ماضي الإخوة(الفصل الخامس)

1.1K 61 11
                                    

وصل صوت صراخ ذلك الرجل علي مسامع قاسم ومن معه...فهمَّ بالرخروج نحو ذلك الصوت وتبعه الأخرين....ليصل ويري الموظفين متجمعين جمعيهم يشاهدون مايحدث..ليقترب أكتر ويري رجل في الخمسين من عمره ظهر عليه الغضب بشكل واضح وكان يتشاجر مع رحال الآمن الذي كانوا يحاولون أن يخرجوه من الشركة....،وعندما رأي شادي ذلك الرجل ابتلع ريقه وبدا عليه القلق والتوتر....بينما صدح صوت قاسم قائلا/إيه اللي بيحصل هنا؟؟

اتجه احد رجال الامن صوب قاسم وأردف قائلا/"الراجل ده عايز يقابل حضرتك...وحاولنا نمنعه مايدخلش بس مقدرناش حضرتك"

قاسم/"سيبوه،اطلعوا"

خرج رجال الامن وتركوا الرجل يدخي  تنفيذا لأومار قاسم الذي اقترب من الرجل وتتحدث معه بنبرة هادئة قائلا/"حضرتك كويس؟؟"

تنفس الرجل بعق وهدأت أعصابه قليلا واردف قائل/"أيوه"

قاسم/"طب ممكن أعرف عايز ايه...أو عايز مين؟؟"

تحدث الرجل من بين أنفاسه المتقطعة/"أنا عايز المدير...عايز أقابله،وأعرف هو عمل معايا كده ليه؟؟"

تفاجأ الجميع وعلي رأسهم قاسم الذي تحدث مع الرحل قائلا/"أنا الشخص اللي أنت عايزه...،أنا قاسم الخليلي مدير الشركة...،مين حضرتك؟؟"

غضب الرجل بمجرد سماعه لتلك الكلمات وأسرع بإمساك قاسم من قميصه وهو يقول بنبرة مرتفعة/"أنا الشخص اللي أنت بعتله موظفك علشان يهدده..،وياخد منه أرضه غصب عنه"

ابتلع قاسم ريقه وبدأ بإدراك مايحدث...في الوقت الذي تقدم مراد للدافع عن قاسم ولكن الاخير أشار له بألا يفعل...بينما حازم اقترب منهم وتحدث قائلا/"ثانية واحدة...،حضرتك بتقول إيه؟؟".

ابتعد الرجل عن قاسم وبدأ بالتحدث قائلا/بقول اللي سمعته...

أشار الرجل صوب قاسم وأكمل حديثه قائلا/"حضرته بعتلي موظف من عنده علشان يهددني ويخليني أبيع أرضي غصب عني."

تنهد قاسم ثم التفت بنظره نحو شادي الواقف بعيد عنهم بعدة خطوات وتحدث مع الرجال بنبرة جدية/"ده الشخص اللي جالك وهددك مش كده؟؟"

توجه نظر الرجل جهة المكان الذي يشير إليه قاسم ثم قال بنبرة غاضبة/"أه هو...،مش أنت اللي بعته؟؟"

نظر مراد إلي شادي وتحدث إليه بنبرة ساخرة/"دايما كانوا بيقولوا إن حبل الكدب قصير،بس في حالتك ياشادي طلع قصير قوي...،دا أنت حتي ملحقتش تكمل جملتك ياراجل"

ابتلع شادي ريقه وأردف قائلا بصوت متقطع/"بس أنا مكنتش بكذب،أنا فعلا أقنعته...

قطع قاسم كلام شادي بنبرة دبت الرعب في الأخير/"اخرس خالص...

نظر قاسم صوب شادي وأكمل حديثه قائلا/"مش عايز أسمع صوتك لحد ماخلص."

أحني شادي رأسه ولم ينطق بكلمة واحدة...في الوقت الذي تحدث قاسم مع الرجل بنبرة هادئة /"واضح إن في سوء تفاهم...،أنا مابعتهوش علشان يهددك ويخليك تبيع غصب عنك...،،لما وصل من شوية وكان معاه ورق البيع كنت شاكك إنه أقنعك تبيع بطريقة غلط....،ووجودك قدامي دلوقتي أكدلي اللي كنت بفكر فيه....،أنا ماكنتش أعرف إنه رايحلك...،لإني كنت همنعه لو عرفت."

ماضي الإخوة (جاري تعديل السرد)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن