Bab 19

5.9K 208 0
                                    

"Sorry pasal tadi. Tak ada mood actually. Sorry."

"It's okey. Aku tahu kau tak sihat."

"Thanks sebab faham. Hehe."

"All of my pleasure."

"Farah, nak cakap something ni."

"Yup, ada apa?"

"Err, jangan terkejut tau."

"Ye lah, ye lah. Apa?"

"Err, err. Will you be my....." Kata-kata Hakim terhenti di situ.

"Be your?" Farah mengangkat keningnya. Ahh, cepatlah cakap. Tak sabarnya.

"Be my bestfriend please."

"Hahaha.. Ingatkan apalah tadi. No problem lah bro. Aku memang dah anggap kau sebagai bestfriend aku pun." Fuh, lega hatinya apabila mendengar kata-kata itu keluar daripada mulut Hakim. Berdebar rasanya.

"Ok, hehehe. Ok lah, nak pergi balik khemah dulu. Bye!"

"Ok. Bye!" Farah masuk semula kedalam khemahnya.

~~~~~

Farah meneliti Al-Quran yang berada di atas meja belajarnya. Al-Quran yang dibeli oleh Adryan. Ah, rindu waktu tu. Adryan baik sangat dengan Farah, tapi sekarang dia lebih rapat dengan Ieka. Jadi, Farah diabaikan.

"Dengan siapa aku patut luahkan semua ni? Aku tak sanggup pendam sorang-sorang. Buat serabut otak je. Nak cerita dekat Ieka? Oh tidak sama sekali. Dekat Atiqah dan Faqihah? Memang tak lah. Diorang tu paling benci perkara berkaitan 'CINTA'." Kata Farah dalam hatinya. Tiba-tiba telefonnya berbunyi menandakan ada chat yang masuk.

"Siapalah chat memalam buta ni. Tak reti nak tido ke? Hishh." Dia mengambil telefonnya lantas membaca chat yang masuk. Terbuntang luas matanya tatkala melihat penghantar chat itu. Adryan.

"Hai." Farah membalas chat itu.

"Tak tido lagi ke?"

"Ehh, taklah. Tido dah ni, kan kat dalam mimpi ni. Tak tido lagi la awak oi, sebab tu balas chat ni."

"Hehe, pandai awak melawak eh?"

"La, saya tak tau pun yang saya ni pandai melawak."

"See? Loyar buruk la awak ni."

"Hehe. Saje je, tengah bosan."

"Kenapa tak tidur lagi ni? Tak penat ke? Kan baru balik dari berkhemah tadi."

"Tak lagi. Teringat kejadian pahit kelmarin dulu."

"Hmm, actually saya nak minta maaf pasal haritu. Kalau bukan sebab saya, awak mesti takkan lemas."

"It's okey lah. Bukan salah awak pun."

"Hmm, but i'm really sorry. Forgive me yaa."

"Ok fine. Lagipun saya tak sempat lemas pun."

"Tapi saya tetap rasa bersalah."

"Tak pelah Adryan. Bukan salah awak. Ok, lah. Saya mengantuk dah ni, tidur dulu eh. Bye, Assalamualaikum."

"Ok, sweet dream. Bye. Waalaikumusslam."

Farah membaca semula setiap perbualan yang dia dan Adryan bincangkan. Tersenyum sendiri dibuatnya. Tetapi disebalik kemanisan itu terselit juga kepahitan. "Adryan, Adryan. Cepat sungguh kau jatuh cinta. Harap perangai kau tu boleh diubah. Hmmm." Kata Farah sebelum melelapkan matanya.

~~~~~

"Guys, saya nak pergi Mall jap eh. Take care, bye."

"Huh, Mall? Mall mana? Nak ikut!" Ieka yang sedang menonton televisyen itu laju sahaja berdiri selepas Farah mengatakan bahawa dia ingin ke mall.

"No,no,no. Saya nak pergi date. Bye."

"Tunggu la!" Tanpa mendengar kata-kata Ieka, Farah lantas keluar dari rumah sewa mereka. Tapi sebelum itu, dia sempat menjelirkan lidahnya kepada Ieka. Ieka hanya mendengus. "Hmm, orang nak pergi date kan tu. Sabo je la."

Atiqah dan Faqihah hanya melemparkan pandangan yang kosong kepada Farah. Penat lagi lah tu. Tetapi, selepas mendengar bunyi hon kereta dari luar rumah, mereka mengintai dari dalam.

"Siapa tu Ieka? Awak pernah nampak tak kereta tu?" Soal Faqihah. Ieka hanya menjongketkan bahunya tanda tidak tahu.

"Hmm, saya rasa saya tau. Jom!" Atiqah menggosok-gosokkan dagunya. Macam mengusap janggut pun ada. Hahaha. Lantas masuk ke dalam bilik untuk bersiap diikuti Faqihah dan Ieka. Nak kemana lagi? Menyiasat lah.

Mereka bertiga masuk ke dalam perut kereta setelah mengenakan pakaian serba hitam. Ala-ala detektif la konon. Diorang tak tau ke dengan pakaian yang macam tu boleh menimbulkan fitnah? Entah-entah nanti ada orang kata diorang ni penghendap pulak. Isk isk isk.

"Baskin robbins jom." Pelawa lelaki itu.

"Boleh je. Tapi kau belanja."

"No problem. Jom."

"Yeayy, sejak bila kau jadi baik ni hah?"

"Aku jahat ke sebelum ni?"

"Ha'ah."

"Cis, kuangaja !"

"Oit, rilek brader. Main-main je,hihi."

"Nasib baik main-main. Kalau tak, tak jadi nak belanja. Huhu."

Mereka berdua masuk ke dalam kedai itu. Hmm, agak ramailah jugak orang dalam tu. Nasib baik ada tempat kosong. Sebenarnya, pagi tadi Farah yang ajak lelaki itu keluar. Nak luah perasaan katanya. Lelaki tu pun setuju je. Dia pun nak beli barang dapur sikit.

~~~~~

"Korang, tu diorang! Cepat!" Atiqah yang mengetuai penyiasatan itu memulakan langkahnya.

"Hmm, dah agak dah. Mesti Farah dengan dia ni yang date." Atiqah berkata sambil menunjukkan ke arah Farah yang berada di dalam kedai Ais Krim Kek itu. Nyum nyum. Terliur lah pulak.

*Bersambung*

Cinta DrastikWhere stories live. Discover now