1.

730 44 5
                                    

POV: Aleksi

Autan äitiä kantamaan painavia muuttolaatikoita uuden kotimme eteiseen. Muutimme tänne koska äiti sai Oulun yliopistollisesta sairaalasta ylilääkärin viran. Isä puolestaan työskentelee ison levy-yhtiön johdossa niin hän on ajoittain pitkiäkin aikoja poissa kotoa. Minulla on vielä minua 3 vuotta vanhempi isosisko joka olisi halunnut jäädä pääkapunkiseudulle asumaan mutta äiti ja isä eivät antaneet. Lisäksi minulle ja siskolleni on syntymässä pikkusisko ensi vuoden puolella. Minä olen tästä innoissani koska olen aina halunnut pikkusisaruksen mutta siskoni ei ole yhtä innoissaan. Hän kiusaa minuakin sen minkä kerkiää.

Äiti ja isä ovat joidenkin asioiden suhteen todella tiukkoja mutta he ovat kuitenkin maailman rakastavaisimmat ja huolehtivaisimmat vanhemmat. He ovat moneen otteeseen olleet helisemässä isosiskoni kanssa, esim. silloin kun hän tuli ensimmäisen kerran humalassa kotiin, ajoi ilman ajokorttia kaverinsa mopolla ja jäi poliisille kiinni ja kaiken kukkuraksi hän lintsasi yli puolet lukukauden oppitunneista.

Istahdan penkille jonka yhteydessä on kenkäteline ja juon juomapullostani. Vaikka on jo syksy ja ilmat ovat viilentyneet minulla on järjettömän kuuma kun olen kantanut ainakin viisikymmentä muuttolaatikkoa jo sisään. Sitten ne pitäisi vielä jaksaa purkaa ja asetella kaikki tavarat omille paikoilleen.

"Ahhh.." äiti huokaisee ja laskee muuttolaatikon lattialle. Hän silittää vatsaansa. Ojennan tuolle vesipullon josta juuri itsekkin join. "Kiitos kulta" äiti sanoo hymyillen. "Muuttaminen on raskasta" sanon naurahtaen. Olen kyllä iloinen siitä, että muutimme koska on kiva nähdä erilaisia paikkoja mutta silti minua hieman harmittaa sillä muutama erittäin hyvä kaverini jäi vanhaan kotikaupunkiini mutta positiivista tässä myös on se, että olemme lähempänä mummoamme ja Ylläksen mökkiämme.

"Niin on varsinkin jos on tällainen jo aika suurehko etureppu" äiti sanoo naurahtaen ja silittää vatsaansa. Nousen ylös ja menen halaamaan äitiä. Äiti silittää selkääni ja suukottaa päätäni. "Mennääs voimamies kantaan viimeset laatikot sisään ennen kun isä ja Hanna tulevat muuttopizzojen kanssa" äiti sanoo ja pörröttää hiuksiani. Nyökkään hymyillen ja lähden takaisin ulos.

Lasken viimeisen muuttolaatikon eteisen lattialle ja huokaisen helpotuksesta. Vihdoinkin kaikki laatikot on kannettu sisälle mutta isommat huonekalut tulevat vasta huomenna. Pidämme piknikin olohuoneessa ja nukumme myös siellä paitsi isosiskoni jonka mielestä on noloa nukkua vanhempien kanssa niin hän välttämättä haluaa nukkua omassa huoneessaan.

——
"Täältä tulis pizzat" kuuluu isäni ääni eteisestä. Siskoni kävelee keittiöön kun myrskyn merkki ja pesee kätensä. Mikähän tuota taas vaivaa? Kenties ne kuuluisat kuukautiset jotka oikeuttavat naiset käyttäytymään kerran kuukaudessa niin kun haluaa.

Otan jääkaapista jaffapullon ja pöydältä kertakäyttö muovimukit sekä talouspaperirullan. Kävelen olohuoneeseen ja istudun patjalle joka on levitetty keskelle olohuonetta. "Hanna syömään!" isä huutaa ja pian tuo kärttyisen näköinen blondi tyttö marssii olohuoneeseen. "Saas nähä pääsenkö täältä enää ylös" äiti sanoo naurahtaen ja tulee istumaan lattia tasolle vaivanloisen näköisesti. Hanna tuhahtaa ärsyttävän kuuloisesti. Isä katsoo häntä merkitsevasti.

"Uudelle kodille" isä sanoo ja kippistämme näillä muovimukeilla. "Oliks meidän oikeesti pakko muuttaa" Hanna huokaisee ärsyyntyneenä. "Hanna älä taas alota" isä sanoo. "Tiiät kyllä miks me muutettiin" äiti sanoo. "No olisitte vaa antanu mun jäädä asuun Helsinkiin!" tuo huudahtaa ja ottaa pizzalaatikon kantoon ja suuntaa yläkertaa kohti jossa tuon huone sijaitsee.

Äiti huokaisee syvään ja painaa päänsä käsiin. Isä siirtyy äidin viereen istumaan ja silittää tuon pehmeitä vaaleita hiuksia. "Hyvin meni tääkin muutto.." äiti huokaisee ja hieroo kasvojansa. "Kyllä kaikki järjestyy ja Hannakin pian sopeutuu tänne" isä sanoo lohduttavasti ja suukottaa äidin poskea.
"Niin kai.." äiti sanoo huokaisten. "Kai sä edes tykkäät olla täällä?" äiti kysyy ja kääntyy katsomaan minua. "Kyl tää musta vaikuttaa ihan kivalta paikalta vaikka ei olla keritty olla täällä vielä kauaa" sanon hymyillen. "Tuu tänne" äiti sanoo ja levittää kätensä. Sujahdan äidin lämpimää ja rakastavaan haliin.

"Ajattelin, että syyslomalla voitaisiin lähteä meidän mökille ja otetaan mummokin mukaan" isä sanoo.
"Joo voitaisiin mennä" äiti sanoo hymyillen. "Voiks mummo tulla meille joku päivä?" kysyn innoissani.
"Eiköhän se voi. Soitan mummolle huomenna" isä vastaa.

"Auts.." äiti mutisee ja silittää vatsaansa. "Mitä nyt?" kysyn huolestuneena. "Potkii vaan" äiti sanoo hymyillen. Isä siirtää kätensä tuon vatsan päälle ja siirrän myös omani siihen. Tunnen pienen töytäisyn kättäni vasten ja hymy nousee huulilleni. Odotan jo kovasti pikkusiskon syntymää.

Hetken kuluttua kuuluu kun ulko-ovi paiskataan lujaa kiinni.

——
Tässä olis nyt eka osa Joleksia julki!❤️

Teenage Angst || Aleksi x Joel [VALMIS]Where stories live. Discover now