek batik pemberian Dr Hanisah malam tadi dalam keadaan dapur gelap. Langsung tak ada sebarang cahaya. Itu pun ada pantulan sedikit cahaya dari luar rumah.

Terhenti suapan Haura melihat kemunculan Hans di dapur. Lampu dapur dihidupkan suaminya.

"Abang..." Haura jatuhkan sudu. Mata tak berkelip memandang Hans yang mula datang mendekati ke arahnya. Terkulat- kulat Haura di tempat duduknya.

"Awak buat apa ni, sayang? Pagi- pagi buta turun bawah tak bagitahu abang. Kalau jadi apa- apa pada awak dan baby macam mana?" Tutur Hans berbaur kerisauan. Sedaya upaya cuba dikawal intonasi suara agar tidak terlalu ketara dia memarahi isterinya. Nak marah tapi dalam keadaan Haura sedang mengandung, jiwa wanita itu terlalu sensitif. Mudah sangat berair mata kalau dia tertinggikan suara sedikit.

Haura mengetap bibir. Silih berganti memandang Hans dan kek batik di hadapannya.

"Haura ganggu abang tidur ke?" Soalan berbalas soalan. Dia jadi serba salah. Mata merenung ke arah wajah suaminya. Haura tahu Hans nak marah dia tapi lelaki itu tak mampu nak berbuat apa selain mampu bersabar.

Hans mengeluh berat. Dia tarik kerusi di sebelah isteri. Mata sempat merenung ke kaki Haura yang semakin membengkak. Seriau dia yang melihatnya, tetapi Haura masih lagi kuat berjalan turun ke bawah demi kek batiknya. Kemudian dilabuhkan duduk di sebelah isterinya.

"Tak ganggu. Tapi abang risau tengok Haura tak ada sebelah abang. Pukul 3 pagi turun bawah buat apa? Bolehkan minta tolong abang minta bawa kek batik ni naik atas."

"Haura tengok abang penat sangat tidur. Sampai berdengkur. Itu yang Haura tak nak ganggu. Abang mesti penatkan." Hans baru balik miting di Perak siang hari tadi. Tiba di Kuala Lumpur, suaminya terus ke rumah Dr Hanisah untuk mengambilnya. Disebabkan dia melihat wajah keletihan Hans, dia tak sampai hati nak ganggu lena Hans.

Mengeleng- geleng kepala Hans. Banyak betul jawapannya. Tak boleh ke Haura faham yang dia sedang risaukan keadaan Haura yang tengah sarat itu.

"Dah habis makan?" Soal Hans memandang sekilas pada kek batik. Nampak sedap, namun dia bukan penggemar coklat.

"Err belum." Haura tersengih menampakkan sebaris giginya.

Dalam marah, Hans sembunyi senyum melihat gigi Haura yang melekat coklat. Lalu dia mengikis coklat di gigi isterinya dan ditunjukkan pada isterinya.

KOMPILASI CERITA PENDEK [EDISI 2]Where stories live. Discover now