7.

414 39 31
                                    

POV: Aleksi

Makaan sohvalla ja katselen televisiosta Robaa joka tulee näköjään uusintana. Puolet ohjelmasta on kyllä mennyt ohi sillä Joel vain pyörii mielessäni. Se suudelma pukuhuoneella oli täydellinen. Toivottavasti näämme taas mahdollisimman pian.

"Tee nyt tilaa muillekkin valas" Hanna sanoo ärsyyntyneenä. "Mä olin tässä eka" sanon ja vaihdan kanavaa Roban loputtua. "Siirry nyt" tuo sanoo.
"Lopettakaa nyt!" äiti puuttuu keskusteluumme.

"Hanna vois alkaa tekeen matikan kurssinsa tehtäviä, että ei lennä kurssilta ulos ja Aleksi vois myös tehä koulutehtäviään" äiti sanoo ärsyyntyneenä. Nousen ylös sohvalta ja näytän Hannalle keskisormea. "Aleksi!" äiti sanoo korottaen ääntään.

"Nyt peli poikki!" Isä puolestaan puuttuu keskusteluun. "Hanna jää keittiönpöydän ääreen tekemään koulutehtäviä, Aleksi menee omaan huoneeseensa ja Sari menee lepäämään" isä sanoo tiukasti. Huokaisen ja lähden kohti yläkertaa.

Istun työpöytäni ääressä ja tuijotan tyhjää vihkoani johon en ole saanut yhtäkään tehtävää tehtyä. Miksi minuakin aina rangaistaan siitä jos siskoni on idiootti? Minä olin kyllä siinä sohvalla ensin joten eikö olisi reilua, että minä saan olla siinä.

Huokaisen syvään ja luen tehtävän annon uudelleen.
"Tee vihkoosi aikajana, mitkä asiat johtivat Suomen sotaan ja mitä Suomen sodasta seurasi". Pyörittelen kynää kädessäni. Pitäisikö tällainen muka tietää? En minä ole kiinnostunut historiasta. Jos tässä puhuttaisiin jalkapallon historiasta niin voisin kirjoittaa viisi sivuisen esseen mutta joku Suomen historia. Ketä kiinnostaa?

Voisin ehkä pyytää isältä apua sillä hän tietää aina kaikesta kaiken ja osaa auttaa myös kaikessa.

Avaan huoneeni oven. "Iskää!" huudan. "Mitä Aleksi?" kuuluu isäni vastaus. "Voiks sä tulla auttaan mua historian tehtävässä? En tajua tätä" huudan. "Autan Hannaa juuri matikassa. Tuun kohta tai käy kysymässä voisiko äiti auttaa" kuuluu vastaus. Huokaisen. "Joo!" huudan. Kai minun täytyy sitten mennä kysymään äidiltä apua vaikka hän juuri meni lepäämään.

Otan kirjani, vihkoni sekä kynäni mukaan ja laahustan alakertaan. Kenen paholaisen keksintö edes on koulu? Maailman turhin asia ja sitten sinun pitäisi väkertää vielä turhia tehtäviä kotona. Omalla vapaa-ajallasi. En ymmärrä.

——
Makoilen äidin vieressä sängyllä ja katselemme vain televisiota. Sain tehtävän tehtyä äidin avustuksella. Miten joku voi tietää niin paljon historiasta? Minun historian tietämys rajautuu siihen, että juuri ja juuri tiedän mitä Mainilan laukaukset tarkoittavat.

"Jännittäkö sua jo viikonlopun peli?" äiti kysyy. "Ei oikeestaan. Ollaan kyllä hyvin ehditty treenaan tässä parin päivän aikana vaikka vasta alotinkin" kerron ja äiti nyökkää. "Onkos teillä hyvä valmentaja? Ja onko joukkuekaverit kivoja?" äiti kysyy. "Joo on ja on ne ihan kivoja. En tunne vielä kunnolla mut Joonas ja Olli on mun kanssa samassa koulussa. Joonas on mua kolme vuotta vanhempi ja Olli vuoden" kerron.

"Pelaatko muuten vielä vasempana laitahyökkääjänä?" äiti kysyy. "Joo mut oon nyt pari kertaa pelannu keskellä" kerron ja äiti nyökkää.

"Alotat koulun nyt vähän hassusti kun syyslomaan on enää kaksi viikkoa mutta mennään lomalla meidän Ylläksen mökille" äiti sanoo. "Joo. Tuleeko mummokin?" kysyn ja äiti nyökkää.

Makoilen äidin kainalossa ja televisiossa pyörii jokin kokkiohjelma. "Mitä me muuten syödään tänään?" kysyn. Minulla alkaa kyllä olemaan jo kova nälkä.
"Kalapuikkoja ja perunamuusia" äiti vastaa ja nyökkään. Se on kyllä lempiruokaani. Etenkin jos isä on tehnyt perunamuusin.

Hetken kuluttua isä ja Hanna tulevat myös makuuhuoneeseen. Mulkaisen siskoani. "Onks sun pakko tulla aina sinne missä mäkin oon?" tiuskaisen ärsyyntyneenä. "Oo ipana hiljaa" tuo vastaa ja hyppää sängylle. "Noniin ei aloteta taas riitelyä" isä sanoo toruvasti. "Saitko ne matikan tehtävät tehtyä?" äiti kysyy siskoltani. "Joo" tuo mutisee keskittyen puhelimeensa. "No hyvä" äiti vastaa.

Isä istutuu sängyn reunalle ja silittää äidin vatsaa.
"Saitko sä levättyä yhtään?" hän kysyy. "Joo vähän. Selkä kyllä edelleen kipee mutta ei mikään ihme" äiti vastaa ja laskee kätensä myös vatsalleen. "Voin hieroo vähäsen ennen kun meen tekeen ruokaa" isä sanoo ja alkaa hieromaan äidin selkää.

——
Mp tästä kirjasta jo nyt?🥰

Teenage Angst || Aleksi x Joel [VALMIS]Where stories live. Discover now