Bab 29

2.8K 127 56
                                    

"LILY ROSE BINTI HISYAM!"

Semua pelanggan yang berada di butik kraftangan tersebut panggung kepala dan menoleh ke arah suara itu termasuklah si empunya nama.

"Abang?" Tegur Lily lembut walaupun dalam hatinya sudah menyumpah seranah lelaki itu.

Ghazi berpaling ke arah Lily dengan matanya yang memerah menahan amarah. Laju saja kakinya melangkah ke arah Lily dan merentap kasar lengan wanita itu sehingga Lily mendesis kesakitan.

"Abang! sakitlah!" Lily cuba melepaskan tautan tangan Ghazi yang menggenggam erat lengannya.

"Oh! Sakit! Habis tu hati aku ni tak sakit ke tengok kau berdating dengan lelaki lain hah?!!" Tempik Ghazi kuat. Dahi Lily berkerut. Bila masa pula dia dating dengan lelaki lain. Ghazi merepek apa ni? Lily mencari susuk tubuh ibu mertuanya.

"Kenapa kau diam?! Takut sebab dah kantoi?!!" Ghazi masih lagi dengan barannya.

"Abang jangan nak tuduh saya yang macam-macam eh! Demi Allah saya tak buat pun semua tu. Abang ni dah kenapa datang datang je terus nak fitnah saya?! Dah gila ke?" Balas Lily yang juga hilang sabar. Entah apa-apa yang si Ghazi ni mengarut pun dia tidak tahu. Kalau nak prank dia sekalipun tak payahlah sampai nak malukan dia depan orang ramai.

Ghazi tertawa sinis. "Tchh! Aku gila? KAU TU YANG GILA! SAKIT MENTAL!" Lily tergamam mendengar ayat hinaan yang baru saja keluar dari mulut lelaki yang selama ini dia percaya akan menjaganya nanti. Ghazi juga turut terkedu dengan ketelanjurannya. Lily berusaha menahan air matanya daripada mengalir.

Pak!

Kepala Ghazi terteleng apabila menerima tamparan kuat daripada seseorang. Tangannya yang memegang kemas lengan Lily ditolak kasar.

"Anak bertuah! Siapa ajar kamu cakap macam ni hah?! Takda adab punya anak!" Tengking Tengku Hanisah lantang. Matanya dikalihkan ke arah Lily.

"Sayang tak apa-apa? Ada sakit kat mana-mana tak?" Tengku Hanisah membelek tangan dan badan Lily. Takut-takut jika anak bujangnya mencederakan wanita itu. Lily geleng dan tersenyum tipis berusaha menutup kekecewaannya terhadap Ghazi.

Tengku Hanisah menarik Lily ke belakangnya cuba untuk melindungi gadis itu daripada anak sendiri. Mata Tengku Hanisah mencerlung tajam ke arah Ghazi.

"Kenapa diam?! Jawablah mama tanya. Terpekik terlolong macam tarzan. Apa Ghaz ingat tempat ni hutan ke haa?! Nak mama report dekat papa ke perangai buruk Ghaz ni? Aku masukkan juga kau ni dalam perut aku balik, tak payah keluar lagi bagus! Buat malu aku je lah!" Cebik Tengku Hanisah di hujung ayatnya. Tengku Hanisah mencari susuk tubuh seseorang.

"Err Zai, aku nak pinjam office kau kejap, boleh tak? Ada hal nak bincang dengan anak dan menantu aku ni. Sebelum tu aku nak minta maaf bagi pihak anak teruna aku ni. Maklumlah, otak dah tak betul memang macam tu" kata Tengku Hanisah kepada Puan Sri Zaiton yang merupakan pemilik butik tersebut.

"Boleh je, apa salahnya. Tak pe lah, hal kecik je tu Nisa. Biasalah, dugaan pasangan yang baru bertunang. Kita masa muda-muda dulu pun macam tu juga, ye tak?" Seloroh Puan Sri Zaiton sambil tertawa kecil. Tengku Hanisah dan Puan Sri Zaiton sudah lama bersahabat baik dari bangku sekolah lagi.

Ghazi pandang wajah Lily. Rasa nak tampar je mulut sendiri. Mesti sekarang Lily berkecil hati dengannya. Lily pula hanya bersembunyi di belakang Tengku Hanisah. Langsung tidak menoleh ke arah Ghazi. Ini kali kedua Ghazi memarahinya tanpa usul periksa.

Tengku Hanisah menarik lembut badan Lily supaya berjalan bersamanya. Manakala Ghazi masih statik di tempatnya diam tidak berkutik.

"Hah! Tercegat apa lagi?! Nak mama bentangkan karpet merah ke? Ke Raja Ghazi kita ni nak karpet warna hijau?" Perli Tengku Hanisah geram. Ghazi melepaskan keluhan. Hilang taringnya bila berhadapan dengan singa betina itu.

My Dear, Lily ©️Where stories live. Discover now