Pasukan Khas Udara atau diberi singkatan sebagai PASKAU merupakan di antara salah satu pasukan elit yang terbaik di Malaysia diletakkan di bawah tanggungjawab Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang biasanya menjalankan tugas-tugas mengekang sebarang bentuk serangan dan keganasan dari pihak musuh dan anasir-anasir luar yang melibatkan senario rampasan pesawat-pesawat TUDM dan awam serta tawanan ke atas pengkalan tentera udara dan lapangan terbang awam serta tugas-tugas khas sama seperti pasukan elit yang lain di Malaysia tetapi dengan merangkumi kepakaran masing-masing.
Pasukan Khas Udara (PASKAU) terdiri daripada anggota-anggota rejimen TUDM yang dipilih mengikuti kursus peperangan khas untuk membolehkan mereka menjalankan peranan seperti mencari dan menyelamat tempur CSAR serta penandaan sasaran menggunakan peralatan penanda (designator) menggunakan infra red ataupun laser (TLID).
Luke bertugas di bahagian Skuad Penyelamat Tempur Udara (unit penyelamat). Unit ini berkemampuan dalam tugas mencari dan menyelamat anak kapal TUDM dan penumpang yang terhempas di belakang garisan musuh. Baik dalam keadaan aman mahupun darurat yang mana ia terhempas di darat dan laut. Selain itu, rawatan awal perubatan keadaan mangsa nahas pesawat diberikan sebelum dihantar untuk mendapatkan rawatan yang sempurna.
Dan juga, mendapatkan kembali mahupun memusnahkan peralatan dan dokumen penting yang melibatkan kepentingan aset negara yang ada di dalam pesawat TUDM yang mengalami kecelakaan serta memusnahkan pesawat malang tersebut supaya ia tidak jatuh ke tangan musuh.
Unit ini turut berkemampuan dalam operasi menyelamat di perairan seperti Pasukan Penyelamat Maritim (Maritime Para Resque Team, MPRT) di Bukit Jugra.
"So, you pernah mengendalikan jet atau pesawat TUDM tu?." Tanya Auliya excited nak mengetahuinya.
"Pernah sebelum I diserap masuk ke dalam PASKAU. Sekarang tak dah, sebab I dah ada driver yang akan bawak I kalau ada operasi di mana-mana." Usik Luke. Auliya mencubitnya.
"Lepas ni I tak risaulah kalau I kena culik waktu I fly, sebab you mesti datang selamatkan I, kan." usik Auliya seakan sengaja menggodanya. Atau itu hanya bayangan Luke sahaja. Dasar jantan! Luke mengata dirinya sendiri.
"I harap you akan baik-baik sahaja kat sini. Bukan mudah nak selamatkan mangsa dari pengganas atau sebagainya." Auliya mengangguk perlahan. Masin mulutnya kangg! Ish minta simpang, dijauhkan dari semua itu.
We're all doing big things,
Just taking a different sized steps.
YOU ARE READING
LUKE UNTUK AULIYA (COMPLETE)
Roman d'amourLuke Iskandar dan Iman Auliya berjumpa secara tak sengaja. Dek kerana terpaksa, mereka akhirnya menikah. Hanya Luke untuk Auliya. Note : Secara jujurnya, penulisan ini Inspired daripada movie Purple Heart tetapi jalan ceritanya diolah sedikit sebany...