Bab 50

3.3K 96 16
                                    

Lily berjalan ke hulu dan ke hilir sambil memerhatikan jam di pergelangan tangannya. Nak cakap masih awal, tak juga. Sebab kalau jalan jammed samalah juga mereka sampai lewat kat sana nanti.

"Abang...o abang! Lama lagi ke nak bersiap tu? Abang pun nak lilit tudung macam saya juga ke?" Pekik Lily di ruang menonton televisyen di dalam bilik tidurnya dan Ghazi.

Ghazi tidak membalas. Makin risau Lily dibuatnya. "Dia dah pengsan ke kat dalam tu?" Akhirnya Lily buat keputusan menapak masuk ke bilik wardrobe mencari susuk tubuh suaminya.

"Ya Allah, abang!!!!!" Lily bercekak pinggang dengan matanya hampir tersembul keluar.

"Kenapa abang tak siap lagi ni?! Tengok jam tu dah pukul berapa. Lambatlah kita sampai sana nanti!" Bebel Lily seperti peluru berpandu apabila melihat Ghazi yang masih mengenakan tuala mandi di pinggangnya.

"Abang stress lah sayang...hmmmmmmm!" Lily melopong. Stress apa pula?

"Cuba bagitahu saya, apa yang abang stress kan? Sepatutnya saya yang stress tau, tinggal tiga puluh minit lagi nak pukul9, appointment pukul9.30. Belum lagi nak hadap jalan sesak!" Ghazi mencebik. Isteri dia ni kan, kalau satu hari tak berleter tak sah.

"Ni haa....baju ni. Kenapa sayang gosok baju colour ni. Abang tak sukalah!" Terngaga Lily dibuatnya. Biar betul suaminya itu stress hanya disebabkan baju kemeja warna hitam sedangkan setahu dia, Ghazi memang suka warna gelap.

Lily mengambil kemeja tersebut dari tangan Ghazi dan disimpan semula ke dalam almari. Tak nak pakai takpa, ada lagi baju lain.

"Kalau abang tak nak warna hitam, ada lagi yang lain yang saya dah gosok. Yang ni atau ni?" Lily mengangkat dua kemeja lain yang sudah digosoknya, sebelah tangannya kemeja warna burgundy, dan sebelah lagi royal blue. Ghazi mengguling mata ke atas.

"Dua-dua pun abang tak nak!" Tegas Ghazi dengan nada tak puas hati. Lily genggam penumbuk kecilnya. Nasib baik suami. Kalau tak dah lama Lily luku kepala Ghazi yang tengah merajuk itu.

"Habis tu abang nak pakai colour apa? Semua kemeja ni sama je lah abang. Abang cepatlah! Pakai je apa-apa. Kita dah lambat ni abang!" Rengek Lily yang masih tahan sabar dengan perangai Ghazi yang tiba-tiba buat masalah.

"Nak colour tu!" Ghazi memuncungkan mulutnya ke arah gaun kaftan yang tersarung pada badan isterinya. Lily tunduk memandang warna gaunnya sendiri. Dull pink colour.

Lily rasa nak pengsan ketika ini. Mana dia nak cekau kemeja warna pink? Dalam almari pakaian Ghazi, tak pernah ada satu pun baju kemeja atau shirt berwarna pink dan hari ini tiba-tiba lelaki itu merengek nak pakai pink. Ya Allah! Subhanallah!

"Masalahnya sekarang ni abang, abang takda baju warna pink. Kan sebelum ni abang cakap abang benci pink. Abang pakai je la apa-apa warna baju lain eh? Please abang....." Sekali lagi Lily merayu. Rasa nak meraung dia melayan perangai Ghazi yang mengalahkan budak-budak tiga empat tahun itu.

"Tapi abang nak sedondon dengan sayang. Tak nak warna lain! Nak warna sama dengan sayang, yang macam tu juga..tu tu tu!" Ghazi hentak kaki tanda protes. Muncungnya semakin panjang ke depan menunjuk ke arah warna gaun Lily.

'Sabar Lily. Sabar. Sekarang ni, sebabkan nak sedondon, apa kata kau mengalah. Tukar baju lain yang boleh si Ghazi ni sarung. Pergi Lily sebelum semuanya makin huru hara' bisik Lily di dalam hati cuba menenangkan dirinya. Nafas ditarik dalam-dalam sebelum dihembuskan keluar. Go Lily! Go!

"Abang nak sedondon dengan saya kan? Okey! Macam ni. Sekarang abang pakai kemeja ni, nanti saya cari baju lain yang sama colour dengan kemeja abang ni, boleh?" Ghazi angguk dengan senyuman lebar. Yes! Akhirnya dia dan Lily pakai baju sama colour. Baru sweet.

My Dear, Lily ©️Where stories live. Discover now