9😭😭🏛🕓

1.7K 83 23
                                    

في المدرسة ..

خرج التلاميذ من الصف ماعدا نديم الذي كان يجمع ادواته وبنتين وولدين اخرين  تقريبا .خرجت الانسة قمر من الصف بسرعة تاركة اشيائها فوق المكتب .

عند رجوعها لم تجد هاتفها .بحثت جيدا ولم تجده  بالرغم من ذلك .تتذكر جيدا انها قبل ان تهرول بسرعة اخر الحصة كان هناك فوق المكتب .تذكرت اخر الطلاب الحاضرين تلك اللحظة .

ذهبت لمكتب المدير واخبرته بالامر .نادى المدير عليهم باسماءهم .نديم وخمس طلاب اخرين .

المدير : يا اولاد الانسة قمر فقدت هاتفها اللي كان فوق المكتب وقت ما كنتو انتو هناك .حد شافو فيكم ؟؟؟
اكرر لو حد يعرف حاجة يقلي ؟؟؟
لو ما قلتوش حاجة هاضطر اكلم اولياء اموركم .هو يعني اكيد واحد فيكم اخذوا .

تكلم احد الاولاد بصراحة انا شفت التلميذ الجديد ده بجانب المكتب ومقرب منو .

نديم بذهول : تقصد اييه .

التلميذ : المدير قالنا نعرفو باي حاجة شفناها وانا قلت .

تلميذ آخر : وانا كمان شفتو .

نديم بتحريك رأسه : لا انا مقربتش ابدا ولا لمست حاجة .

المدير : يعني اييه اتنين يشهدوا عليك كده كدب وانا شفت ملفاتكم مافيش عداوة بينكم يعني هم مالهمش مصلحة من اتهامك .

نديم بشحوب : انا معملتش حاجة .

قمر وقد لاحظت صدق نديم من وجهه .

تدخلت بهدوء: ممكن اتكلم معاهم شوي . خرجت تتكلم معهم .

فيما غافلها المدير وكلم ولي امر نديم الذي لم يكن سوى جمال .

المدير : صباح الخير حضرتك .انا مدير مدرسة ابنكم نديم .

جمال بحيرة : اهلا وسهلا هو نديم حصلوا حاجة .

المدير : لا هو بخير بس في مشكلة بسيطة .ممكن تيجي نتكلم .

جمال : اه طبعا .آخر الدوام حتلاقيني عندك .

المدير : شكرا جزيلا .واحنا في انتظارك .

......

الانسة قمر : من هنا لنهاية الدوام حتقولولي ايه اللي حصل .وبدون كذب .

تعرف من خبرتها ان نديم بريء وانه ضمن مؤامرة توريط فقط لانه جديد وبدون مجموعة او عصبة تدافع عنه ولو ما تكلمتو حستدعي الشرطة .وانتو عارفين ان الشرطة مش حنضحك عليها بكلمتين .رح تجيب الفون واللي اخذو .الفرصة متاحة للاعتراف وانا لا راح ابهدل ولا ازعق .راح اسامح بس مع وعد تكون اخر مرة ...

......

جمال قدم للمدرسة وتوجه الى مكتب المدير .

المدير : اهلا بحضرتك .

إنصاف حيث تعيش القصص. اكتشف الآن