Pintu diketuk dari arah luar. Airis Nawra masuk dengan menatang dulang ke dalam bilik tersebut. Wajahnya mendatar saja.
Terasa janggal apabila dia menjadi perhatian manusia yang ada di dalam bilik itu.
Airis Nawra meletakkan dulang di atas meja kaca bulat. Dia melabuhkan punggung di atas sofa.
Tiada senyuman yang digaris di wajahnya. Tegang saja wajahnya.
“Ara.” Panggil Nayyad lemah.
Airis Nawra memanggungkan kepala memandang Nayyad.
“Kenapa paksu? Paksu nak air ke?” Lembut suara Airis Nawra. Dia menghampiri Nayyad yang sedang duduk di atas katil.
Nayyad menggeleng. Dia menepuk ruang kosong di sebelahnya meminta untuk gadis itu duduk di sebelahnya.
Airis Nawra akur.
Tidak lepas matanya memandang wajah Nayyad. Dahinya sedikit berkerut.
“Ara, anak paksu yang baik.” Wajah mulus Airis Nawra dielus lembut oleh Nayyad.
“Ara dengar cakap paksu ye. Apa yang paksu beritahu semalam.”
Airis Nawra mengangguk perlahan. Air matanya mula bertakung namun ditahan daripada terus gugur.
“Ingat. Semua orang sayang Ara. Paksu sayangkan Ara. Paksu minta maaf kalau paksu ada buat salah dengan Ara.”
Makin sayu hati Airis Nawra.
“Tak, paksu. Paksu tak ada salah dengan Ara. Ara minta maaf kalau Ara ada melawan cakap paksu. Ara minta maaf kalau Ara dah buat paksu terbeban dengan sikap Ara. Ara tahu Ara degil. Ara minta maaf. Ara sayangkan paksu.” Airis Nawra cuba menahan dirinya daripada menangis. Dia memegang tangan Nayyad. Erat.
“Ara jaga diri ye kalau paksu tak ada nanti. Ingat, Ara ada keluarga yang masih sayangkan Ara. Paksu tak nak Ara tanggung sakit seorang diri. Lupakan semuanya dan mulakan hidup yang baru. Paksu tahu susah tapi tak salahkan kalau Ara cuba. This is for your own good sake.”
Airis Nawra menggeleng-geleng kepala mendengar tutur bicara Nayyad.
“Jangan cakap macam ni, paksu. Ara perlukan paksu.” Perlahan-lahan air mata mengalir di pipi mulus itu.
Nayyad mengukir senyuman.
“Redha dengan apa yang dah ditentukan di dalam hidup kita. Semua yang terjadi ada hikmahnya. Ara kena Redha. Ikhlaskan hati Ara dalam setiap perbuatan yang Ara lakukan. Paksu nak Ara bahagia dengan hidup Ara.” Sambung Nayyad.
Mereka yang berada di dalam bilik itu hanya menjadi pemerhati dua beranak itu. Puan Sri Lea mengesat air mata yang mengalir. Sungguh dia merasa sedih.Berat sekali dugaan anak gadis ini.
Tan Sri Iskandar sekadar mendiamkan diri. Memberi ruang kepada Nayyad dan Airis Nawra.
Tunku Riyadh, Tunku Harraz, Tunku Rayyadh dan Alanna Nadrah yang berada di sofa memandang ke arah Airis Nawra yang sedang menahan tangisan.
“Tapi hati dia baik, Adha. Ara tak macam apa yang kita fikirkan. Dia sangat rapuh di dalam.”
Tunku Riyadh menghela nafas perlahan. Terdetik satu perasaan aneh apabila dia melihat wajah sugul isterinya itu.
“Paksu penat, Ara. Paksu nak rehat.” Pinta Nayyad makin lemah. Dia sudah membaringkan dirinya semula di atas katil.
Airis Nawra membetulkan sedikit selimut Nayyad.
“Ara jangan menangis tau. Paksu tahu Ara kuat.” Airis Nawra mengangguk laju. Dia menggenggam erat jari jemari milik Nayyad.
YOU ARE READING
Bahagia Yang Dicari (Ongoing)
Aléatoire1st Series of Eternal Love A.K.A Her Vengeance "Half goddess, half hell." "People and circumstances come and go. Life doesn't stop for anybody." Sometimes the things you love break you. And sometimes, you break the things you love. Airis Nawra. She'...