صباح يوم جديد .
نزل مازن من غرفته صباحا اتخذ طريق المطبخ بعدما كان على وشك ايقاظ مروان من نومه .لكنه عدل عن فعل ذلك .حضر افطاره ومن ثم حمل مفتاح سيارته وذهب الى مكتبه .
بعد مدة دخل مروان للمكتب بسرعة فهو يعلم بأنه تأخر ولن يفوتها مازن له ابدا .
مازن واقف بجانب مكتب السكريتاريا : لسة بدري .كنت جيت براحتك .
مروان : آسف جدا .
مازن : يالله بسرعة على مكتبك ومافيش تاخير تاني .
مروان يزفر بصوت منخفض : حاضر .
بعد عدة ساعات مضت وسط اعمال مضنية .
مازن وهو خارج من مكتبه .وقال مخاطبا مروان بجفاء .انا رايح .كمل عملك وماتتأخرشي على البيت .
اومأ مروان برأسه وذهب مازن .
.......
في مقهى راقي نظيف خال من كل انواع السجائر او الشيشة يليق بشباب مسلمين .جمال بعدما حكى له مازن كل مايفعله بأخيه : والله يا مازن هو صح لازمك تتعامل معاه بشدة شوي .بس انت زودتها شوي .ربنا بيقول (( ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك )) .
خف عليه شوي ولو انك تكلموا بالحنية تبرد قلبو يكون احسن .هو مالوش غيرك .واكيد عرف خطأوا وندم فمتخليش قلبو محروق من بعدك عليه .مش مستبعد هو يبعد كمان .وكمان نبينا قال
عن عائشة رضي الله عنها أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إن الرفق لا يكون في شيء إلا زانه، ولا ينزع من شيء إلا شانه».يعني طريقة اللطش وتهزيق مش حتنفع كتير تعامل معاه برفق حيزبد حبوا ليك اكثر وكمان حتصلحوا وطلع منو لانت عاوزه
مازن وقد خاف من فكرة بعده عنه وقد خاف من ربه من ان يكون قد ظلم اخاه : عندك حق يا جمال حخف عليه شوي .
....بعد مدة تأخر مروان في العودة .
مازن ينتظر من ثم فكر في ان يفعل كما قال له جمال : الو مروان انت فين .
مروان بحيرة : انا راجع للبيت كملت الورق اللي اديتهملي وانا جاي .
مازن : تمام حافظ على نفسك .
مروان بحيرة اكبر : حاضر .
وصل مروان الى البيت وجد مازن ينتظره خاف من كونه سيفتعل مشكلة او ينهره لهذا او ذاك .
مازن : جيت بالسلامة .غير هدومك تعال نتعشة .
مروان متوجها الى حمام غرفته غير ملابسه وجلس على طاولة العشاء بصمت للان لا يفهم شيئا .مازن : كل وعندنا حديث بعد ما تاكل .
مروان وهو خائف من ان اخاه قد اتخذ قرار كبير قد يبعده عنه .
جلسا معا في الصالة .
مازن : ربنا قال في قرآنهوَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا حَتَّىٰ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ (118)
دي قصة ثلاثة من الصحابة ماراحوش مع النبي في الغزوة والنبي غضب منهم .ومن بعدها تاب عنهم .القصة جلل وذكرها ربنا في القرآن لينا .
الجهاد مش قتل مشركين وبس .الجهاد انواع. جهاد النفس من اعظمها .انك تبعدها عن الشهوات والشبهات وعن التفاهات وتضييع الوقت .
المسلمين دلوقتي في جهاد عظيم ولو مانفعتش امتك باصلاح نفسك واصلاح باللي تقدر عليه في مجتمعك تبقى انت كمان تخلفت على نصرة دينك ونصرة ربنا ..
انت يا مروان كنت مقضيها تفاهات لا عمل ولا شغل وفوقها سهرات مع الشباب .الوقت ضاع منك .الوقت ده اجدر بيك انت .كنت اشتغلت وافدت معاك ناس كتير .كنت ساعدت امتك بتخصصك وباتقانك في عملك .
بس لسا الوقت عندك تصلح من نفسك وتبقى احسن .
التفت يرمق أخيه مطرقا رأسه نحو الارض .
مازن وقد اقترب من أخيه ثم قربه اليه محتضنا رأسه في صدره يربت عليه : أنا آسف على طريقتي معاك .سامحني .نيتي اني اصلح منك مش اني اذلك او اني زهقت منك .
مروان ببكاء : حتى وانا غلطان انت بتعتذر .
انا اللي اسف يا مازن. الفرق بينا مش كبير يا دوبك ثلاث سنوات بس انت كنت فيها ليا الام والاب .حرمت روحك من كل حاجة عشاني .بس انا ردتهولك بسهر وتفاهة وعطل عن العمل .انت استحملتني اربع سنين كاملة .وجاي تتأسف لي كمان .اخرج نفسه من حضن اخيه ورفع رأسه .قرب رأس مازن منه وقبل جبينه قبلة طويلة مرتجفة ثم وجنتيه وقال : آسف على كل تعب عملتهولك بس اوعدك ان مروان القديم مش حيرجع تاني .بس اوعدني انك ما تقسيش قلبك عليا .كل حاجة الا جفاءك ليا .
مازن وعيناه غشياها الدمع : اسف والله اسف ..
............
في مكان آخر
.
جمال وهو يذاكر لنديم : تمام كدة تكون راجعت كل حاجة لبكرة .بض وشي بكرة في الامتحان .نديم : تمام والله اعمل كل اللي عليا .وانتشد حيلك واشتريلي طابلات .
جمال بضحك : يالله بقا امشي نام .
نديم متوجها لسريره : تصبح على خير .
جمال ذهب اليه دثره جيدا وقبل جبينه .
كانت هذه من اغرب ماكان يتخيل انه سيفعل .حنية زائدة ظهرت لنديم .يمده بها كل ما حانت الفرصة يعوضه عن سنين ناشفة عاشها الاخر .
تذكر اخلاق النبي محمد وتوصياته :
◇ عن أبي كريمة المقداد بن معد يكرب رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «إِذَا أَحَبَّ الرَّجُلُ أَخَاهُ، فَلْيُخْبِرْهُ أَنَّهُ يُحِبُّهُ».
◇ عن أبي ذر الغفاري رضي الله عنه مرفوعاً: «لا تَحْقِرَنَّ من المعروف شيئا، ولو أن تَلْقَى أخاك بوجه طَلْق».
◇ عن جرير بن عبد الله رضي الله عنه مرفوعاً: «مَنْ لا يَرْحَمِ النَّاسَ لا يَرْحَمْهُ اللهُ».
◇ عن جرير بن عبد الله رضي الله عنه قالَ: سمعتُ رَسُولَ اللَّه -صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم- يقُولُ: «من يُحْرَمِ الرِّفْقَ، يُحْرَمِ الخير كله».
-----
دي تكملة الجزء اللي فات بس .
في بارت راح ينزل بالليل
وكمان الرواية بقالها تقريبا ثلاث حلقات وتكمل 😍😍😍
أنت تقرأ
إنصاف
Randomلم يتوقف باله لحظة عن التفكير فيما سيفعله بذلك الصغير الجالس بقربه على احد مقاعد القطار .قصة طويلة متعبة مضنية ابتدأت من الساعات الأولى لهذا اليوم .عدة مكالمات طارئة وصلته من عمه لم يستطع عدم الرد عليها .انبأه قلبه بحدوث شيئ جلل . وكان حدسه صائبا ب...