ماضي الإخوة(الفصل الثالث)

1.2K 65 9
                                    


وصل قاسم إلي المستشفي واتجه إلي موظفة الاستقبال ليعرف منها رقم غرفة الرجل الذي صار معه الحادث.

قاسم/"بعد إذنك...،في راجل جه المستشفي هنا النهارده بسبب حادثة،كنت عايز أعرف رقم أوضته."

الموظفة/"ثانية واحدة...،رقم الغرفة ١٢٦".

قاسم/"تمام...،بس أروح إزاي؟"

أشارت الموظفة لقاسم وهي تقول/"هتمشي طوالي وبعدين يمين".

هز قاسم رأسه بالإيجاب قائلا/"تمام...شكراً."

ذهب قاسم واتبع ماقالته الموظفة حتي وصل إلي غرفة الرجل وطرق الباب ثم فتح الباب قائلا/"ممكن أدخل؟؟"

الرجل/"أنت مين؟؟"

قاسم(بهدؤء)/"أنت متعرفنيش...،أنا أخو الشخص اللي خبطك."

غضب الرجل وارتفع صوته قائلا/"يعني أنت أخو الحقير اللي هرب...،لو كنت جاي علشان تخليني أتنازل عن المحضر فأنا مستحيل أتنازل،علشان كده أحسلك ترجع من مكان ماجيت."

قاسم/"مُتفهم عصبيتك دي...،بس أنا طالب منك إنك تسمعني ولو ل عشر دقايق بس...،أرجوك."

قكر الرجل قليلا ثم قال/"قول اللي عايز تقوله بس بسرعة."

قاسم/"شكرا."

اقترب قاسم من الرجل ووقف أمامه مباشرة وبدأ بالكلام قائلا بنبرة هادئة/"أنا أسف علي كل الأذي اللي سببهولك أخويا...،وبعتذر علي كل اللي حصل معاك بسببه...،بجد أسف...،وبعترفلك إن أخويا غلط لما سابك ومساعدكش،وعلشان كده أنا مستعد أصلح غلطه ده،ومستعد أعملك اللي أنت عايزه علشان تسامحه علي عمله معاك."

الرجل(بنبرة غاضبة)/"أوعي تكون مفكر إني عاوز منك فلوس مقابل إني أتنازل عن حقي".

قاسم/"ومن جاب سيرة الفلوس،أنا قلت إني مستعد أعملك أي حاجة وبس."

اندهش الرجل ثم قال/"علي العموم أنا مش عايز منك أي حاجة،علشان كده بلاش تضيع وقتك عالفاضي."

قاسم(بهدؤء)/"بس أنا مُصر إني أعوضك علي اللي حصل معاك."

الرجل/"محدش يقدر يعوضني علي اللي أنا فيه."

قاسم/"أنا مش عارف اللي بيدور جواك...،واضح من كلامك إني الموضوع أكبر من حادثة."

الرجل/"وإزاي هتعرف اللي جوايا وأنت مش في مكاني ولا عايش حتي عيشتي...أنت عايش في نعيم فامستحيل تحس بمشاكلي."

قاسم بنبرة هادئة/"معاك حق،إحنا الأغنيا عايشين في نعيم...،قدام الناس بس،إحنا ذينا ذي أي حد..عندنا هموم ومشاكل وأحزان كمان بس محدش بيقدر يشوفها بسبب فلوسنا ولبسنا ومظهرنا..،علشان كده أنا طالب منك أنك متحكمش علي الناس من منظرهم الخارجي،لإنك متعرفش إيه اللي جواهم....،أتمني تفهم قصدي."

ماضي الإخوة (جاري تعديل السرد)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن