Kapitel 21

6 0 0
                                    

Camilla höjde på ögonbrynen.
"Ett nytt brev?" frågade hon och Sarah nickade.
"Ja. Det var..." Sarah letade efter rätt ord. "Obehagligt." Bestämde hon sig för till slut.
"På vilket sätt var det obehagligt, Sarah?" frågade Camilla och noterade Sarahs nervositet. Hon hade börjat sno näsduken mellan fingrarna igen.
"Var det hotfullt? Eller närgånget på något sätt?" Frågade Camilla när Sarah fortsatte vara tyst. Sarah nickade ryckigt.
"Kan du berätta om det?" Bad Camilla vänligt och Sarah nickade.

Sarah och Alicia hade suttit i köket med det tjocka kuvertet mellan sig på bordet. Ingen av dem hade slutat stirra på det. Sarah visste inte vad Alicia tänkte men själv tyckte hon det kändes som att en bomb låg på bordet.
"Ska du öppna det?" frågade Alicia med en konstig ton på rösten, den var nyfiken blandat med bävan.
"Jag vet inte." Sarah lutade sig bakåt, bort från kuvertet.
"Varför kom du hit med det om du ändå inte tänkte öppna det?" irritationen i Alicias röst var påtaglig och Sarah sneglade på henne.
"Förlåt, men du vet att jag har en poäng." muttrade Alicia.
"Jag hade ingen plan. Jag ville bara inte vara själv om jag skulle bestämma mig för att öppna det." Sarahs röst var stel och Alicia ryckte på axlarna och la armarna i kors.
"Men du har rätt, jag borde öppna det" la Sarah till bestämt. Hon sträckte sig efter brevet och slet ut det.

Tystnaden bröts av Alicia.
"Vad står det?" frågade hon andlöst. Sarahs hand darrade lätt medan hon läste och bläddrade mellan papprena. Sarah gjorde en gest med handen för att signalera att Alicia skulle vänta.
Alicia suckade otåligt och trummade med fingrarna på bordet.
När Sarah läst klart harklade hon sig och la långsamt och metodiskt ut papperslapparna en efter en på bordet framför dem. Ivrigt reste sig Alicia och lutade sig över dem och studerade dem noga.

Totalt var det fem pappersark, två av dem såg ut att vara brev. Otåligt skummade Alicia vidare med blicken på de andra arken som såg ut att vara foton. En av dem fick henne att stelna till.
"Är det du...?" frågade Sarah med skör röst. 

I Din SkuggaWhere stories live. Discover now