LIMA ʼ97 (Bahagian 7)

12.9K 153 48
                                    

ʻʻHannah, let me make it up to you by treating you to lunchʼʼ pelawa Steve kepada Norhana.

ʻʻSteve, you donʼt have to be so nice to me. Besides, there is nothing for you to make up for. You have been a perfect gentlemanʼʼ Norhana menggeleng kepala menolak dengan baik pelawaan Steve tadi. Norhana kemudian menyambung, ʻʻIn fact, I should be the one who would like to treat you to lunch, as a gesture of thanks for letting me use your place to freshen upʼʼ

ʻʻHey... thatʼs not fair! You just stole my idea! I was first to ask you out, you know. And since youʼve called me a gentleman... it is then only appropriate for the gentleman to treat the ladyʼʼ Steve mengeyit sebelah mata kepada Norhana.

ʻʻDonʼt be too old-fashioned, Steve. Weʼre about to enter the 21st century soon!ʼʼ bantah Norhana dengan bersahaja.

ʻʻBut weʼre still in the 20th century, my dear. At least, we have three more years to go. Besides, I like it old-fashionedʼʼ Steve tergelak sambil menjawab.

Norhana menggeleng kepala sambil tergelak kecil, ʻʻWeʼre wasting time arguing. My stomach is already rumbling, and if you want to eat with me, then you will need to let me payʼʼ

Tanpa membuang masa, Norhana terus berjalan ke arah restoran di Pelangi Beach Resort itu. Tidak bersarapan sejak dari pagi tadi, sebenarnya perut Norhana memang sudah terasa lapar dan berbunyi keroncong pun.

Melihat Norhana meninggalkannya, Steve terus mengejarnya. ʻʻAlright, alright, you win, maʼamʼʼ katanya sambil menabik hormat dengan gaya yang agak lucu. Norhana hanya tergelak dengan telatah Steve itu.

Sampai sahaja di restoran, seorang pelayan mengiringi mereka berdua ke sebuah meja yang kosong. Steve menarik kerusi untuk Norhana duduk, satu perbuatan yang sangat gentleman. Sepanjang 14 tahun dia mengenali Nasir - termasuklah lapan tahun berkenalan semasa menuntut dicampur padanya enam tahun hidup sebagai suami isteri, tidak pernah sekalipun suaminya itu bersikap gentleman seperti itu. Nak salahkan adat melayu, kita rumpun yang bersopan santun. Mungkin ianya lebih kepada sikap ego lelaki melayu sebagai imej seorang ketua ke atas isterinya. Berbeza dengan adat orang putih, lelaki mendambakan diri untuk menghormati seorang wanita.

ʻʻThank youʼʼ kata Norhana dengan senyuman yang berbunga-bunga sambil dia duduk di atas kerusi itu.

ʻʻMy pleasureʼʼ balas Steve sambil dia kembali ke kerusinya pula. Menu yang dihulurkan oleh pelayan dibuka dan dibelek-belek.

ʻʻWhat can I get you, sir?ʼʼ tanya pelayan itu kepada Steve.

ʻʻGrill chicken with asparagus and mushroom sauce for me please. And a glass of diet cokeʼʼ balas Steve.

ʻʻCertainly, sir. And for you, madam?ʼʼ tanya pelayan itu sambil menulis pesanan Steve pada buku nota kecil di tangannya.

ʻʻRendang daging dan nasi putih. Sayur goreng campur. Air... teh ʻoʼ ais laici, pleaseʼʼ kata Norhana dalam bahasa ibunda.

ʻʻVery good, madamʼʼ kata pelayan tadi sambil mengambil semula menu dari mereka. Dia kemudiannya terus berlalu pergi.

ʻʻWhat did you just ordered?ʼʼ tanya Steve, agak tertarik dengan Norhana yang berbahasa Melayu tadi.

ʻʻItʼs a local dish. Beef cooked with spices and shredded coconut, and fried vegetables. You should try it, you know. Since youʼre here in Malaysiaʼʼ kata Norhana.

ʻʻYes, I should. But I am too scared to choose, as I donʼt know anything about these. But I saw your food looks delicious. And the smell is amazing tooʼʼ

ʻʻIʼll introduce you to a few local cuisines. Maybe... you can even taste a bit of mineʼʼ pelawa Norhana.

ʻʻI would like that, Hannah. I would like that very muchʼʼ senyum Steve.

Pertemuan Cinta di LangkawiWhere stories live. Discover now