في المساء .جمال ومازن وسليم .
جمال بحيرة : وده لي حصل هددني بأخويا .
سليم بتأني : اممم يعني يضغط عليك بأخوك .انت لازم تحميه وأنا كمان ححذر شرطة المنطقة دي .من محاولة خطف ولا حاجة .
مازن بتفكير : هو انت قلت اسمو ايه .
جمال بنفور : عاصم الرشدي .
مازن : شغلنتو ايه ده .
سليم : على الظاهر شركات بناء .بس في الخفاء تهريب وتجارة مخدرات .
مازن : وليه ماتمسكش لحد دلوقتي .
سليم : النوعية دي ماتتحكمش في شغل بصفة مباشرة .انما يحط بدالو شخص مقرب واثق فيه.والشخص ده هو زوج بنتو واتمسك .عليها هو جاء لجمال عشان يشيل عليه التهمة ويحط شخص اخر بديل .يعني حد بريء بس يكون محتاج .وبمقابل مالي حيعترف بلي ان هو اللي عمل كل حاجة .ويخرج زوج بنتو براءة .
مازن : والله عال العال .الناس دي تجبرت فعلا .الله يهدهم .
جمال : والله خايف من انهم يمسكوا اخويا ويحطوني قدام الامر الواقع .على اخر عمري اشهد زور واشارك بنفسي كمان . تذكر آيات ربه .
((ذَٰلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ عِندَ رَبِّهِ ۗ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ ۖ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ))
الله مايسبش حد وانا ولو ظغطوا عليا مش حخليهم يذلوا محتاج ويستغلوا فقرو عشانهم .مازن : الله معاك ماتخافش .بس تعرف الصدف .اخويا من يومين كده قبلوه في شركة هندسة ومالكها عاصم الرشدي .
سليم بحذر : متأكد ؟؟
مازن : آه والله ..
سليم بمكر : ممكن دي حاجة تفدنا فعلا .بكرة زي الوقت ده جيب معاك مروان .
مازن بقلق : وناوي على ايه بقا .؟؟
سليم بضحك : خير اللهم خير .
جمال بوجه مهموم : الله يحمينا منهم .تيجي فيا وماتجيش في نديم .
سليم بحدة : بعد الشر عليك وعليه .ماتكونش متشائم بقا .حنعمل اللازم معاه وانا جاتني فكرة لو فكر يهددك حنهددوا كمان .
مازن بلمعان : يا حلوف فهمت كده عاوز مروان ليه .تمام بكرة حبعتوا ليك .يكش ينفعنا بحاجة .
...........
في غرفة جمال ونديم .
جمال بحدة : ندمتني على التابلات يا نديم .امشي اعمل حاجة غير مسكة الاغبياء دي .من لما جبناه وانت ماسكه كدا .
نديم : فيها اييه يا ابيه عاجبني وبكتشف فيه .
جمال : اوعي تتوحد يابني من لزقة الطابلات .ده حتى ما كلمتنيش زي العادة .
أنت تقرأ
إنصاف
Randomلم يتوقف باله لحظة عن التفكير فيما سيفعله بذلك الصغير الجالس بقربه على احد مقاعد القطار .قصة طويلة متعبة مضنية ابتدأت من الساعات الأولى لهذا اليوم .عدة مكالمات طارئة وصلته من عمه لم يستطع عدم الرد عليها .انبأه قلبه بحدوث شيئ جلل . وكان حدسه صائبا ب...