Kapitel 5

18 1 0
                                    


Det tog inte många timmar innan han kom ut från sovrummet igen. Hon satt stel framför datorn i vardagsrummet och skrollade på facebook.
"Jag meddelade Alicia att det bara blir jag." sa hon stelt till honom utan att ta blicken från skärmen. Han ställde sig bakom henne hon såg hur hon spände sig. Han slog armarna om henne och borrade in ansiktet i hennes hår.
"Förlåt, älskling" mumlade han.
"Du kan inte göra så." förklarade hon stelt. "Bli sur för att jag vill göra något utanför lägenheten. Träffa fler än dig. Det betyder inte att jag inte vill vara med dig, det måste du förstå". Hon kände hur han nickade.
"Jag vet" svarade han dämpat. Sakta slappnade hon av och lutade huvudet bakåt mot honom.

Stefan kom in i badrummet när Sarah höll på att kladda på smink inför Nyårs-festen. Hon hade rotat fram en av sina finaste klänningar som klängde på hennes kurvor på helt rätt sätt. Den var skimrande blekt rosa och kändes helt rätt för nyår.
"Herre jävlar" han stod bakom henne och började kyssa henne i nacken och lät händerna vandra över hennes höfter.
"Ska jag verkligen släppa lös dig sådär?" mumlade han i hennes öra. Hon fnissade och mötte hans blick i spegeln.
"Jag kommer behöva hjälp att komma ur klänningen när jag kommer hem. Anmäler du dig frivillig för uppdraget?" frågade hon med hes röst.
"Gud ja. Messa när du är på väg hem" Han nafsade på hennes öronsnibb och hon log brett.

För en gångs skull var Alicia ärlig när hon berättade hur många som var på festen. Vanligtvis kunde man räkna med 10 människor mer än vad hon beskrev. Med tiden hade Sarah lärt sig att gå när hon kände att det blev för mycket eller när hon inte orkade mer, oavsett hur ledsen och besviken Alicia blev.
När Alicia blev full så var hon till en början härlig, hon var glad, rolig och social i början. Men hon hade en tendens att dricka mer än hon klarade av. Så mot slutet av kvällen var hon alltid antingen arg eller ledsen eller både ock. Den här gången verkade hon ha satt igång extra tidigt.
"Saraaaaaah!" ropade hon entusiastiskt och höll ut armarna. Alicia satt i soffan bredvid Tommy. Tommy satt med ett roat leende och vinkade mot Sarah.
Efter en lång hård kram satt dom bredvid varandra och pratade om allt och ingenting, Gud vad hon hade saknat den här knasbollen! De skrattade högt med och åt varandra och Tommy satt bredvid med ett svagt leende en kort stund tills han uttråkat började rycka i Alicias uppmärksamhet igen.

Vinet flödade och skratten ekade. De stod allihopa på balkongen med var sitt champagneglas i högsta hugg och laddade inför nedräkningen till 12-slaget och ett nytt år. Fyrverkerierna hade redan kommit igång av otåliga fulla människor i grannhusen.
"Jag träffar dig aldrig längre", Alicia smuttade på champagneglaset.
"Vi pratade ju om det här häromdagen." Sarah himlade med ögonen.
"Ända sen du flyttade ihop med Stefan så träffar ingen dig." Alicia fick en envis glimt i ögonen och Sarah suckade.
"Kan vi inte bara njuta av kvällen?" frågade hon trött.
"Jag hindrar dig inte. Jag är förvånad över att du ens är här, trots att inte Stefan kom" kommenterade Alicia. "Jag tycker bara att du ska sluta vara sånt jävla våp, han viftar med lillfingret och så kommer du sppringande som en lydig liten hund. Blir du inte trött på det själv? Att inte ha ett eget liv?"
"Jag tror det är dags för dig att sluta dricka nu" svarade Sarah kallt.
De blängde på varandra och nedräkningen från de andra ekade ut i natten.
Sarah var snabbt ute genom dörren, hon kastade en snabb blick Alicia som stod kvar på balkongen och stirrade på henne. Hon hade ett konstigt ansiktsuttryck som Sarah inte kunde tyda, men det påminde nästan om...

Hat. 

I Din SkuggaWhere stories live. Discover now