Kapitel 2

30 3 1
                                    


Ca 3 år tidigare

Sarah stod ensam i ett hörn och sippade på ett glas öl. Hon tittade på klockan igen, det hade bara gått 5 minuter. Fan också, det var alldeles för tidigt för att gå hem. Hon tittade sig omkring på sina fulla klasskamrater som dansade och skrattade. Hon undrade hur det kändes att vara en av dom, dom verkade ha så roligt.

Hon tittade på klockan igen. Två minuter. Hon suckade och sippade på sin öl igen och rös. Hon hatade öl men hon försökte passa in bland alla fyllon som pendlade mellan att hoppa och gnida sig mot varandra på dansgolvet/vardagsrumsgolvet och trängas på en liten balkong med en cigarett i handen. hon såg en stol äntligen bli ledig och var snabbt framme för att sno den. Nästa sekund stod hon med en näve näsdukar och torkade av sin klänning som nu stank av äckligt öl. Mannen som hade gått in i henne hade inte slutat be om ursäkt eller ge henne näsdukar.

"Förlåt igen, jag såg stolen bli ledig och bara kubbade. Förlåt!" hon var på väg att fräsa åt honom att hålla klaffen och kollade upp.
Hon kom av sig helt. En ilning gick genom kroppen när hon mötte hans ögon, hon kunde inte låta bli att stirra.
"Hallå?" han tittade bekymrat på henne.
"Oj, förlåt. Vad sa du?" hon kände sig dum i huvudet.
"Jag frågade om du förlåter mig?" han log osäkert mot henne. Hon kunde inte låta bli att le tillbaka.
"Får jag bjuda på en ny öl som ursäkt?"
"Ja, tack" hon glömde helt bort att hon hatade smaken av öl.

"Känner du någon här?" frågade han efter ett par sekunders tystnad. Hon tittade sig omkring på människorna som skrek av skratt och nickade motvilligt.
"Japp. Nästan alla. Vi gick i samma klass på gymnasiet. Du då?" Han nickade.
"Några stycken. Jag, Alicia och Tommy jobbar tillsammans, några har jag träffat genom dom. Men om jag ska vara ärlig så är dom flesta här främlingar." Det blev en stund och dom tog var sin klunk öl. Sarah kunde inte låta bli att grimasera åt den bittra smaken. Han såg det och rynkade lätt pannan.
"Tycker du inte om öl?" hon log generat och tittade ner i glaset.
"Nej inte egentligen."
"Varför ville du ha en?" han lät förvirrad.
"För att du bjöd på en" hon kikade blygt upp på honom genom ögonfransarna och hon log generat tillbaka.
"Minsann" han lät glad, det var ett gott tecken. "Men... vad sa du att du hette?"
"Sarah"
"Sarah, får jag bjuda dig på något du tycker om istället?" det kändes som att ansiktet skulle gå sönder av hennes breda leende. Han höll ut handen mot henne och när hon tog den fladdrade fjärilarna i bröstet.
"Vad heter du?" frågade hon och hoppades att han inte brydde sig om att hennes händer var kladdiga av nervös handsvett.
"Stefan".
"Stefan" upprepade hon tyst för sig själv som han inte hörde för allt oväsen.

Tillsammans gick dom till köket där en improviserad bar stod uppställt. Öl, öl, öl. Var man än tittade så stod det öl. Han funderade lite och tittade sig omkring.
"Se oskyldig ut", mumlade han i hennes öra och hon kände gåshuden sprida sig på halsen. Hon nickade andlöst och han började rota i kylen.
"Gillar du vin?" hon nickade.
"Vitt?".
"Ja. Är du säker på att det här är okej?" frågade hon nervöst.
"Såklart." nonchalant plockade han fram en flaska och öppnade självsäkert ett skåp med glas. Hennes ögon smalnade misstänksamt.
"Du verkar veta var saker och ting är här." noterade hon.
"Jaså" han fyllde ett glas till henne och sträckte fram det till henne.
"Stefan. Hur vet du var sakerna står här?"
"Det är min lägenhet" svarade han generat. Hon slog lätt till honom på axeln.
"Du fick mig att tro att vi snodde någon stackares vin!" han skrattade och drog sig utom räckhåll.
"Det kanske det är, jag vet inte om jag minns att jag köpte det här vinet..." fundersamt granskade han flaskan.
"Stefan!!" väste hon och tittade sig omkring innan hon såg hans retsamma leende.

Alicia såg från andra sidan rummet hur dom skrattade tillsammans. Hon log nöjt för sig själv, Sarah förtjänade något bra. Någon bra. Mentalt dunkade hon sig själv i ryggen och gratulerade sig själv, hon visste att Sarah och Stefan skulle komma bra överens.
Hon skålade högt med killen bredvid och klunkade resten av ölen och försökte ignorera den gnagande känslan i bröstet. 

I Din SkuggaWhere stories live. Discover now