3.9

1.5K 135 13
                                    

"Hallå Omar, det står i receptet att man först ska hacka löken och fräsa den i smör i stekpannan innan man lägger ner laxen." Jag och Sofia stod i mitt kök och gjorde ett tappert försök till att laga laxpasta som vi hade hittat ett recept på. Jag var ingen expert på det här med matlagning då det i vanliga fall var mamma som lagade mat när jag bodde hemma. Nu när jag bodde ensam hade jag dock ingen mamma som kunde laga mat till mig, därför blev det mitt eget uppdrag att göra. Det var faktiskt ganska kul att slänga ihop olika ingredienser och sedan få en färdig maträtt men jag var inte så värst bra på det, därför var det lätt att något blev bränt eller äckligt.

"Men då lägger jag inte ner laxen än utan lägger ner gullöken och vitlöken i pannan istället och fräser det", sa jag och försökte efterlikna en riktig kock på min röst. Sofia skrattade till åt mig.

"Vad smart du är", sa hon bakom hennes skratt och hällde upp pastavatten i en annan kastrull som hon sedan ställde på en platta. När den stod på plattan öppnade hon skåpet ovanför och plockade ner ett paket med salt och saltade pastavattnet. Undertiden hon gjorde det slängde jag ner lökbitarna vi hade skurit upp innan i stekpannan och lät det fräsande ljudet låta i hela lägenheten. Matosen som osade upp ur stekpannan doftade relativt gott men jag startade ändå fläkten för att vi skulle slippa behöva leva med den här lukten i all framtid här inne.

"Hjärtat kan du börja duka?" frågade jag Sofia som stod lutad mot köksbänken med mobilen i handen. Hon var alltid väldigt snabb med att plocka fram telefonen när hon inte hade något annat för sig, vilket ibland kunde irritera mig lite. Det var som att hon försvann iväg bort i en helt annan värld när hon höll på med telefonen. Hon var knappt närvarande. Jag förstod henne dock väldigt mycket då hon hade som arbete att uppdatera sin blogg, instagram och allt vad det nu var.

"Ja, det kan jag", svarade hon och gav mig en snabb puss på kinden innan hon lade undan telefonen i bakfickan på hennes alltför korta jeansshorts. Sofia ställde sig på tå och öppnade upp en av de vita skåpluckorna för att plocka ner tallrikar och glas som hon sedan ställde på det lilla bordet inne i lägenheten. Egentligen hade planen varit att vi skulle äta ute men det hade börjat mulna på lite och det såg ut som att det inom kort skulle börja ösregna, om man kunde tolka molnen rätt.

"Så, blir det något USA för er i sommar eller har ni bara planer på att vara hemma här?" frågade Sofia när hon hade dukat i ordning på bordet. Jag tog upp skärbrädan med laxen på i min hand och föste ner de rosa-orangea små tärningarna i pannan och genast fräste det till lite mer.

"Nej jag tror inte att det blir något av det, ibland kan det hända att vi med väldigt kort varsel får veta att vi ska dit men i sommar så ska vi ändå få vara ganska lediga. Lite ny musik ska skrivas och koreografier ska sättas till våra konserter i höst men vi åker nog inte över Atlanten vad jag vet", svarade jag och började tänka efter på den här sommaren. Planerna hade helt klart ändrats. Först var vi nästan nära på att lägga bandet på hyllan och nu helt plötsligt hade vi deadline att vara klar med en hel skiva till slutet på augusti. Det var alltid så i musikbranchen, man visste aldrig hur det gick. Ena dagen är man världskänd och omnämnd i alla medier medan andra är man helt utdöd.

"Så du kommer ha tid för att vara med mig eller kommer ni ha alltför fullt upp?" frågade hon och lade huvudet på sned.

"Jag ska försöka spendera så mycket tid som jag bara kan tillsammans med dig om du vill vara med mig så klart. Det spelar ingen roll att bandet kommer ta mycket tid, jag kommer försöka avsätta all min tid till att vara med dig", svarade jag. Jag visste att Katia och de andra som jobbade tillsammans med oss inte skulle bli så värst glada på mig men jag kunde inte bara lämna Sofia nu när jag väl hade fått tillbaka henne.

"Det är på ett sätt bra att du har mycket med bandet för att jag kommer ha ganska mycket träningar på dagtid med min tränare om några veckor och då kommer jag måsta gå in för det till 110 procent", sa hon.

"Men då kan vi alltid träffas mot eftermiddagarna och kvällarna, du kan sova här om du vill det och jag kan sova hos dig något så håller vi ändå ihop." Jag gav henne ett förslag vilket hon verkade gilla då hon nickade glatt. Försiktigt slingrades hennes armar om mig och hon lutade sitt huvud mjukt mot min rygg. Jag lade mina händer ovanpå hennes armar och strök mina fingertoppar lätt över huden. Jag var dock tvungen att förflytta mina händer från hennes armar då jag behövde röra om i stekpannan för att inte bränna fast laxen i pannan. Hon släppte mig ganska kort efter det och hällde upp färskpastan som bara skulle kokas i vattnet i några få minuter.

När vi hade lagat klart middagen dukade vi fram pastan med lax i och salladen som Sofia hade hackat i ordning samtidigt som jag hade tagit hand om att stycka fisken i små bitar. Jag hjälpte henne med serveringen och lade upp pastan med lax i på hennes tallrik och sedan serverade jag även mig själv. Maten som vi hade lagat i ordning tog Sofia en bild på med sin mobil och det såg ut som att hon laddade upp den på instagram då hon klickade på skärmen fram och tillbaka.

"Omar, jag har en liten fråga eller undran som jag har gått runt och tänkt på hela dagen", sa Sofia när vi hade suttit i tystnaden och ätit av maten vi hade lagat tillsammans som till min stora förvåning faktiskt var ganska god. Jag hade aldrig någonsin, inte ens på hemkunskapen, lagat lyckad mat men nu med hjälp av Sofia hade jag lagat i ordning maten bra.

"Fråga på", svarade jag väldigt osäkert. Jag var nästan lite rädd för vad hon skulle säga.

"Jo alltså du vet igår, eller i natt? Du vet när vi hade sex?" sa hon väldigt osäkert och tittade ner i sin tallrik där hon snurrade runt sin gaffel i maten. Jag svalde hårt och andades ut.

"Ja?" svarade jag väldigt dröjande.

"Du behöver absolut inte svara på det här om du inte vill men var jag den första du gjorde det med eller har du gjort det innan?" frågade hon med en osäker underton i rösten. Hennes blick var nu på mig istället för på hennes halvt uppätna mat. Jag andades ut igen då det inte var en så hemsk fråga som jag hade tänkt mig innan.

"Alltså, jag har gjort det med några andra tjejer", svarade jag och hon nickade bara som svar. "Du då? Det kändes inte som att du direkt var någon riktig nybörjare eller vad man ska säga."

"Jag var 'på G' med en kille i höstas men det utvecklades inte till något då jag inte kände att han var rätt, så vi var väl mer som kks eller något sånt", svarade hon. Jag började tänka efter nu i efterhand hur oskön min fråga eller påstående lät och kom på hur pinsam jag egentligen var. Hon skrattade säkert åt mig inom sig eller något.

"Men då sitter vi ju i alla fall i samma båt", sa jag med ett försiktigt leende.

"Precis."

friend request - o.rWhere stories live. Discover now