ماضي الإخوة

869 51 2
                                    

#الفصل التاسع عشر#

اعطى قاسم ورقه لعمه حازم وبدا حازم بقراءتها وعندما كان يقراها ظهرت عليه علامات الدهشه،وعندما انتهى اعطى الورقه لابنه مراد.

بدا مراد بقراءه الورقه وعندما انتهى قال/دلوقتي فهمت كل حاجه.

قاسم/انا اللي مش فاهم اي حاجه،إزاي كنت غبي كل السنين دي،قالتلي كل الكلام ده وقتها،وأنا بسبب الصدمه ما كنتش فاهم اي حاجه بتحصل.

حازم/لقيت الورقة دي فين.

قاسم/وقعت من جيتاري القديم لما كنت بجهز حاجاتي امبارح،بس أنا ما قراتهاش غير لما كنت في الطياره.

مراد/ولما قريتها نزلت من الطياره على طول وقررت ما تسافرش.

قاسم/أيوه.

ثم وقف قاسم وبعضها قال(بإنزعاج وغضب)/مش عارف عقلي كان فين،ما حاولتش حتى استوعب اللي قالته لي أمي وقتها،والأسوء من كده إني اتاخرت في قراية الورقه دي،يا ريتني قريتها قبل كده لو كنت قريتها ما كنتش عملت اللي عملته امبارح،حذرتني يا عمي اني ما اعملش حاجه بس انا ما سمعتش كلامك وعملت اللي كان في راسي وبس...،وكنت مفكر اني بعمل الصح بس انا في الحقيقه كنت بدمر اللي فاضل في حياتي بإيديا،أنا بجد زهقان من نفسي الدرجه ما حدش يتخيلها.

حازم/أهدى شويه يا قاسم.

قاسم/إزاي عايزني أهدي ياعمي...، أنا اكتشفت اني كنت اغبى شخص في العالم طول الفترة دي.

مراد/ثانيه واحده بس....،دلوقتي بعد ما قريت الرساله دي هتعمل ايه.

قاسم/مش عارف....،بجد مش عارف اعمل ايه.

حازم/أقعد الأول وخلينا نتكلم ونفكر بهدوء.

جلس قاسم قائلا/أديني قعدت دلوقتي ايه اللي هيحصل.

حازم/أنسى اللي حصل في الماضي وخلينا نفكر هنعمل ايه دلوقتي.

مراد/بابا مع حق يا قاسم لازم نهدى علشان نعرف نفكر.

حازم/المشطلة إني اللي عملته امبارح عقد الامور اكثر من الاول.

قاسم/عارف...،والله عارف...،يا ريتني سمعت كلامك وما اتصرفتش بالطريقه دي،اللي عملته امبارح خلاني اخسر الشخص الوحيد اللي فاضل لي من عيلتي.

حازم/فايز دلوقتي بقى بيكرهك أوي.

قاسم/شفت ده في عينيه كل ما كان بيشوفني قدامه ما كانش بيفكر غير في الانتقام مني علي اللي قلته.

مراد/أديك قلتها.

حازم/في حل وحيد.

قاسم/إيه هو.

حازم/الحل هو إنك تفضل جنبه،يعني لازم تنسى موضوع السفر ده نهائيا،وتعيش معاه في نفس البيت لإنك لو فضلت جنبه،شويه بشويه هتقدر تقضي على كره ليك.

ماضي الإخوة (جاري تعديل السرد)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن