ماضي الإخوة

715 54 4
                                    

#الفصل 31#

انصدم الجميع من أن قاسم وتلك الفتاة يعرفون بعضهم،فقال هشام/هو انتوا تعرفوا بعض.

قاسم/اتقابلنا امبارح صدفة.

الفتاة/ودلقت عليه القهوة بالغلط،اسفة.

قاسم/انت لسه فاكره،خلاص الموضوع عدّي.

مراد/لحظة واحدة هو انتي شريكة هشام.

هشام/آه...،أعرفكم..،رقية الوالي شريكتي وأختي.

انصدم الجميع ثم قال مراد/أختك!

هشام/آه.

ثم مدّ قاسم يده ل رقية قائلا/أهلا وسهلا..أنا قاسم.

ثم مدّت رقية يدها وصافاحتهم ثم بدؤا الاجتماع.
🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳🕳
وبعد دقائق من بدا الاجتماع.

هشام/احنا كده مش هنعرف نتفق.

مراد/ماحضرتك مش عايز تقولنا انت عايز ايه بالضبط.

هشام/أنا قولتلكم إني عايز نتعاقد مع بعض في مشروع.

قاسم/المشكلة ياهشام ان المشاريع اللي انت بتتكلم عليها تخص ناس،ومش سهل أقولهم إني هيبقي في تعاقد بينا وبينكم علشان ننفذها،وخاصة ان معظهم هيخاف من الفكرة دي.

رقية/أنا شايفه انه معاك حق،لان فعلا اكتر العملاء بيخافوا يتعاملوا مع شريكتين كان بينهم منافسة،لانهم بيخافوا ده يأثر علي شغلهم والمشاريع الخاصة بيهم.

قاسم/تماما،ومش عملائنا بس اللي هيخافوا من الموضوع ده عملائكم كمان.

مراد/وبعدين انا مش فاهم لحد دلوقتي احنا ليه عايزين نمضي عقد شراكة مع إن مفيش مشكلة في أي واحدة من الشركتين.

هشام/أنا بالعقد ده بثبت للكل اننا مفيش مشاكل بينا،علشان لو حصلت مشكلة لاي واحد فينا مايحملوش التاني المسئولية،زي ماكان بيحصل الاول.

مراد/كده فهمت.

سكت هشام قليلا ثم قال/أنا عندي حل للموضوع ده..،انا عرفت ان انتوا داخلين في مشروع يخصكم انتوا بس.

مراد(بصوت منخفض)/ماكنت تقول من ساعتها انك حاطت عينك عليه.

ثم قال حازم ل هشام/قصدك علي المجمع السكني.

هشام/صح،انا بقول يعني لو اتعاقد معاكم فيه.

قاسم/اعذرني ياهشام،للأسف مش هينفع.

هشام/ليه بس المشكلة كانت في العملاء،والمشروع يخصكم يعني مش شايف مشاكل تاني.

قاسم/صح مفيش مشاكل بس الموضوع اني عايز المشروع يبقي تحت ادارة شركتنا من الألف إلى الياء ،يعني مش عايز يبقي في تدخل من أي شركة تانية.

مراد/وكمان احنا جهزنا كل حاجة، من عمال ومواد وغيره،فاضلنا بس التنفيذ،يعني مش هنستفاد بالتعاقد بأي شكل.

ماضي الإخوة (جاري تعديل السرد)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن