KERETA Alza berwarna putih dipandu masuk ke satu halaman rumah kampung yang terlihat gah di seberang jalan raya. Encik Farizal menghentikan kenderaan di hadapan rumah.
Aku melihat seorang wanita yang sedang bercekak pinggang di hadapan pintu rumah. Siapa lagi kalau bukan maksu? Kami keluar daripada kereta.
"Ingat tak reti nak balik jumpa mak dah?"Umi mengukirkan senyuman tipis kepada adiknya. "Mana ada Irah, tiada masa nak balik-"
"Lepas itu akak fikir, Irah ada masa banyak ke? Irah ni kalau tiada masa pun masih lagi cari cara untuk balik ziarah mak, bukan macam kau," bidas Zahirah.
Zahirah menuruni tangga papan lalu pergi ke arah aku dan Uwais. "Kenapa anak tak guna ni ada kat sini?" Uwais berdiri di hadapan aku, menatap tajam maksu. "Anak tak guna ni lah yang akan jaga maksu nanti."
Balas Uwais. Nadanya seperti sedang tahan marah. Aku memegang bahu Uwais, cuba untuk tenangkan dia. "Kau ni kan, makin kurang ajar-"
"Zahirah! Tolong akak angkat barang ni!"
Tidak sempat tangannya naik memukul Uwais, umi memanggilnya. Zahirah mengetap gigi lalu berjalan ke arah umi. Aku mengeluh lega. "Jangan cari masalah, Uwais.." Uwais memusingkan bebola mata ke atas.
"Aku tak sanggup anggap dia maksu aku."
Uwais mengatur langkah ke Encik Farizal untuk menolongnya mengangkat barang.
"ASSALAMUALAIKUM" Pintu papan itu aku tolak perlahan seraya menolak bagasi berwarna ungu ke dalam. Tersenyum lebar aku melihat bilik ini. Aku menutup pintu terlebih dahulu lalu melabuhkan punggung di atas katil.
Perlahan-lahan aku mengusap tilam itu. "Assalamualaikum, ibu.." Sudah lama aku tidak jejak ke dalam bilik peninggalan arwah ibu aku. Rasa rindu. Bau minyak wangi yang selalu ibu guna masih lagi ada.
Seperti arwah ibu ada di dalam bilik itu.
"Kalau maksu kau ada, maknanya lelaki tak guna tu ada lah kan?"
YOU ARE READING
N O A H
Random- "teruntuk, Dara Aerylana | iLusi. Dara Aerylana, nama tidak seindah kisah hidupnya. 10tahun. Satu tempoh yang agak lama baginya untuk bertahan dalam neraka yang dicipta oleh ayahnya sendiri. Setiap waktu, air mata akan jatuh membasahi pipi. Segala...